JÁTÉKRA FEL!

Stöckler Judit: Sárkány kincse

  1. A játék neve, címe: Sárkány kincse
  2. A játék pedagógiai célja: Ügyesség fejlesztése, hallásfejlesztés, csoportkohézió és együttműködés erősítése, csendes játékok gyakorlása.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Csak az a gyerek indulhat el, akit kiválasztott a játékvezető. Hirtelen mozdulatok miatt a balesetveszélyre fel kell hívni a gyerekek figyelmét.
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kendő, kulcscsomó, pénzérmék
  12. Technikai igény: A játékhoz semmilyen különleges technikai igény nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: Ha osztályterem, akkor padpakolás (helyszínberendezés), ha tornaterem, akkor nincs feladat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Helyszínrendezés
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Helyezkedjenek el körben a gyerekek, le is ülhetnek. A játékeszközök bemutatása. Kerettörténet elmesélése röviden. (A nagy, félelmetes sárkány elrabolta a királylányt és bezárta a toronyba. A torony kulcsát mindig magánál őrzi. Szerezd meg a kulcsot és mentsd meg a királylányt. Vagy szerezd meg a kulcsot a sárkány kincstárához, és vedd vissza az elrabolt aranyat…Nagyobbaknál rögtön a pénz kell megszerezni.) A sárkány feladatának elmondása, mozgásának bemutatása. Játékszabály megbeszélése. Próbajáték.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek. A játékvezető is a körben van, onnan irányít. A kiválasztott sárkány a kör közepén térdel vagy ül, a szeme be van kötve a kendővel. A kulcsot (kulcscsomót) leteszi a sárkány elé a játékvezető, majd némán kijelöli az első hős lovagot. A lovag tapsra indulhat, hogy megszerezze a kulcsot. A sárkány nem mozdulhat el a helyéről, csak karral kapálózhat. Hallása segítségével kell rájönnie, hogy mikor ér oda a lovag, hogy el tudja kapni. A többiek a körben csendben figyelik a játékot. Ha a sárkány megérinti a lovagot, az kiesik a játékból és visszaül a körbe. A játékvezető új lovagot választ. Ha el tudja venni a kulcsot, akkor ő lehet a következő sárkány.
  18. A játék lezárása: A leghősiesebb lovag és a legügyesebb sárkány kiválasztása.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok megdicsérése, részvétel megköszönése. Ki hogy érezte magát? Melyik szerep volt számára a legjobb és miért?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kulcsot őrző sárkányt egyszerre több lovag is „támadhatja”. A legügyesebb, legcsendesebb lovag, aki elveszi a kulcsot, lesz a győztes. Szintén tapsra indulnak. Lehet akár 2-3 lovag is egyszerre. Lehet versenyhelyzet vagy összedolgozás. A sárkány egy szék mellett áll, amin a királylány ül. Őt kell kimenekítenie a lovagnak. A sárkány ilyenkor elmozdulhat a helyéről, a királylányt pedig a biztonságos erdőbe (játékosok körébe) kell eljuttatni. Ez 9 éves kortól ajánlott, nagyobb a balesetveszély. Nagyoknál, 13-14 éveseknél a sárkány széken ül, pénzérmék vannak a testén, ruháján. Onnan kell elcsennie a lovagnak a kincset. Ez nagyobb koncentrációt igényel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékeszközöket az elején be kell mutatni, mert gyakran a kicsik nem szeretik a bekötött szemmel járó bizonytalanságot. A próbajáték nagyon fontos, megértik a pontos szabályokat és kiderülnek a baleseti tényezők is. Ezeket meg kell beszélni. Be kell mutatni a sárkány lehetséges mozgásait a játék szabályossága és élvezhetősége miatt. Figyelni kell, hogy minden gyerek játszhasson, de csak az általa választott szerepben. Kis idő letelte után, lehet változtatni a játékszabályokon.
  22. Egyéb/megjegyzés: Kortól függetlenül szeretik és élvezik ezt a játékot, még a finnyáskodó nagyok is. A játék nagyon lecsendesíti, fegyelmezetté teszi a csoportokat, ugyanakkor jól érzik magukat játék közben. Nagy a közösségépítő ereje a közös élmények megélése miatt.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Stöckler Judit