A játék neve, címe: 4 sarkos
A játék pedagógiai célja: Játékos formában gyakorolni az új nyelvtani anyagot, idegen nyelvű szavakat, motiválni a tanulókat a játékos gyakorlás által. Ösztönözni őket az egymásra való odafigyelésre, empátiára.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a résztvevők figyelmét, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek arra, hogy ne kerüljenek a berendezési tárgyak közelébe és ne futva változtassanak helyet.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: A játékhoz semmilyen eszközre nincs szükség.
Technikai igény: A játékhoz semmilyen technikai eszközre nincs szükség.
Az előkészítés feladatai: Amennyiben a terem nem körbejárható, lehetőséget teremteni a szabad körbejárásra.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Bíztatni őket az alapos tanulásra, hogy minél több pontot szerezhessenek a következő órán egy meglepetés játék során. (A meglepetés jelleg csak az első alkalommal érvényes. )
A játék megnyitása, nyitánya: Jöjjön a meglepetés játék! Pontszerzésre fel!
A játék menete, játékszabályok:Négy önként jelentkezőt várok, akik beállnak a terem egy-egy sarkába. A helyükön maradók fognak tőlük kérdezni jelentkezéses alapon: tanult német igéket kell kérdeznetek, melyeknek a Perfekt alakját kell rávágniuk a sarkokban állóknak. Nekik nem kell jelentkezniük, be kell kiabálni a jó megoldást. Aki elsőként kiáltja be a jó megoldást, az óramutató járásának megfelelő irányba egy teremhosszt tovább lép. Az nyeri a legtöbb, azaz 3 pontot , aki először visszaér a kiindulási helyére. Számára véget ér a játékkör. A második befutó kettő pontot szerez, a harmadik 1 pontot. Ha olyat kérdeznek a játékosoktól, amire senki nem tudja a helyes választ, akkor mindenki a helyén marad, viszont ha ez még egyszer előfordul, ez a játékkör véget ér pontszerzés nélkül. Aki a végére bent marad negyedikként a három pontszerző után, vigaszdíjként kiválaszthatja a következő kör egyik játékosát, aki aztán további új játékost választ és így tovább… Lehetőség szerint mindig új tanulókat válasszunk, hogy minél többen tudjanak játszani. A legaktívabb kérdező is pontot szerez.
A játék lezárása: A játék akkor fejeződik be, ha mindenki szerepelt már, akinek kedve volt hozzá. A szerzett pontok az órai munkáért kapható pontokat gyarapítja, 10 pontért jár egy 5-ös.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem őket és megköszönöm az önkéntes részvételt, bíztatom őket a pontosságra, alaposságra. Megbeszéljük, kinek tetszett a játék, ki játszana legközelebb újra…
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék alkalmas idegen nyelvi szókincs, nyelvtani anyag gyakorlására szinte bármilyen korosztályban. Lehet pontok helyett matricákat, egyéb apró jutalmakat gyűjteni, akár hosszabb távon is, kisebbeknél a náluk használt értékelési mód részévé tenni. A játék úgy is játszható, hogy a negyedik játékos, akinek nem sikerült pontot szereznie, a következő kör egyik játékosaként bent marad.
A játékvezető speciális feladatai: Felhívni a játékosok figyelmét, hogy a teremben ne futva közlekedjenek, figyeljenek egymásra, amikor egy sarokban több játékos torlódik. Érthetően kiabálják be a megoldásukat, hogy ne lehessen belőle félreértés. Akik a helyükön ülve kérdeznek, hangosan, érthetően tegyék, hogy mind a négy sarokban jól hallható legyen amit kérdeznek. Ha valaki túl halkan/nem érthetően kérdez, akkor új kérdés hangzik el. A helyükön levők csendben legyenek, ne zörögjenek, mozogjanak stb. A helyes megoldás megállapítása a játékvezető feladata.
Egyéb/megjegyzés: A játékot jóval nagyobb létszámú csoportban már alkalmaztam, ott is működik, de a kis létszám ideálisabb.
A játékot lejegyezte: Speri Krisztina