JÁTÉKRA FEL!

Szabadi Violetta: Fürge ujjak jétéka

  1. A játék neve, címe: Fürge ujjak jétéka
  2. A játék pedagógiai célja: figyelem, vizuális emlékezet fejlesztése, együttműködés fejlesztése, fejben számolás (összeadás és kivonás gyakorlása), a sakkbábok számbeli értékének felelevenítése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel a baleseti kockázat alacsony konkrét biztonsági intézkedésekre nincs szükség, a tanulóknak elmondom, hogy figyeljenek egymásra, kommunikáljanak egymással, mert ez szükséges, hogy sikeresen tudják megoldani a játékot.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: KÁRTYÁK melyeken a sakkfigurák képei vannak
  12. Technikai igény: Asztalokra és székekre (mindenkinek) van szükség a játék folyamán.
  13. Az előkészítés feladatai: Kártyák kinyomtatása, kivágása. Helyszín elrendezése/berendezése. A székeket az asztalok köré kell helyezni. Minden asztalhoz legalább 4 szék.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel a tanulók nem ismerik egymást a foglalkozás (45 perces időtartamú) elején minden tésztvevő/tanuló koronát készít magának, melyre felírják nevüket (látható és olvasható betűkkel). Ennek a segítségével tudni fogják egymás nevét, könnyebben tudnak majd kommunikálni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A tanulók kiscsoportokban vannak elrendezve – foglalkozás elején már megtörtént a felosztás (színes korongok segítségével). A játékvezető a következő szöveggel nyitja meg az adott játékot: Ki az erősebb? 6 bárány vagy egy farkas? Bizony a farkastól az összes bárány megijedne. Ki az erősebb, nyolc kisgyalog vagy egy vezér? … A sakkban bizony a vezér sok kisgyaloggal is elbír. Kinek van a legkisebb értéke a sakkban? – gyalognak – 1. Ebben a játékban azt fogjuk átismételni, feleleveniteni, melyik bábnak mennyi az értéke. ÉRTÉKEK: Gyalog – 1 Futó és huszár – 3 Bástya – 5 Vezér – 9 Király – felbecsülhetetlen
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. szint: Minden gyerek az egyik kezét felteszi az asztalra, a másik keze az asztal alatt van. Jelre a játékvezető felemel egy kártyát. A csoport tagjai annyit mutatnak az ujjukkal összesen, amennyi a felmutatott báb értéke. (huszár, vezér, bástya, futó) – azt hogy ki mennyit mutat nekik kell megbeszélniük. (BEGYAKORLÁS) 2. szint: Marad az egyik kéz a pad alatt. Most a játékvezető két kártyát emel fel, a tanulóknak pedig a két kártya összegét kell hogy felmutassák. H+B = 8 V+F = 12 B+V = 14 V+V= 18 GY+V+H = 15 3. szint: Minden gyerek felteszi mindkét kezét az asztalra. A játékvezető párba teszi a bábokat PL: GYB=15, GYV=19, FGY=31. A csoport tagjai annyit mutatnak az ujjukkal összesen, amennyi a felmutatott bábok értéke.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor lesz vége, amikor elfogynak a jétékvezető álltal elkészített kártyák/kombinációk. – 10-12 db.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük ki hogyan érezte magát, tudtak e együtt dolgozni. Dicsérjük a tanulókat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • Úgy is játszhatják a gyerekek a jétékot, hogy nem szabad közben beszélniük. • Egyszerű számkártyákkal is lehet játszani a játékot. Pl:1. osztályban a 20-as számkörben.– matematika órán
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell arra, hogy mindenki értse a szabályokat, fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a csoporton belül a tanulók segítsék egymást, dolgozzanak együtt, mert ez a jéték lényege.
  22. Egyéb/megjegyzés: A tanulók jól érezték magukat a játék alatt, a szabályokat, a játék menetét megértették és sikeresen oldották meg együtt az adott feladatokat.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabadi Violetta