JÁTÉKRA FEL!

Surman Györgyné: Kalapos madarak

  1. A játék neve, címe: Kalapos madarak
  2. A játék pedagógiai célja: Ez egy testnevelés órai bemelegítő fogójáték, célja az óra felszabadult, vidám hangulatának megteremtése, a gyerekek futtatása iram-, irányváltásokkal, akadályok kerülésével. Közben cél, hogy a gyerekek képesek legyenek gyors döntésekre, figyeljenek egymásra, hogy mindenki lehetőséget kapjon a játékban való aktív részvételre.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Arra hívtam fel a gyerekek figyelmét, hogy amikor az üldözött játékos befut a fészekbe, amelyet két másik gyerek egymás kezét fogva alkot, akkor kezük felemelésével segítsék menekülő társukat.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: A játékosok létszámától kettővel kevesebb fejre helyezhető kis bója fele-fele arányban két színben, a két fogó számára egy-egy jelölő mez, vagy szalag a bójákkal megegyező két színben.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A keretmese elmondása előtt a gyerekeket leültetem törökülésben, a mögöttük lévő térben szétrakom a bójákat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Sípszóra minden játékos foglaljon el egy bóját, tegye a fejére, üljön törökülésbe. Két gyereknek nem jut bója, ők egy- egy jelölő mezt kapnak. Most hallgassatok meg egy rövid mesét! -Keretmese- Ti most kismadarakká változtatok, színetek szerint két különböző fajtává. Nagy szeretetben éltek ebben a mesebeli erdőben, védelmezitek egymást, erre most szükség is van, hiszen két vadász jelent meg az otthonotokban, akik a ruházatuk színével is jelzik, hogy melyik fajta madárkákra fáj a foguk.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok fejükön a kis bójával egymással szemben egymás kezét megfogva párba állnak, így alkotnak fészkeket. A párok bójái lehetnek egyszínűek és különbözőek is. Kiválasztok egy vegyes színű párost, szétválasztom őket, ők lesznek a menekülő kismadarak, akiket az ugyanolyan színű vadász kerget. A madárnak igyekeznie kell beröppenni egy fészekbe. Ha a fészket alkotó báros közül az egyik színe olyan, mint a madár, neki kell kiröppennie a fészekből, aki eddig madár volt, a fészket alkotó pár tagja lesz. Ha a kismadár olyan fészekbe száll, ahol mindkét tag vele egyező színű, az eddig álló párosnak kell megegyezni, hogy melyikük fut tovább. Az volna a helyes, ha annak lenne lehetősége a kiröppenésre, aki már régebben álldogált!!! Ha a madárka olyan fészekbe téved, ahol tőle különböző színűek a fészket alkotók, akkor nagyot tévedett, olyan mintha elkapta volna a vadász, szerepcsere, a bóját és a mezt is kicserélik.
  18. A játék lezárása: A játékot akkor állítom le, ha már minden játékosnak volt alkalma futni egyet, volt lehetősége kiröppenni a fészekből.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Azok a játékosok a győztesek, akikből nem lett vadász. Nekik gratulálunk! Megbeszéljük, hogy hogyan érezték magukat a gyerekek, sikerült-e mindenkire figyelni, adtak-e mindenkinek lehetőséget, hogy megmozgassa magát. Levonjuk a tanulságot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Alkothatnak hárman is egy fészket, a vadász labdával is kergetheti a madarat, ekkor a célba dobást is gyakorolhatjuk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Játék közben folyamatosan biztatni kell a gyerekeket, hogy minél gyorsabban ugorjanak be egy fészekbe, mert a játék akkor lesz pörgős, izgalmas. Ha a vadász és a madárka csak hosszan futkározik, akkor a többiek számára unalmassá válik a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez a játék az 1.-2. osztályos gyerekek számára még bonyolult, a 3.-4.osztályosoknak már izgalmas, tetszik.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Surman Györgyné