JÁTÉKRA FEL!

Soós Gabriella: Ki vagyok/mi vagyok én?

A játék neve, címe: Ki vagyok/mi vagyok én?

A játék pedagógiai célja: Korcsoportonként változóan a megtanulni kívánt ismeretek rögzítése különféle témákban (pl.óvodai jelek, állatok nevei, őszi gyümölcsök, mesefigurák nevei, történelmi személyiségek, írók költők nevei, de a neveken kívül a róluk elsajátított ismeretek felelevenítése, rögzítése is stb)

A játék jellege: kommunikacios

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: nincsen

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 7+

Játékidő: 15+

Helyszín: barhol

Helyigény: kor

Eszközigény: ragasztós üres jegyzetlapok, ragasztós képes jegyzetlapok, filctollak

Technikai igény: székek, szőnyeg, asztal

Az előkészítés feladatai: helyszín berendezése: székek körbehelyezése, szőnyeg elhelyezése, ahol minden résztvevő kényelmesen elfér.Ragasztós jegyzetlapokra felrajzolni az adott formákat( csak óvodásoknál)

Az előkészítéshez szükséges idő:0-5

A résztvevők bevonásának lehetőségei: segíthetnek a székeket körbe tenni, szőnyeget elhelyezni, elpakolni róla, legyen hely leülni kényelmesen, filctollakat. Előzetes ismereteik legyenek az adott, a játszani kívánt témákban. Őszi gyümölcsök tényleges ismerete, képek nézegetése, kézzel foghatóvá tétele számukra. Középiskolásoknál, írók, költők, történelmi személyek kellő ismerete alap. Próbajáték játszása.

A játék megnyitása, nyitánya: Ha 7 évesekkel játsszuk , akkor egy asztalra odakészítem lefelé fordítva a ragasztós lapokat( rajtuk őszi gyümölcsök rajzai) Egyenként kap minden gyermek a homlokára egy feladványt, Ha nagyobbakkal, iskolások, középiskolásokkal játsszuk , akkor mindenki kap egy üres jegyzetlapot , tollat és mindenki maga ír fel a lapra egy feladványt előzetesen megbeszélt témakörben, vagy én adom meg a témakört, pl. költő , író, történelmi személy neve legyen rajta.

A játék menete, játékszabályok:Ha óvodásokkal játsszuk , akkor egy ismert mondókával kiszámoljuk- jelen esetben őszi gyümölcsös mondókával, hogy ki kezdi a játékot, vagyis a kérdezést, egy barchoba játék tulajdonképpen, fel kell tennie eldöntendő kérdéseket, ezek segítségével kell kitalálnia melyik gyümölcs is ő. Többiek válaszolnak, mivel ők látják , hogy mi is ő.Sorban haladva mindenki 1-1 kérdését tehet fel, így haladunk körbe, így szerezve egyre több információt a homlokunkon lévő gyümölcsről. Amikor kellően biztosak vagyunk, a dolgunkban rákérdezhetünk. Ha a korcsoportunk a 18 évesek, érettségi előtt álló tanulócsoport pl (most érettségizik a lányom) Mindenki saját maga ír a ragasztós papírra egy történelmi személyiség, író, költő nevét tetszés szerint, a balra mellette ülő homlokára tűzi, és a játék ugyanolyan menetben zajlik, mint az óvodásoknál. Lehet tanulni vele írókat, költőket, meghatározhatjuk hogy világirodalom vagy magyar irodalom –e a téma , és azon belül gondolkodjon minden gyerek a feladványban

A játék lezárása: Nagyoknál 3szor lehet rákérdezni, de igyekszem hangsúlyozni, hogy amíg nincs birtokában kellő információnak, ne kérdezzen rá. Közben lehet jegyzetelni esetleg,(kisiskolások, középiskolások esetében persze) amit már megtudott. Az nyer, aki a leghamarabb kitalálja a homlokán lévő feladványt

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: a pozitív megerősítést alkalmazom minden korosztálynál, főként a kicsiknél, ott igazi versenyhelyzetet nem is teremtek, esetleg segítő információkat, kérdéseket végső esetben alkalmazok is

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: -óvodások, óvodai jelekkel, állatok gyümölcsök rajzolva, kinyomtatva jelennek meg a homlokra ragasztott papíron, -kisiskolásoknál, középiskolásoknál irodalmi, történelmi személyek neveit felírva saját maguk írják fel olvashatóan persze, Nehezítés lehet, ha meghatározott számú kérdés után kell kitalálni a feladványt.

A játékvezető speciális feladatai: óvodásokkal lassabban, türelmesebben ismertetem a játék szabályait, próbajátékot játszunk.Fel kell mérni ha, elakad, egy játékos,hogyan tudunk segíteni neki, társak vagy én mint játékvezető, főleg a 7 éveseknél kerülhet sor erre

Egyéb/megjegyzés: A játékot saját családommal játszottam le, érettségi előtt álló lányomnak nagy segítség is volt ez a játékos tanulás, kicsit kikapcsolta őt a monoton tanulási folyamatból.Magyar költők szerepeltek feladványként, én fotóztam, irányítottam a játékot. Óvodapedagógus révén mihelyst lehetséges a csoportomban is ki fogom próbálni.

A játékot lejegyezte: Soós Gabriella