JÁTÉKRA FEL!

Szabó Krisztina: Őrizd a tojást!

  1. A játék neve, címe: Őrizd a tojást!
  2. A játék pedagógiai célja: Téri tájékozódási képesség fejlesztése, mozgásérzékelés, célzáspontosság, reakcióképesség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játék előtt a játékteret ki kell jelölni és akadálymentesíteni. A játékban szereplő játékosoknak figyelnie kell egymás testi épségére.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: labda, színes kréta, papír
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Játék előtt a játékteret ki kell jelölni. A labda helyét meg kell rajzolni. Ki kell találni és feljegyezni annyi madárnevet amennyi a játékban szereplők létszáma.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játéktér bejelölése színes krétával. A labda helyének körberajzolása.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékban résztvevő játékosok, madarak. Mindenki kap egy madárnevet, tehát mindenki más és más madárfajt képvisel. Az a madár győz , aki a játék végéig meg tudja őrizni a tojását és úgy tud megsemmisíteni egy másik madárfajt, ha azzal eltalálja. Ellenkező esetben ő veszíti el a tojását és kiesik a játékból. A játék addig tart , amíg egyetlenegy madár marad. Ő a győztes, övé a tojás.
  17. A játék menete, játékszabályok: A labdát /tojást/ a földre rajzolt körbe helyezzük. Minden játékos kap egy madárnevet: pl. héja, sólyom, bagoly, szirti sas, sárgarigó, vörösbegy, fecske, gólya, csuszka, vadgerle, szajkó, cinege… A játékosok a labda köré guggolnak, kezüket/szárnyukat/ bezárják,és lehajtott fejjel várják a játékvezető utasítását. A játékvezető egyszer csak azt kiáltja: Kapd el héja! A héja felkapja a labdát és igyekszik eltalálni a menekülő játékosok valamelyikét. Akit eltaláltak kiáll a játékból. Ha nem sikerült senkit sem eltalálnia , akkor a dobó játékos esik ki. A többiek ismét a labda köré gyűlnek és várják a játékvezető újabb kiáltását most már egy másik madár nevével. Így folytatódik a játék mindaddig, amíg végül már csak egy játékos marad. Ő a győztes. A labda köré lehajtott fejjel, behajlított kézzel kell guggolni. Az utasítás elhangzásakor mindenkinek fel kell állnia, kezüket oldalsó középtartásba kell tennie és fel-le mozgatnia, mintha szárnyuk lenne. Aki nem szárnycsapkodással fut, kiesik a játékból. A dobójátékos természetesen kivétel. Neki a megszólítása után csak egyszeri lehetősége van a labda eldobására. Sikeres találat esetén az eltalált játékos esik ki, ellenkező esetben neki kell kiállnia. A győztes jutalmat kap, amit a következő játékban érvényesíthet. A játék során az a játékos is kiesik, aki nem figyel a madárnevére, és így nem reagál az utasításra.
  18. A játék lezárása: A játék mindaddig folytatódik, amíg végül csak egy madár marad. Ő a győztes. Ő tudta megőrizni a tojását.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes a következő játékban érvényesítheti jutalmát. Játékvezető lehet vagy ő kezdheti a játékot. A Játékban szereplők pedig többszöri eljátszás után választhatnak maguknak különböző madárnevet, amit a játékvezető feljegyez.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Vadállatok nevével is lehet folytatni a játékot. Pl: tigris, leopárd, gepárd, oroszlán, gazella, antilop, farkas, medve… Ebben a játékban a zsákmány megőrzése a cél. A játék lehetséges nevei: Kapd el a tigrist! / Őrizd a zsákmányt!
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék megkezdése előtt a játékvezetőnek madárneveket kell kitalálnia és feljegyeznie egy papírra. Ezeket a neveket a résztvevők a játék elején szóban megkapják vagy ki is húzhatják. A játékvezetőnek folyamatosan figyelnie kell, hogy melyik madár esett ki a játékból. Szükség esetén érdemes jegyzetelni.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék levezénylése után a gyerekek a többszöri eljátszást igényelték, majd kreativitásuk is kibontakozott. Többféle variációban kérték a játék lebonyolítását. Voltak madarak,vadállatok, virágok,különböző foglalkozások, majd saját nevükön is kipróbáltatták a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Krisztina