JÁTÉKRA FEL!

Szabó Ildikó: Nyerd meg a pirost … A tábla négy sarka…

  1. A játék neve, címe: Nyerd meg a pirost … A tábla négy sarka… Két játékot szeretnék bemutatni, azért mert az egyik a Játékra fel programból átvett és más eszközökkel játszott játék; a másikat már én ötöltem ki.
  2. A játék pedagógiai célja: Mivel gyógypedagógusként és iskolapszichológusként dolgozom egy debreceni szakgimnázium és szakközépiskolában, ezért fontos számomra, hogy a stressz oldása és a mókázás mellett valamilyen készségterület is fejlesztésre kerüljön. Az első játék „Csipeszgyűjtő” néven került bemutatásra a Játékra fel online kurzuson, sőt annak játékmenetét követi, csak más eszközökkel; emiatt a játék nevét „Nyerd meg a pirost…”-ra változtattam. Figyelmet, gyorsaságot, osztott figyelmet, koncentrációt fejleszt és a jobb-bal megkülönböztetését gyakoroltatja „A tábla négy sarka…” c. játék saját szerzemény. Ezzel a játékkal a fejben számolás gyakorolható, a jobb-bal/ lent-fent tér-irányokkal. Szintén a figyelem, koncentráció, a szerialitás, az akusztikus figyelem, memória fejleszthető. Különböző készségterületek fejleszthetőek ezekkel a játékokkal, akár tanóra közben is bevethetőek (A tábla négy sarka… mindenféleképpen alkalmas egy tanóra közbeni felfrissítésre), főleg amikor lankad a diákok figyelme, ezekkel a játékokkal a koncentráció élénkíthető, és a jó kedv is garantált. Kell ennél több a motivációhoz? Azt, hogy milyen előkészületet igényel a 12. pontban –az előkészítés feladatai- részletezem. Mivel szakgimnázium és szakközép-iskolában dolgozom, így én 14-19 évesekkel játszom ezeket a játékokat, ill. tartok fejlesztő foglalkozásokat. Véleményem szerint felső tagozatos diákokkal is lehet játszani az általam bemutatott játékokat.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem szükséges, nem igényel különösebb biztonsági intézkedéseket.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Az első játék a képzésen „Csipeszgyűjtő” néven került bemutatásra. Én ezt a játékot más eszközökkel valósítottam meg; csipeszek helyett az alsó tagozatos tanulmányainkból jól ismert korongokkal cseréltem ki. A korongok kétoldalúak, pirosak és kékek; innen a neve: „Nyerd meg a pirost…” Több korongot kiteszünk a padra a játékosok elé, de egyet-kettőt a piros felével felfelé helyezünk a padra; ezeket a piros korongokat kell begyűjteni. „A tábla négy sarka…” játék tantermi táblával kivitelezhető.
  12. Technikai igény: Nincs szükség technikai eszközre
  13. Az előkészítés feladatai: „A tábla négy sarka…” játék esetén érdemes előre eldönteni, mely számokkal szeretnénk matematikai műveleteket végezni. Az általunk kiválasztott számokat írjuk fel a táblára, és előre tervezzük meg, hogy milyen műveleteket hajtunk végre (összeadás, kivonás, szorzás vagy osztás). Számokat nem mondjuk ki csak a helyzetét; pl. jobb felső, bal alsó, stb… Azt sem árt, ha lejegyezzük magunknak a utasításokat -nehogy belekavarodjunk: pl. jobb felső sarkot szorozd meg a bal alsóval és add hozzá a bal felsőt stb….
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha már nagyon begyakoroltuk és már zökkenőmentesen megy a fejben számolás, akkor élesben is játszhatjuk, vagyis a játékosok mondják, mely számok kerüljenek fel a tábla négy sarkába, és milyen műveleteket végezzünk velük, és rögtön mondhatják a megoldást. Vagy egymásnak is mondhatnak a játékosok megoldandó példákat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: „Nyerd meg a pirost…”: egy ismert játék, a kő-papír-olló a bevezetője („előjátéka” ez a kifejezés a kamaszoknál rögtön, garantáltan felélénkíti a figyelmet és elnyeri tetszésüket) a másik játéknak. Amikor lejátszottuk a kő-papír-ollót és eldőlt ki nyerte, a nyertesé a lehetőség, hogy a padra kihelyezett piros-kék korongok közül a pirosra lecsapjon. „A tábla négy sarka…” csak a négy sarkot figyeld!
  17. A játék menete, játékszabályok: A „Nyerd meg a pirost…” játékmenete: a kő-papír-olló lejátszása után kiderül ki nyerte a lehetőséget, hogy elnyerje a piros korongot. A piros korongot bal kézzel kell elemelnie a nyertesnek, míg a vesztes jobb kézzel útját állhatja és megakadályozhatja, hogy a piros korongot elvehessék. „A tábla négy sarka…” játékmenete: nem mondok számokat, csak a helyüket, mint pl. jobb alsó, bal felső, bal alsó, stb… és még azt mondom meg mitévő legyél. Ha azt mondom bal felsőből vond ki a jobb felsőt és add hozzá a bal alsót… mennyi az eredmény? Írd le!
  18. A játék lezárása: Már fentebb említettem, hogy ezek a játékok alkalmasak arra, hogy felélénkítsük akár tanóra közben is a csoport figyelmét. Mindkét játéknak a figyelem –elsősorban az akusztikus figyelem és memória, a koncentráció fejlesztése, valamint az energizáltság felerősítése a célja, ezért ha úgy gondoljuk a csoport lankadtsága megszűnt és újratöltekeztek, be is fejezhetjük a játékot és folytatódhat a tanóra, vagy másik tevékenységbe/ játékba kezdhetünk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Érzékelhető a csoporton, hogy elnyerte-e tetszésüket a játék. „A tábla négy sarka…” általában élvezik a csoportok és azon kollegáknak is elnyerte tetszését, akivel megismertettem. A játék után azonnal jön a visszajelzés. A „Nyerd meg a pirost…” még csak most tanév végén próbáltam ki, de pozitív visszajelzés volt a diákok részéről.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: „A tábla négy sarka…” játékban: a játékosok egymásnak mondhatnak feladványokat, vagy a tábla négy sarkába felírt számok mellett az utasításokat rövidítve szintén a táblára felírva adjuk meg a játékosoknak; pl: jb+ba/ja=jobb felsőhöz adjuk hozzá a bal alsót és osszuk el jobb alsóval,
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok ismertetése után bemutatójátékot játszatunk a résztvevőkkel, hogy minden világos legyen mindenki számára, és a kérdéses pontok is a helyükre kerüljenek. Ez egy próbajáték, ahogy a puding próbálja is az evés; a játék próbája a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: „A tábla négy sarka…” pozitív visszajelzéseket kapott kollegáktól is
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Ildikó