A játék neve, címe: Hupikék törpikék kiszabadulása – (Spagetti játék, Dülöngélős bizalomjáték, Vakvezetés)
A játék pedagógiai célja: A játék célja a csoport összekovácsolása, a klikkesedések megszűntetése.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét arra, hogy hallgassák meg egymás ötletét a kiszabadulás érdekében a Spagetti játékban, a bizalomjátékoknál, pedig figyeljenek nagyon társaikra.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: A Vakvezető játékhoz szükség van akadályokra (bóják, zsámolyok stb..), amelyeket a tanulók megkerülnek, illetve lehetséges ugyanennél a játéknál mindenki szemét eltakarni egy-egy kendővel a két vezetőn kívül, hogy így biztosan ne lássanak semmit a csoport tagjai. A többi játék nem igényel semmiféle eszközt.
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen technikai igényre.
Az előkészítés feladatai: Amennyiben tanteremben valósul meg a foglalkozás, akkor úgy berendezni a helyszínt, hogy kényelmesen, balesetmentesen tudjunk játszani. A vakvezetés játékhoz kell az akadályokat még elhelyezni azon a területen, ahol a játékot lejátszuk.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztevők is segíthetnek a helyszín kialakításában és az akadályok kihelyezésében.
A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A mai játékok során ti Hupikék törpikék lesztek. Egy szép őszi napon, amikor éppen az őszi betakarítást végeztétek Aprajafalván, Hókuszpóknak sikerült megtalálnia titeket és el is kapott mindannyiótokat. El is vitt titeket a házába, hogy megegyen titeket vacsorára. De nem látott neki rögtön a falatozásnak, hanem előtte bezárt titeket egy ketrecbe.
A játék menete, játékszabályok:1. Spagetti játék: Álljatok be egy nagy körbe! Csukjátok be a szemeteket, majd keressétek meg egymás kezeit és fogjátok meg! Mindenkinek két másik ember kezét kell megfognia. (Miután összegabalyodtak a játékosok, kinyitják a szemüket.) Nyissátok ki a szemeteket! Hókuszpók amikor betett titeket a ketrecbe, egymáshoz kötözött titeket. A kezeiteknél fogva lettetek megkötözve, így aztán hatalmas gubanc alakult ki. Bogozzátok ki magatokat úgy, hogy egyszer sem engedhetitek el egymás kezét a játék során! Ezt megtehetitek átbújással, átlépéssel és folyamatos megbeszéléssel, hogy kinek mit kell csinálnia. Ne feledjétek, folyamatosan dolgozzatok össze, mert csak így van esélyetek a kiszabadulásra! Ha már kicsomóztátok magatokat, akkor már át is férhettek a ketrec rácsai között.
2. Dülöngélős bizalomjáték: Ügyesen kijutottatok a ketrecből. Ahogy azonban kiértetek, egy újabb problémával találtátok magatokat szemben. A ketrec egy nagyon magas asztalon helyezkedik el és Ügyi törpöt leszámítva (közben odalépek egy tanulóhoz és rámutatok) senki nem mer róla lemászni, mert féltek attól, hogy leestek és beütitek magatokat. Ügyi törp miután lemászott, az asztal alatt várja a következő törpöt és elkapja, hogy az ugrásban ne sérüljön meg. Segítsetek egymásnak lejutni az asztalról! Álljatok párokban! A pár egyik tagja kezeit oldalsó középtartásban tartva áll csukott szemmel. A társa mögötte áll. Miután azt mondja „Mehet!”, a társa hátradől merev testtel és aki mögötte áll az pedig hónaljánál fogva elkapja és visszaállítja függőleges helyzetbe. Az elkapás után szerepcsere történik és így is végrehajtják a résztvevők a feladatot. A feladat végrehajtása előtt bemutattatom a feladatot.
3. Vakvezetés Most hogy már lejutott mindenki a magas asztalról, nem maradt más hátra, mint eljutni Aprajafalváig. Azonban időközben besötétedett. Hosszas kutakodás után Okoska törp meg is találta Hókuszpók és Sziamiaú sötétben látó szemüvegét. Mivel csak Okoska és Törpapa tudják a hazavezető utat, így ők fognak most hazavezetni titeket. Ehhez azonban nagyon meg kell bíznotok bennük. Sorakozzatok fel két csoportban Okoska és Törpapa mögé! Tegyétek az előttetek lévő vállára a kezeteket! Csukjátok be a szemeteket, kivéve a két vezetőt, akik a sötétben látó szemüveg miatt mindent látnak! (Célszerű úgy kialakítani a csoportokat, hogy mindegyikben azonos létszámú játékos legyen. A két vezetőnek a fülébe súgom az útvonalat, amit meg kell tenniük.) A két vezető lassan induljon el a törptársaival! A játék során néma csendben kell mennetek, mert Hókuszpók rájött a szökésre és utánatok eredt.
A játék lezárása: Ügyesen eljutottatok Aprajafalváig. Ez annak köszönhető, hogy ilyen ügyesen össze tudtatok dolgozni. Ehhez mindenki kellett, mert egymás nélkül nem tudtatok volna kiszabadulni Hókuszpók kastélyából.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ki hogyan érezte magát a játék során? Guggoljatok le, ha nem éreztétek jól magatokat! Álljatok egyenesen, ha nem éreztétek rosszul magatokat, de jobbra számítottatok! És nyújtózkodjatok jó magasra, ha nagyon jól éreztétek magatokat és máskor is szeretnétek hasonlóakat játszani! Ha újra játszanátok a játékokat, akkor mit csinálnátok ugyanígy? Mit csinálnátok másképp?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játéksor sok más kitalált kerettörténettel is játszható, de mindig a csapatépítés célját szolgálja. A kerettörténet igazítható a résztvevők életkorához megfelelően.
Spagetti játék: Kiküldök egy vagy két résztvevőt a teremből. Közben a teremben lévő játékosok összegabalyodnak. Adott jelzésre bejön a két kinti játékos és az ő utasításaik alapján segítik a társaikat a kibogozásban. A játékosok ebben az esetben végig erre a két játékosra támaszkodnak.
Dülöngélős bizalomjáték: Hárman játsszák. Ketten, egymás felé fordulva, támaszban állva várják a csukott szemmel feléjük dőlő társukat. A két „fogó” egymás között „adogatja” a harmadikat. A játék a háromfős csoporton belüli cserével folytatódik. Így mindenki sorra kerül a csoporton belül a játék során.
Vakvezetés: A vakvezetés történhet akár párokban is. Az útvonal során pedig akár akadályokat megkerülve is végrehajthatják a feladatot.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. A játék során folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára.
A játékot lejegyezte: Sisistyán Mária