A játék pedagógiai célja: Hangközök tanulása és gyakorlása: tiszta kvárt, tiszta kvint, tiszta oktáv. Mind a hallás után való felismerésük, mind a kottában való lejegyzésük, a magabiztos éneklésük és a komplikált nevük megjegyzése.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: Alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Amennyiben bőven van hely a körjátékra, akkor teljes mértékben biztonságos a játék. Ha szűkös a hely a tanteremben, akkor természetesen leselkednek veszélyek, mert ha valamelyik játékos kibillen az egyensúlyából, nekieshet valamilyen tárgynak. Erre persze fokozottan fel kell hívni a gyerekek figyelmét, ill. arra, hogy maradjanak körben, és tartsák be a játékszabályokat. Szeretik eltúlozni néha a mozdulatokat, elkapja őket a hév. Ilyen esetben azonnal leállítom a játékot, amíg nem áll helyre a fegyelem.
Résztvevők száma: 8-14
Résztvevők életkora: 7+
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Kellékigény: Nincs
Technikai igény: Nincs
Az előkészítés feladatai: Ha nincs elég hely a teremben, akkor arrébb kell tolni az asztalokat, székeket...
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Elég annyit mondani, hogy: - Gyertek gyerekek, álljatok fel és alkossunk kört! Játszani fogunk! (Erre már teljes izgalomba kerülnek...)
A játék megnyitása, nyitánya: A dalok megtanulása...
A játék menete, játékszabályok: „Flúgos pingvin-, gólya- és békanép” azaz flúgosan szép az élet és a szolfézsóra... A „Flúgos pingvinnép” dallama tökéletes a tiszta kvint, azaz a T5-ös hangköz tanulásához. Azonnal összeállt bennem a kép, amikor meghallottam. Most éppen a második osztályosaimnak (szolfézs 1.) tanítom a tiszta kvintet. Nekem is van magam által írt dalom, amit ilyenkor tanítok. Ez a mókás, játékkal egybekötött pingvines dal jó ráerősítés az eddig tanultakra. A flúgos pingvinek kapcsán jutott eszembe, hogy kellene a tiszta kvárthoz (T4) és a tiszta oktávhoz (T8) is keríteni egy hasonlóan vicces dalocskát. Ezeket meg is írtam iziben! A játékot egy kicsit átalakítottam, kidomborítva a hangközök gyakorlására. Íme a 3 leírás: 1. „Pingvinnép” (A T5, azaz a tiszta kvint) A játékvezető (azaz a szolfézstanár) megtanítja a „Flúgos pingvinnép” dalt a gyerekeknek. Annyi a különbség, hogy amikor befejeződik az eredeti dal, a pingvinek hozzáéneklik a megfelelő dalammal azt, hogy: „Dó-szó, tiszta kvint, Dóri pingvin rád kacsint.” „Dóri” egy előre kiválasztott gyermek. (Persze ezt a nevet csak hasraütés-szerűen írtam...) Akire rákacsint „Dóri”, annak el kell énekelnie szolmizálva a „Flúgos pingvinnép” dallamát. (Ez nagyon egyszerű, előre megtanuljuk. Így szól: dó, ré, mi, fá, szó – szó, szó, fá, mi, ré, dó, és megismételve.) Ha befejezte a gyermek, akkor folytatódik a játék, és mondom az ismert menetet, hogy: „Jobbra néz, balra néz... Jegesmedve, stb.” A következő menetben az lesz a kacsintó pingvin, akire „Dóri pingvin” rákacsintott, és a szólót énekelte. (Ez a helyzet azért jó, mert a gyerekek mindig igénylik, hogy egyedül is megmutathassák a tudásukat. Számtalanszor tapasztaltam, hogy egy dal tanulásakor kérik, hogy szeretnék szólóban is elénekelni. A játékon belül lehetőséget kapnak erre. A „Dó-szó, tiszta kvint” ismételgetése játékosan vésődik az emlékezetülkbe, a dallammal együtt. Rögzül a hangköztávolság és a hangköz nehezen kimondható neve is.) 2. „Békanép” (T4, azaz a tiszta kvárt) A játék lényege ugyanaz, mint a pingvinesé. Van egy alapdal, ami 4 hang terjedelmű. (Ellentétben a pingvinesével, ami 5 hang terjedelmű volt, miután az 5 hang távolságról szólt.) Az első lépés, hogy ezt megtanítja a játékvezető, jelen esetben a szolfézstanár. A szöveg a következő: „Levelibéka csücsül a fán, Brekegi vígan: - Jöhet a tánc! Dó – fá, tiszta kvárt, Béka mondja: - Kvák, kvák, kvák!” Akire a „kiválasztott” béka rákvakkog, annak szólóban el kell szolmizálnia a dalt. (Természetesen ezt is előre megtanuljuk: dó, ré, mi, fá-fá, fá, mi ré, dó, és ismétlés...) A mozgások természetesen a békát utánozzák. Először jobb lábbal kell rugózni, majd mindkettővel, utána jobb karhajlítás, majd bal. Utána szemgúvasztás, majd mindezt körbeugrándozva. Ugyanúgy mondja a játékvezető a felszólítást egy menet végén, hogy: - Jobbra gúvaszt, balra gúvaszt! Eközben a kezünket a szemünkhöz tesszük, amit feltűnően kimeresztünk, azaz gúvasztunk. A békanép kérdése: - Gólyamadár? A folytatás ugyanaz. Ha nincs, akkor maradnak a helyükön, ha van, akkor új helyre ugrándoznak. 3. „Gólyanép” (T8, azaz a tiszta oktáv) A gólyanép sem különbözik az előző népségektől. A dal az oktávról szól, ami a legnagyobb hangköz, amit a kicsik tanulnak. Ezért is jutott eszembe a gólyamadár a hosszú nyakával. (Persze ezen az alapon a zsiráfról is írhattam volna dalt... Majd legközelebb.) Mindenesetre a dallam szépen fellépeget a dúr skálán, ami kitölti az oktávot. Utána már csak az alsó és felső hangot ismételgetjük, ezzel begyakorolva a nagy hangközugrást. Erre persze jól rá kell játszani, magasra kell nyújtózkodni, hogy elérjük a felső oktávot. Ez különösen tetszeni szokott a kisgólyáknak. A játék lényege ugyanaz, mint eddig, csak más dallal, más mozdulatsorokkal. Az első körben jobb lábon kell fél lábon állni, majd a bal lábon, utána az egyik kart behajlítva repülő mozgást végzünk, majd csatlakozik a másik kar is. (Amikor bejön a karmozgás, akkor az egyik fél lábról a másikra kell váltani ütemenként, míg a kéz negyedenként mozog.) A repülő mozgás után kinyújtjuk előre a kezünket elfordított, összezárt tenyérrel (a gólya csőrét utánozva), és kelepelünk vele. Azaz 1 ütem repülés, 1 ütem kelepelés. Ezek után az egész mozdulatsort lábváltásonként negyed fordulattal végezzük. A dal szövege a következő: „ Gólya-, gólya-, gólyamadár, Folyton-folyvást fél lábon áll. Jó, hogy hasra nem borul már! Árok parton prédára vár. Dó-dó’, tiszta oktáv, meg ne húzzad a gólya tollát!” Egy előre kiválasztott csintalan kisgólya persze a tiltás ellenére meghúzza valamelyik társa „tollát”, azaz a ruhája szélét. A megcibált ruhájú kisgólya szólóban elénekli szolmizálva a dal elejét: dó, ré, mi, fá, szó, lá, ti, dó’... és vissza. Ezután jön a szokásos menet: - Gólyák figyelem! Jobbra kelepel, balra kelepell! - Helikopter? – kérdezik a gyerekek. - Nincs! (Vagy van...) Amennyiben van helikopter, akkor fél lábon ugrálva kell helyet cserélni. És így tovább... NOTA BENE! Mindegyik dalból küldök kottát, ahol szintén benne van a játékleírás, ahogy az egy körjátékdalhoz illik. Hangzóanyagot is készítettem, mert a zenéről nem lehet csak szóban beszélni...
A játék lezárása: Legalább addig játsszuk mindegyik játékot, hogy mindegyik gyermek sorrakerüljön. Amikor végeztünk, megkérek mindenkit, hogy álljon rendesen a helyén, maradjon a körben.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha már mindenki fegyelmezetten áll, megkérdezem őket, hogy milyen hangközökről is szóltak a dalok. (A sok ismétlés után annyira rögzül az információ, hogy kórusban mondják a válaszokat.) A jó válaszok után helyükre mehetnek, és a rendesen dolgozók megkapják a jutalompontjaikat (dalonként hármat). Nálunk szolfézsórákon pontgyűjtés folyik. Minden jól megoldott feladatért kapnak előre meghatározott pontot. 30 pont után kapnak egy 5 darabos MAOAM csomagot. (Nálam megéri dolgozni...)
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A továbbfejlesztés lehetőségét a hangszerelésben látom. Egyenlőre csak zongorakíséretet írtam a dalokhoz, de lehetne hozzá még furulyákat, kisebb ütőhangszereket, csörgő-börgőket társítani.
A játékvezető speciális feladatai: Csupán annyi, hogy a játékvezetőnek tisztán kell énekelni, és pontos ritmussal... Ahogy azt a szolfézstanároknak kell...
Egyéb/megjegyzés: „Nehéz” az életetük azoknak a gyerekeknek, akik még a fárasztó közismereti órák után bejönnek egy szolfézsórára. Ugyanis akármennyire is igyekszik az ember játékossá tenni ezt a tantárgyat, mégiscsak nehéz zeneelméleti dolgokat kell megértetni velük. A zene absztrakt, azaz elvont. Ezért is nehéz a gyerekeknek elmagyarázni a zeneelmélet alapjait. Miként is beszélhetnénk arról, hogy az egyik hang magasabban van, mint a másik? Látta már valaki? Hogyan tudjuk a láthatatlant láthatóvá tenni? Ez egy örök kérdés, örök fejtörést okoz az alkotóbb szolfézstanárok részére. A hangközök, amit éppen ezidőben tanítok a kezdő korosztályok számára, a zene építőkockái. Én legalább is így szoktam magyarázni a gyerekeknek. A hangközökből épülnek a dallamok, a hangsorok, a hangzatok... Vagyis minden a zenében. A hangközök ismerete elengedhetetlen egy magasabb szintű zenéléshez (de még egy középszintűhöz is). Mindig azt magyarázom a gyerekeknek és a szülőknek is, hogy a zeneelmélet ismerete nélkül zeneovis szintig lehet eljutni. De utána összedől a a gyenge alapokra épített kártyavár nagyon könnyen... Ezekkel a dalokkal az a tapasztalatom, hogy a játékkal egybekötve fel sem tűnik a gyerekeknek, hogy a hangközöket gyakorolják. Így nem is gyakorlásnak, hanem játéknak tűnik... És mégis biztosan rögzülnek a tudnivalók.
A foglalkozásról készült fotó/videó:
A Játékot lejegyezte: Stollár Xénia
A felhasználói élmények javítása érdekében sütiket használunk, amiket az oldal használatával, vagy a gombra kattintással fogadsz el! ELFOGADOMCookie beállításokbővebb infó
Adatvédelem és irányelvek
Adatkezelési összefoglaló
A Játékra Fel (jatekrafel.hu) oldala sütiket használ az oldalon való navigációhoz és a tartalmak megjelenítéséhez. Ezen sütik két csoportra oszthatóak. A "Szükséges" sütikre, amelyek szigorúan az oldal használható működését biztosítják, illetve a "Javasolt" sütikre, melyek segítik analizálni és megérteni, hogyan használják az ügyfeleink az oldalunkat, ennek segítségével és a tartalmak optimailzálásával még személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtunk.
Ezek a sütik az oldal működéséhez elengedhetetlenek. Ide csak azok az alap sütik tartoznak, amelyek szükségesek a biztonságod és az oldal zavartalan használatához és Google Analytics rendszerével anonimizált statisztikai adatok gyűjtéséhez, melyek az oldal zavartalan és felhasználóbarát működtetéséhez és fejlesztéséhez elengedhetetlenek. Ezek semmilyen személyes információt sem tárolnak és nem is nyerhető belőle ki semmilyen rád vonatkozó adat.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Analytics" category .
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-non-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Non-necessary" category .
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Others".
cookielawinfo-checkbox-performance
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
The JSESSIONID cookie is used by New Relic to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
This cookie is set by the Google recaptcha service to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
Ide tartoznak azok a sütik, amik nem közvetlenül az oldal működéséhez szükségesek, viszont fokozzák és javítják az oldal használhatóságát azáltal, hogy anonimizált adatokat gyűjtenek azt oldal látogatóinak szokásairól, hogy azokat analitikai céllal felhasználva javíthassuk a te felhasználói élményed is. Illetve a Facebook és Google rendszerével való kommunikáció által, a későbbiekben a számodra már nem releváns ajánlatokkal nem, az esetleg téged érdeklő, a képzésre épülő további kedvezményes ajánlatunkkal pedig találkozhatsz.
Ezek a sütik nem alapvetőek az oldal működése során, de a felhasználóbarát működéshez nélkülözhetetlenek, mint például a beágyazott videók megjelenítéséhez, a tartalmak közösségi oldalon való megosztásának lehetőségéhez stb.
Cookie
Duration
Description
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
A teljesítmény-cookie-k a weboldal kulcsfontosságú teljesítményindexeinek megértésére és elemzésére szolgálnak, ami segít jobb felhasználói élményt nyújtani a látogatóknak.
Cookie
Duration
Description
swpm_session
session
This cookie is set by the Simple WordPress Membership Plugin. This cookie is used for membership login session and to provide access to the protected content on the website.This cookie keeps the login records so user don't want to authorise each time while moving to next page.
_gat
1 minute
This cookie is installed by Google Universal Analytics to restrain request rate and thus limit the collection of data on high traffic sites.
Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk például megtudni, hogy mennyien tekintenek meg egy adott oldalt, az ide látogatók milyen forrásból kattintottak ide, mennyi időt töltenek az oldalunkon stb. Az ezekből nyert adatok statisztikai fehasználásával tudjuk kideríteni, hogy mely részét fejlesszük következő lépésben tovább az oldalon, illetve hogy hol érdemes tovább optimalizálni a folyamatokon.
Cookie
Duration
Description
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_5JTFRREVRT
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Ezek segítségével tudunk számodra olyan, a saját vagy az általunk szakmailag is elismert partnereink ajánlatát megjeleníteni, melyek számodra is érdekesek lehetnek, az érdeklődési terüledbe vághatnak. Ezeknek a sütiknek a segítségével tudjuk ezen ajánlatok eredményességét visszamérni, illetve például a facebookon is így tudunk számodra értesítést küldeni olyan lehetőségekről, kedvezményekről, melyekre jogosult vagy.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Cookie
Duration
Description
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
Egyéb kategorizálatlan cookie-k azok, amelyek elemzése folyamatban van, és még nincsenek besorolva egy kategóriába sem.
Az űrlap kitöltésével elfogadom
Az űrlapon beküldött játékot én jegyeztem le. Nem sért semmilyen szerzői jogokat. Kizárólagos felhasználási joggal rendelkezem!
Szavatolom, hogy a játékleíráson nem áll fenn harmadik személynek olyan kizárólagos szerzői vagyoni/felhasználási joga, amely a játék közzététele esetén jogsértést eredményezne.
Hozzájárulok, hogy a képzés vezetője közzétegye a www.jatekrafel.hu honlapon, vagy annak valamelyik aloldalán az általam beküldött játékleírást, vagy annak a meg változtatott alakját! Elfogadom, hogy ezért semmilyen juttatásban nem részesülök!