JÁTÉKRA FEL!

Szabó Katalin: Szuperhősök

  1. A játék neve, címe: Szuperhősök
  2. A játék pedagógiai célja: Irányok (bal, jobb) elmélyítése, szabálytudat erősítése, együttműködőképesség, és problémamegoldó készség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: plüss figurák/bábok (sárkány, boszorkány, királylány, királyfi), 2 db kendő (de lehet helyettesíteni mással is), színes karikák.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: hely kialakítása, karikák elhelyezése, plüss figurák és egyéb segédeszközök kikészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Rövid bábjáték a királyfiról és a királylányról, akik szerelembe estek, ám egy gonosz sárkány elrabolta a királylányt, annak reményében, hogy az majd beleszeret. Hiszen, aki a királylánnyal összeköti az életét, örökké fog élni… A meseszép királylányt, a meseerdő szélén szakadékkal elválasztva, mindentől távol őrzi a gonosz sárkány. A királyfi segítségére egy jó boszorkány sietett, aki elárulta, hogyan és mivel menthetné meg a királylányt. A boszorkány tanácsa a következő volt: “itt ez a 2 kendő, juttasd el a királylányhoz az egyiket, a másik pedig maradjon nálad. Ha sikerül a királylányhoz eljuttatnod a kendőd párját, az összeköt titeket egy életre, a gonosz sárkányt pedig messze űzi.” A királyfi nagyon megörült, de boldogsága csak addig tartott, ameddig meg nem látta a hatalmas szakadékot, amin sehogy sem tud átkelni… Bánatában imádkozni kezdett és imája meghalgattatásra került, így jutott el a híre hozzátok, a szuperhősökhöz. Ti vagytok az egyetlenek, akik megmenthetik a szerelmeseket és az egyetlenek, akik átjuthatnak a szakadékon úgy, hogy a sárkány ne vegyen észre titeket. De ez nem lesz egyszerű… Egy hidat kell csinálnotok és a kendőt el kell juttatnotok a királylányhoz. Vigyázat! Ha szétszakad a híd, a sárkány nyomban felébred, ti pedig azonnal elveszítitek a szupererőtöket… Probléma felvetés: Mit gondoltok, hogyan juttathatnánk el a kendőt a királylánynak? Nincs semmilyen eszközünk, csak mi magunk. Mindenféle segédeszközt (papírt, téglát, fát) meg lát a sárkány, és tüzet okádva elpusztítja azt. Csak titeket nem vesz észre. – ötletek meghallgatása.
  17. A játék menete, játékszabályok:  Sort képezni a kijelölt úton  Piros és kék karikákba jobb lábbal belelépni (a másik láb a szőnyegen van)  Sárga és zöld karikákba bal lábbal belelépni (a másik láb a szőnyegen van)  Továbbadni a kendőt  Egymáshoz kapcsolódni/egymást megfogni, megérinteni  Eljuttatni a kendőt a királylányhoz, úgy, hogy a kendő mindenki kezében kell, hogy legyen.
  18. A játék lezárása:
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Sikerült megmenteni a szerelmeseket, ezért kitüntetés jár a szuperhősöknek! Matricával jutalmazom azokat a játékosokat, akik betartották a szabályokat és a közös cél érdekében együttműködtek a többiekkel. Akik szándékosan nem követték a szabályokat, nem működtek együtt, azok nem kapnak jutalmat. Ezután arra kérem őket, hogy, akinek tetszett a játék, az mosolyogjon. Majd kérdéseket teszek fel az egész csoport számára és lehetőséget biztosítok a válaszadásra azoknak, akik szeretnék elmondani a véleményüket, érzéseiket, gondolataikat. Kérdések: Örülsz e neki, hogy megmentettük a szerelmeseket? Mi volt a legjobb a játékban? Mi nem tetszett benne? …
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Könnyítés:  bármelyik karikába, bármelyik lábbal belelehet lépni.  egyenes és rövid, könnyebb pálya kialakítása Nehezítés:  mindkét lábbal belelépni a megfelelő színű karikába feladat végzése időre  bonyolult pálya kialakítása (a karikákat egymástól jó távolra helyezni, hogy alig érjék el egymást a gyerekek)  fél lábon állás/egyensúlyozás, amíg a kendő célba nem ér  csak egy bizonyos helyen érhetnek egymáshoz a gyerekek  feladat közben tilos megszólalni  feladat közben kötelezően hangot kell kiadni, vagy egy meghatározott szót mondogatni, ismételgetni (pl. húúúúúú vagy királylány…)  feladat közben bizonyos mozdulatot kell ismételgetni (pislogás, tátogás…)  játék kiesésre vagy a játék újraindítása, ha valaki hibázik, csal, nem tartja be a szabályokat
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagy öröm volt számomra, hogy minden gyermek részt akart venni a játékban, teljesen átszellemültek a mese hallatán és még azok a gyermekek, akik általában szándékosan csak azért is mást csinálnak, mint, amit a feladat/szabály megkövetel tőlük, ők is nagyon igyekeztek helyesen, pontosan végezni a feladatukat. Talán egy kicsit egyszerű volt a gyerekeknek a feladat, hiszen elsőre minden sikerült 🙂 (bár a jobb és bal irány volt, akinél gondot okozott), így legközelebb biztosan valamelyik nehezített változatát fogjuk eljátszani (természetesen másik mesekerettel 🙂 ). A feldolgozás során a gyerekek a következő válaszokat adták: – az volt a jó, hogy mi is ötletelhettünk. – jó volt, hogy sikerült eljuttatnunk a kendőt és megmenthettük a szerelmeseket. – én voltam az egyik szuperhős. – nagyon tetszett, hogy a boszorkány jó volt a mesében. – hogy vagy csak jobb, vagy csak bal lábbal lehetett a karikába lépni. – hogy állhattam egy lábon is, amikor nem figyeltél. 🙂
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Katalin