JÁTÉKRA FEL!

Solt Alma: Plüsselkapó

  1. A játék neve, címe: Plüsselkapó (annak az átalakított változata)
  2. A játék pedagógiai célja: Szórakozás, fejleszti a gyors reakciót, a fizikai gyorsaságot, javítja a fizikai állóképességet és csapatmunkára ösztönöz.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A helyszínen oda kell figyelni, hogy a terep egyenletes és tiszta legyen. A játékosokat figyelmeztetni kell arra, hogy vigyázzanak, hogy ne fejeljék le egymást a plüssállat megszerzése közben.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: -5,5+,7+,10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Szükséges kellékek egy kb. 4 méter hosszú, a fűben jól látható szalag vagy kötél, és 30 darab plüssállat.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A szalagot saját magam gyártottam függöny maradékból és 3 különböző színű szalagból. A plüssállatokat otthon kiválogattam a gyerekeim játékai közül. A helyszínen a szalagot és a plüssállatot kell elhelyezni a fűbe.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékra való ráhangolódásképpen, a gyerekek megnézhetik, hogy a nagy táska milyen plüssöket rejt magában.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mielőtt elkezdenénk játszani, ketté osztom a csoportot két kisebb csoportba, és a teret is ketté választom egy, a fűben jól látható szalaggal, amit a saját területükről nem léphetnek át (ez a szabály rögtön a játék elején érvénybe lép). A játékosokat megkérem, hogy mindenki körülbelül 3 lépésnyi távolságra álljon a szalagtól. A korosztályuknak megfelelően, a keretmese a következő lesz: A plüss elefánt nagyon szeretne gazdira találni, ezért a gyerekek feladata az lesz, hogy amikor kimondom az előre titokban megbeszélt számukat (1-től 4-ig), akkor megpróbálják gyorsan elkapni a szalagon elhelyezett plüss állatot, és az egyenlőre gazdátlan elefántnak örömöt szerezni azzal, hogy aki hamarabb elkapja, az gondoskodhat róla pár pillanat erejéig – megdajkálhatja, megetetheti, megitathatja. Miután ezt párszor eljátszottuk, jön egy kis nehezítés. Már nem csak egy elefánt van a játékban, hanem egy gazdátlan plüss kutyus is csatlakozik. Az a feladat, hogy egy játékos lehetőleg mind a kettő állatot szerezze meg egy kis gondoskodásra. Amikor ezt a változatot is párszor lejátszottuk, a szalagon elhelyezek tíz plüss állatot. A következő változás-nehezítés az lesz, hogy a 0 szám is szerepelni fog, amely mindenkire vonatkozik, és nem csak elefántot és kutyust kell megszerezni, hanem minél több plüss állatot. Minden egyes menet után a megszerzett plüssök a csapatnál maradnak, én pedig tíz újjal egészítem ki a játékot. A végén, amikor elfogytak a plüssök, megszámoljuk a megszerzett állatokat és az a csapat nyer, amelyik többet szerzett meg gondoskodásra.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosokat, két egyforma létszámú csoportra kell osztani. A teret is ketté kell osztani egy szalaggal vagy kötéllel. A játék elején a két csoport körülbelül három lépésnyire kell, hogy elhelyezkedjen a kötél mindkét oldalán, és a játék során ezt a kötelet nem léphetik át a játékosok. Mind a két csoportban a játékosok titokban megbeszélik, hogy ki melyik szám lesz a játék során (1-től 4-ig van a számozás). Én a szalag egyik végén helyezkedek el, a szalag közepére pedig elhelyezek egy plüssállatot. Amikor kimondok egy számot, azok a játékosok akik ezt a számot képviselik, megpróbálják elkapni a plüsst. Amikor ezt párszor eljátszottuk, jön a nehezítés. A szalagon elhelyezek két plüssállatot, és amikor kimondok egy számot, az a két játékos megpróbálja elkapni, lehetőleg mind a két állatot. Ezt a változatot is eljátszuk párszor. A következő nehezítés, hogy a szalagon elhelyezek tíz darab plüsst, és a nulla szám is szerepel, amely minden játékosra vonatkozik. A régi számok is maradnak a játékban, de ha a nullát mondom ki, akkor mindenki megpróbál megszerezni a saját csapata számára minél több plüssállatot. És innentől kezdve a megszerzett állatok a csapatoknál maradnak, a szalagra pedig még két körben , tíz-tíz újabb plüss kerül. A játéknak akkor van vége, amikor elfogytak a plüssök.
  18. A játék lezárása: A játék végén, amikor már minden plüssállat elfogyott, az utolsó három körben elkapott állatokat a két csapat megszámolja, és az a csapat nyer, amelyik több plüssállatot tudott megszerezni. A játék lezárása után megköszönöm a részvételt, és megkérem a játékosokat, hogy segítsenek összepakolni.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A jutalmazás sokféle lehet, én, a gyerekek által nagyon kedvelt gumicukrot hoztam magammal, hogy díjazzam a nyertes csapatot. Természetesen, a vesztes csapat is kapott egy kis vigasz jutalmat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: A különleges helyzetem miatt, olyan csoportot tudtam összeállítani, amelyben a gyerekek életkora 4 és 12 év közötti volt. Az ilyen nagy korkülönbséggel a játékosok között játszott játékok esetében, oda kellet figyelnem arra, hogy a két csapatot úgy állítsam össze, hogy azok egyenlő eséllyel versenyezhessenek egymással. Ebben a játékban a játékszabályokat fokozatosan kell ismertetni a játékosokkal.
  22. Egyéb/megjegyzés: Hegedűtanárként dolgozom egy alapfokú művészetoktatási intézményben. Jelenleg itthon vagyok két kis gyermekemmel és várandós vagyok a harmadikkal. Ezeket az információkat azért tartottam fontosnak megosztani, mert a célcsoport amelyikkel vezettem le a játékot, korban, létszámban, motivációban, fejlődési szintben és még másban is különbözik attól a célcsoporttól amelyiket egyébként tanítanék a zeneiskolában. A célcsoportom a szomszédból való gyerekek voltak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Solt Alma