JÁTÉKRA FEL!

Som Nóra: Kőpöckölő

  1. A játék neve, címe: Kőpöckölő
  2. A játék pedagógiai célja: Elsősorban a finom motorikát fejlesztő szórakoztató, kooperációs ügyességi játék. Ezen felül játékvariációi; a szókincset, fogalmi gondolkodást és az auditív memóriát is fejleszti játékos formában, észr Együttműködésre ösztönöz, kudarctűrést, egymás elfogadását segíti.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékszabály ismertetésekor megbeszélés : hogy követ szájba nem veszünk, nem dobjuk a másik felé, a végén a leesett, elpöckölt kavicsokat össze szedjük.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kész játéktábla, illetve színes kréta ha rajzoljuk a játékfelületet
  12. Technikai igény: rajzkészség, ép kezek , ujjak
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín ismerete fontos. Annyiban érdekes, hogy legyen vízszintes felület, amit körbe lehet ülni, illetve a kész játéktábla, vagy lap elfér rajta. Kavicsok, vagy pöckölni való gombok, kupakok beszerzése, átszámolása. A győztes csapatnak apró jutalom, matrica esetleg
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kavicsgyűjtés az udvaron, válogatás szín, méret, forma szerint. Vagy ha mást pöckölünk, annak beszerzése, akár megszavaztatása, mivel játsszuk az adott kört.(kupak, gomb, golyó) Ha az aszfaltra rajzolt változatot szeretnénk kipróbálni, akkor a körök felrajzolásában segíthetnek a gyerekek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ki a legjobb pöckölő/célzó csapat a foglalkozáson? Ki tud a legjobban figyelni a másikra és „kavicscsászár” lenni a foglalkozáson?!
  17. A játék menete, játékszabályok: Adott a játéktábla, aminek a közepén 7 különböző színből álló koncentrikus kör található. A szemben ülő csapatoknak külön kavicsos tálkából kell fejenként 5-5 kavicsot kivenni és felváltva célozni/pöckölni úgy, hogy minden színű koncentrikus körbe egyszer beletaláljanak. (6 játékos esetében a legügyesebben célzó 4-et pöckölhet, a másik kettő 3-at) A cél, hogy minden színű körcikkelybe egyszer bepöckölje a kavicsát a csapat. Ha teljesítette, és pontosan a szín sávon belül állt meg a kavics, a szín „teljesítve van”. Azt még egyszer nem kell becélozni senkinek a csapatból, mert csak egyszer számítható be a találat. Az a csapat nyer, akinek az összes szín teljesítve van a 10 pöckölésből, illetve a több találattal bíró csapat a nyertes. A nem jó színen megállt/ismételten ugyanazon a színen megállt kavics, túlcsúszott kavics „kiesett a játékból” az kavics nem megy a gyűjtő színkörbe. A célba ért kavicsot, ami pontosan valamely színsávban állt meg, a célzás után levesszük a tábláról,- hogy ne legyen útban – és a gyüjtő színkörben a megfelelő színpöttyre helyezzük, ha azon még nincs kavicsunk. Amikor a rendelkezésre álló (10-10) kavicsot elpöcköltük csapatonként, akkor nézzük meg a találatos színpöttyöket a gyűjtő mezőn, amiről egyből látható kinek lett több, vagy egyforma számú találata. Vagyis; melyik csapat volt az ügyesebb, a „kavicsászár”.
  18. A játék lezárása: Amikor elfogy a csapat adott körben kiosztott 10 kavicsa.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ügyesebb csapaté a dicsőség, illetve adható pl.kis nyomda vagy matrica( igény szerint, szokásrend szerint.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játékvariációk többfélék lehetnek, kezdve attól, hogy mit pöckölünk, (kavics, kupak, zseton, gomb, aprópénz), avagy nem pöckölünk, hanem célba dobunk a tojásos tálcába, aminek az alját jelöljük a már ismert színekkel. A teljesítés ugyan úgy, mint az előző leírásban, csak célba dobással megy. Az óvodásoknál lehet úgy is játszani, hogy a színekhez fogalmakat kapcsolunk, vagy minden színhez egy mozgásos, ügyességi feladatot találunk ki, a variációk végtelenek, kreativitásunkra bízva…ha pl a zöld körbe pöcköltél, mondj 3 zöldséget, vagy gyümölcsöt. A szemben ülő csapat ha ismét a zöldbe pöcköl v dob, ők már ugyan azt a zöldséget nem mondhatják, újat kell mondjanak és csak akkor tehetik le a gyűjtő mezőbe a kavicsukat. (fogalmi gondolkodás,auditív emlékezet fejlesztése.Pl; Lehet fogalmi körös kőpöckölő kör, mondj 3 játékot, járművet, állatot, virágot…) A játékhoz a köröket, lehet színes krétával az aszfaltra is felrajzolni. Akár a méretezés is variálható, hogy mekkora koncentrikus köröket rajzolunk. A színek is variálhatók; szivárványos körök, őszi színkörök stb
  21. A játékvezető speciális feladatai: Igazságosan kell mérlegelje , hogy melyik színkörben van pontosan a kavics, ha kérdéses. Először érdemes pöckölési technikát mutatni, melyik ujjal hogyan is kell pöckölni. Nem mindenkinek megy egyből.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék teljesen saját ötlet, fejlesztőpedagógusként a finom motorikát, taktilis érzékelést, szem-kéz koordinációt fejleszti, illetve az egymással való kooperációt segíti, együttműködésre ösztönöz, közös élményt ad. Gyors, pörgős bemelegítő, vagy akár levezető játék. Nagyon kedvelték a gyerekek 🙂
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Som Nóra, (noragedeon@gmail.com)