JÁTÉKRA FEL!

Szabó Andrea: Amnézia

  1. A játék neve, címe: AMNÉZIA: leírások-meghatározások segítségével / alapján vissza kell szerezni a tárgyak / személyek / események személyazonosságát. Minél kevesebb mondatból találja ki a kérdező csapat, annál több pontot kap.
  2. A játék pedagógiai célja: Egy bizonyos anyagrész, pl. történet, illetve abban szereplő személyek felismerése, akár egy növény, állat, vegyület, történés felismerése – ezáltal az anyag ismétlése, begyakorlása. Konkrét eseteben Jézus kínszenvedéséhez és halálához kapcsolódó személyek felidézése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A csapatok megfelelő távolságra legyenek egymástól.
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Az elkészített leírások. Lapok a válaszokhoz, és írószer. Felület, vagy papír a csapatok pontszámának vezetéséhez.
  12. Technikai igény: Székekkel kényelmesebb (asztal).
  13. Az előkészítés feladatai: Leírásokat tartalmazó kártyák elkészítése. Csoport csapatokra bontása. (pl. Atom-molekula játékkal.)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: pl. pár szóban ismételjék át a múlt órai anyagot.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: csoportra osztás után (pl. atom-molekula játékkal) a kerettörténet és a játékszabály ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: Megmondjuk az átfogó címet: pl. Amnéziás atomok, vagy Amnéziás keresztút… A csapatok kapnak egy 5-10 tényből álló leírást (Mindegyik csapat másikat.) arról a tárgyról, eseményről, vagy személyről, aki „amnéziában” szenved. A csapattagok elolvassák a kártyán lévő meghatározásokat és ki kell találniuk kiről / miről van szó – leírják egy lapra, vagy a füzetbe. Ezt követően az 1. csapat „kérdez”, úgy, hogy mond egy számot, s a 2. csapat felolvassa az adott sorszámú mondatot a kártyáról. Ha már az első mondat után tudják kiről van szó, rákérdezhetnek. Ha bizonytalanok, mondhatnak egy másik számot (kérhetnek másik mondatot). Maximum háromszor lehet kérdezni. A harmadik mondat után muszáj tippelnie. Ha rosszul tippelt a kérdező csapat, akkor a többi csapat rabolhat. Amelyik csoport kitalálja, az kap 3-1 pontot. Pl: VI. osztályban a hittan órán Péter, Jézus, Pilátus, Júdás, Mária, és a Katona leírását kapták meg a diákok. Lehetséges keretmese: Jézus keresztútja olyan borzalmas volt, hogy az azt látó emberek a szörnyűségek láttán ideiglenes emlékezet kiesést szenvedtek, elfelejtették a nevüket. Egy csomó dologra emlékeznek és tudnak magukról, csak a nevük nem jut eszükbe. De ti segíthettek nekik, úgy, hogy megmondjátok, hogy hívják őket.
  18. A játék lezárása: Akkor van vége a játéknak, ha mindenki visszanyeri az emlékezetét. Mindegyik kártyát megfejtik.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Összeszámoljuk a pontokat, megtapsoljuk magunkat és egymást, és beírjuk a pluszokat a pedagógiai dokumentációba.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A csapatok nem kapnak kész meghatározásokat, hanem a megoldást, és nekik kell kitalálni a meghatározásokat, amit utána felolvasnak a többi csapatnak: úgymond egy csomó mindent tudok magamról, de elfelejtettem hogy hívnak. Ebben az esetben egy csapat, több „nevet” is kaphat. Ha senki sem találja ki a meghatározások alapján a „nevet”, akkor a leírást készítő csapat kaphat mínusz pontot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Leellenőrizni legelső körben, hogy rájöttek-e a csapatok mit / kit rejtenek a meghatározások. Illetve, hogy jó leírást találtak-e ki a csapatok. A pontok vezetése. A pluszok beírása.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az osztályban mindig lesz 1-2 személy, aki nem figyel, hangoskodik… Ezeket meg lehet kérni, hogy írják a pontokat, vagy készítsenek fényképet,… versenyezzenek, ki tud tovább csöndbe maradni…
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://drive.google.com/open?id=0B3gp05GrOLtJV000TXpsY2I2RzQ
  24. A Játékot lejegyezte: Szabó Andrea