JÁTÉKRA FEL!

Somogyi-Nagy Éva Anna: Franciakártyalapok sorban történő lerakása, Vacsora Lajos király udvarában

A játék neve, címe: Franciakártyalapok sorban történő lerakása, Vacsora Lajos király udvarában

A játék pedagógiai célja: Az osztályban egy magasabb fokú együttműködés elérése, amely során felismerik a gyerekek, hogy mindenkinek szerepe van, minden tanuló ugyanolyan fontos

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a tanulók figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek a körülöttük állóra, guggolóra, ülőre, különösen annak kezére, lábára.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 1 csomag francia kártya (minél nagyobb méretű lapokkal)

Technikai igény: alacsonyabb korú résztvevőknél célszerű kivetíteni vagy nyomtatva kifüggeszteni a francia kártya lapjainak sorrendjét: számítógép és/vagy projektor, vagy nyomtatott papírlap, ragasztó

Az előkészítés feladatai: helyszín berendezése úgy, hogy egy körülbelül 10x10m-es terület üresen maradjon (ahová lerakják a lapokat), a résztvevőknek legyen mozgástere, továbbá célszerű egy széket, asztalt elhelyezni, amire előkészítjük a paklit

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: közösen elpakolni az útban lévő székeket, asztalokat (osztályterem esetén), áttekinteni a francia kártya lapjait, ha szükséges, megismerkedni a lapjaival (bemutatni mindegyiket, megnevezni őket, helyes sorrendet megismertetni).

A játék megnyitása, nyitánya: (Amennyiben szükséges, a laptanuláshoz lejátszható egy sorba rendezős játék, amelynek célja a helyes sorrend kialakítása.) (Bevezető játék lehet szabad mozgás korabeli zenére, egymás köszöntése először tekintettel, majd mozdulattal, végül érintéssel. Ez körülbelül 5 percet vesz igénybe. Ráhangolja a résztvevőket a kerettörténetre.) Kerettörténet megismertetése a játékosokkal (Arany János: Toldi c. művének bevezető órája): Lajos király udvarában járunk, ami híres arról, hogy nagy lakomáknak ad otthont. Ezekre a lakomákra a király szereti meghívni a környező országok népeit is. A lakomákon szolgák szolgálnak fel, ők kísérik helyükre a vendégeket, akiknek nagyon fontos, hogy rangjuknak és népüknek megfelelően foglaljanak helyet az asztalnál.

A játék menete, játékszabályok:A foglalkozásvezetőnél van a pakli francia kártya összekeverve, melyből előre kiválogat minden formából egyet. Először ismerteti a játékosokkal a kerettörténetet. Ezt követően megmutatja a kártya formáit (pikk, káró, treff, kőr – ezeket bárhogyan elnevezheti, nem kell a hivatalos neveiket használni). Minden forma egy népet jelent a lakomán. Szabályok: – A király lakomáján az asztalok egymással érintkeznek úgy, hogy a legmagasabb rangú vendégek ülnek középen. Egy nagy T-alakot adnak ki az asztalok: a vízszintes szára két népnek ad helyet (egy a közepétől balra, egy jobbra foglal helyet), a függőleges szára pedig egymás mellett párhuzamosan két másik népnek. Mindeközben mutatjuk a szabad területen, hogyan helyezkednek el az asztalok. – Minden asztal külső szélén a rangban legalacsonyabbak ülnek, legbelül a legmagasabb rangúak. Legalacsonyabb rangúak az Ász lapok, legmagasabb rangúak a királyok. Ásztól a királyig kell sorrendbe rakni a lapokat. Mutatjuk a megfelelő lapokat. – Minden vendég rangjának megfelelően foglal helyet, azaz az asztalhoz csak azután ülhet le a 2-es, hogy az Ász már ott van, majd ezután a 3-as, és így tovább. Egyidőben vagy össze-vissza nem lehet leültetni a vendégeket, azaz letenni a kártyákat. Mutatjuk a megfelelő lapokat. – Minden vendég csak a népének megfelelő asztalhoz ülhet le (a könnyed társalgás érdekében), azaz formánként külön kell a lapokat sorrendbe állítani. – A vacsora csak akkor kezdődhet el, ha a mindenki leült az asztalhoz, azaz minden lap lekerült a földre megfelelő sorrendben. – A cél az, hogy minél gyorsabban leüljenek a vendégek, mert ha a király nem tud időben leülni, akkor nem esik jól neki a vacsora, és a vendégek is csalódottak lesznek. – Minden szolgának részt kell vennie az ültetésben, azaz minden résztvevőnek legalább egy lapot helyére kell raknia.

A játék lezárása: Ha minden vendég leült (minden kártya a helyén van, sorrendbe van állítva az összes forma T-alakban), akkor van vége a játéknak. Szabálytalanság esetén a feltételek nem teljesültek, ezért nem jó az ültetés, újra kell játszani a játékot addig, amíg hibátlanul nem sikerül és minden szabály betartásra nem kerül.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden lejátszott, megpróbált kör után megkérdezzük a résztvevőket, hogy sikerült-e minden szabálynak megfelelni és az ő becsületességük szerint értékelünk. Szabálytalanság esetén beszélgetünk arról, hogy mi történt, mi volt jó gyakorlat, mit csinálnának másképp. Adunk nekik időt az újratervezésre és újra lejátsszuk a játékot. Sikeres játék után nagyon megdicsérjük őket, a kerettörténet szerint lezárjuk (a király boldog volt, hogy ilyen szép vacsorát adhatott és hogy ilyen hűséges, ügyes szolgái vannak). Ezt követően körben ülve feldolgozunk: hogyan érezted magad a játék közben? Mi volt a legjobb? Mi volt a legnehezebb? Mit változtatnál? A felszólalás önkéntes. Időhiány esetén ugyanezt egy kihúzott egyenes mentén skála-szerűen is lehet értékelni (hol helyezkednél el a két végpont között, állj a megfelelő helyre), esetlegesen megkérdezhető egy-két önként vállalkozó, hogy miért oda állt. Kérdések ehhez: hogy érezted magad (jól-rosszul); mennyire tetszett a játék; mennyire érezted aktív résztvevőnek magad; újrajátszanád-e másképp?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy sikeres lejátszás után tovább lehet emelni a kihívást azzal, ha időkeretet adunk a játéknak (ezt meghatározhatják a résztvevők). Ebben ott a lehetőség arra, hogy egyre kevesebb teljesítési idővel minél pontosabb, kidolgozottabb együttműködésre késztessük a résztvevőket. Újabb nehezítés, kihívásnövelés az, ha nem csak egy forma sorrendjére kell figyelni a résztvevőknek, hanem mind a négyre. Tehát akkor lehet csak lerakni a 2-es lapokat mindegyik formából, ha az összes Ász lekerült, az összes 3-ast akkor, ha az összes 2-es lent van, és így tovább. Ez még magasabb együttműködést igényel. További kihívást adhatnak a különböző korlátozások: egy-egy résztvevő nem beszélhet, nem láthat, de neki is teljesen részt kell vennie a megoldásban. Ezzel érzékenyíthetünk és még magasabb összefogást érhetünk el. Ugyanígy lejátszható a játék úgy, hogy senki sem beszélhet a feladatmegoldás közben, tehát némán megy a lerakás. Mindegyik nehezítés előtt adjunk tervezési időt a résztvevőknek.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek figyelnie kell arra, hogy a paklit mindig előkészítse, minden játék előtt és az előre megbeszélt helyre helyezze. Amennyiben a játékosok nem ismerik tökéletesen a francia kártya lapjait, fontos, hogy játék előtt megismertesse velük, illetve célszerű egy magyarázó segédletet elhelyeznie a teremben.

Egyéb/megjegyzés: A kerettörténet tetszés szerint módosítható.

A játékot lejegyezte: Somogyi-Nagy Éva Anna