JÁTÉKRA FEL!

SOMI ZSUZSANNA: KARANTÉN

  1. A játék neve, címe: KARANTÉN
  2. A játék pedagógiai célja: A nonverbális kommunikáció, az együttműködési képesség csoportban és párban.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét, hogy esetleges helyváltoztatás esetén figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nem feltétlenül igényel kelléket
  12. Technikai igény: Speciális technikai kellékre a játék szempontjából nincs szükség, de kényelmesebben játszható, ha minden játékos leülhet egy székre.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszínt úgy kell elrendezni, hogy állva, vagy ülve is kényelmesen tudjanak játszani. A székeket kb 2 m távolságra egymással szemben helyezzük el.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A terem adott berendezésének változtatása a játék lebonyolításához minimális. A székek elhelyezése a résztvevők bevonásával történhet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető megkéri a résztvevőket, hogy válasszanak maguknak párt. Az egyik csoportot megkéri , hogy maradjanak a teremben, míg a másik csoportot egy időre kiküldi. Ezt követően mindkét csoportnak külön-külön ismerteti a kerettörténetet.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető ismerteti a benntmarad csoportnak a feladatot. – Képzeljétek el, hogy itt vagytok a kollégiumban, amikor karantént rendelnek el, és ezért nem mehettek haza, ki sem léphettek az épületből, és még a telefon sem tudtok kommunikálni. Két hét után engedik meg, hogy látogató jöjjön, viszont amikor megérkezik, nem jöhet tovább a portánál. Ott csak az üvegfalon keresztül beszélhettek egymással. Emiatt nem halljátok a másikat, el kell mutogatni a kérdéseket és a válaszokat. Meg kell tudnotok a következőket: 1) Ki kell találni, ki jött látogatóba? 2) Mit hozott? 3) Eszik-e rendesen a kutyátok? Akkor kezdődik majd el a játék, amikor szólok.- A másik csoport odakint a folyosón ismeri meg a feladatot: – Képzeljétek el, hogy a kollégium diákjai karanténban vannak, és két hét után most először engednek be hozzájuk rokonokat ( anya, apa, testvér, barát, nagynéni, nagybácsi- Döntsd el ki leszel) Rövid az idő, de szeretnétek minél többet megtudni arról, akihez jöttél, mi van vele: 1) Kérdezd meg, kap-e eleget enni? 2) Jól kijön-e a szobatársaival? 3) Mit hozzál neki legközelebb ( tárgy, vagy étel) ? Akkor kezdődik majd el a játék , amikor szólok – Ezután ez a csoport is visszamegy a terembe, és leülnek a párjukkal szemben. A vezető jelt ad a beszélgetés megkezdésére. A játékidő 5 perc. Ha valaki előbb elkészül, az felállva jelzi. Ha senki nem jelez, és láthatóan élvezik a „ néma „ játékot, akkor az idő kitolható 2-3 perccel.
  18. A játék lezárása: A játék , az élményszerűsége, és a visszajelzés által kap lezárást.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mivel a játék célja a szórakozás, és a jókedv, – ezért igazából versenyhelyzet nélküli. A résztvevők visszajelzéseit figyelve és a külső körülmények határait nézve maga a játékvezető vethet véget a játéknak. Feldolgozás szempontjából dicséret és köszönet jár a résztvevőknek, valamint a visszajelzés fontos arról, hogy mit tanultak , vagy tapasztaltak a játék által. Mennyire okozott nehézséget? Mennyire volt nehéz megérteni egymás jelzéseit? Játszanának -e hasonló játékokat?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék önállóan is megállja a helyét, ugyanakkor, variációja lehet, ha a nonverbalitás helyett verbálisan beszélgetnek, de akkor több kérdést lehet feltenni, és kevesebb idő adható az információ beszerzésére .
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékosok folyamatos figyelemmel kísérése, fizikai-, lelki és biztonsága szempontjából. Érdemes, ha arra szükség van, az alapszituációt még egyszer vázolni. ( a résztvevőim igényelték). Én felírtam mindkét csoport kérdéseit egy külön lapra, és ha a játékosok kézfeltartással jelezték, gyorsan megmutattam, ugyanis azt tapasztaltam , hogy a játék hevében megfeledkeztek valamelyik felteendő kérdésről. Ez viszont segítséget nyújtott.
  22. Egyéb/megjegyzés: A kerettörténetemet a kollégiumi tartózkodáshoz kötöttem. A csoportfoglalkozások időtartamához igazodva 45 perc állt a rendelkezésemre. Ezalatt 3 játékot terveztem, és tartottam meg. (Karantén, Mobilőrület, Csoportkép) – melyeket a kerettörténet által kapcsoltam egymáshoz. Kommunikációt fejlesztő játéksor nonverbális és verbális módszerekkel. A játéksor végén pedig jutott idő a levezetésre, megbeszélésre, hogyan érezték magukat a résztvevők, pozitív visszajelzéseim érkeztek.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: SOMI ZSUZSANNA