A játék neve, címe: Csiribá
A játék pedagógiai célja: Együttműködési készség, figyelem, memória, koncentráció fejlesztése.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A tanteremben a padokat a kevés hely miatt a balesetveszély elkerülése érdekében a hátsó részben helyeztük el.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Boszorkánysapka, varázspálca, fekete ruha.
Technikai igény: Nincs különösebb technikai igény.
Az előkészítés feladatai: A termet átrendezzük és a boszorkányjelmezt fel kell venni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek a terem átrendezésében vettek részt.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető az alábbiakkal vezeti be a játékot: Gyerekek, játszani fogunk, méghozzá egy boszorkányos varázsjátékot. A játék neve: Csiribá. Álljatok körbe, én pedig be fogok állni a kör közepére, én leszek a boszorkány. Van egy varázspálcám is. Ha valakire rámutatok a varázspálcámmal, akkor el fogom varázsolni.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak. A boszorkány rámutat egy gyerekre és azt mondja neki, hogy brekeke. Az adott tanulónak le kell guggolnia és ugrálni kell, mint egy béka.
A két szomszédnak ilyenkor egy lábra kell állniuk gólyát imitálva. Kinyújtott karjukkal utánozzák a gólya csőrét.
Néhány alkalom után helyet cserélnek a gyerekek, mindenki elhagyja korábbi helyét és igyekszik olyan helyre állni, hogy más legyen a szomszédja.
Nehezítjük a játékot: most repülőset játszunk. Rámutatok egy gyerekre és közben azt mondom, hogy pilóta. A két szomszédja a repülőgép szárnyát imitálja.
A harmadik szituáció a gólya és a repülő után az indián, feladat hasonló. A megjelölt gyerek egy nyilat kilövő indiánt utánoz, a két szomszédja kenuzó indiánokat személyesít meg.
Negyedik, egyben utolsó játékhelyzet a templom. A megjelölt tanuló kezével egy keresztet formál, a két szomszédja a templomtornyot utánozza.
A játék közben a helycsere és a négy szituáció váltogatása folyamatos.
A játék lezárása: A kerettörténetet lezárom, amikor már fáradnak és lankad az érdeklődésük. A boszorkány varázspálcája eltörik, a játék véget ér.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a tanulókat, apró meglepetéssel (boszorkányos matricával) jutalmazom őket.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Újabb szituációkat találunk ki úgy, hogy ezeket a tanulók javasolják, fejlesztve kreativitásukat. A legügyesebbek átvehetik a boszorkány szerepét is.
A játékvezető speciális feladatai: Minden egyes szituáció előtt próbajátékot játszunk. Fokozatosan növeljük a szituációk számát és idővel annak ütemét, gyorsaságát, hogy még izgalmasabbá tegyük a játékot.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek élvezték a játékot, jó hangulatban telt.
A játékot lejegyezte: Sváb-Szmetán Enikő