JÁTÉKRA FEL!

Szabó-Hevér Eszter: NégyszögekVagyunk

  1. A játék neve, címe: NégyszögekVagyunk
  2. A játék pedagógiai célja: nevezetes négyszögek tulajdonságainak ismétlése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: mindenképpen kinti játék legyen, hogy nagy terület legyen a játék lebonyolítására – illetve ne csúszós területen játszuk
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: kötél, labda/plüss
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: a játéktér közepére kihúzni a kötelet
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: különböző tulajdonságokat össze lehet íratni velük a speciális négyszögekről – különböző „trükkös tulajdonságokat”, ezzel is már átismétlik a négyszögek tulajdonságait
  16. A játék megnyitása, nyitánya: : a kötelet a játéktér közepére kihúzzuk, a 6-6 fő a játéktér két szélére, a kötéllel párhuzamosan helyezkedik el. A kötél közepére egy könnyen elkapható tárgyat tesznek (labda, plüss…stb)
  17. A játék menete, játékszabályok: – felállás után: a két csapat mindegyik játékosa kap 1-1 nevet (négyzet, téglalap, trapéz, paralelogramma, rombusz, deltoid) a játékvezető a játéktér széléről a kiosztott négyszögekről tulajdonságokat mond, aki a saját „nevének” megfelelő tulajdonságot hall el kell, hogy kapja a labdát, vagy meg kell, hogy érintse az ellenfél labdáért nyúló tagját. Amennyiben valaki megszerzi a labdát/megérinti az ellenfelet 1 pontot nyer a csapatának. Amennyiben olyan játékos szerezne pontot, aki nem az adott tulajdonsággal rendelkező négyszög volt, akkor (-2) pontot kap a csapata.
  18. A játék lezárása: Az első pár játék után kiforr, hogy kb 8 pontnál többet nem érdemes célul kitűzni. Az a csapat nyer, aki hamarabb eléri a kitűzött pontot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén mindenképp meg kell dicsérni a játékosokat, hogy milyen hamar felismerték a „róluk” szóló tulajdonságokat, ki lehet emelni, hogy sok olyan tulajdonság van, ami több négyszögre vonatkozhat, de ilyenkor ne bizonytalanodjanak el! Átbeszélhetjük, hogy volt-e valakinek olyan tulajdonság, ami nem volt teljesen tiszta, hogy kire vonatkozhatott volna (ezt a játék közben is meg lehet beszélni, hogy ki indulhatott volna az egyes tulajdonságokért a labdáért)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: fejszámolós játék – eléggé hosszadalmas előkészület, hiszen a gyerekek számokat kapnának, és csak azok indulhatnának a labdáért, akik a számolás végeredményével rendelkeznek. Ez azzal az előkészülettel jár, hogy kisebb fejszámolások biztosan eredményt adjanak a kiosztott számok közül – pl, melyik az a szám, amely 3-mal nagyobb a 12-nél?, vagy a három ötszöröse, vagy a 3 négyzeténél 6-tal nagyobb…. (15)
  21. A játékvezető speciális feladatai: előkészület – nevezetes négyszögek tulajdonságainak összegyűjtése/ill. diákokkal való összegyűjtetése, megpróbálva olyanokat keresni, amely 1-2-re igaz csak
  22. Egyéb/megjegyzés: tapasztalatok szerint tetszik a diákoknak ez a fajta összefoglalás (nagyoknál és kicsiknél is csináltam, nagyon pörögtek!)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó-Hevér Eszter