JÁTÉKRA FEL!

Sirokné Gilyán Zsuzsanna: Pásztorok keresik bárányaikat

A játék neve, címe: Pásztorok keresik bárányaikat

A játék pedagógiai célja: Állóképesség fejlesztése, térérzékelés- térlátás fejlesztése, gyorsaság fejlesztése, kooperációs készség ( egymáshoz való alkalmazkodás) fejlesztése, beszédértés fejlesztése, figyelem fejlesztés, emlékezet fejlesztés

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Ablak nyitás, öltözéken könnyítés (pulóver levetés), zárt-csúszás mentes cipő, felhívni a nagyok figyelmét (vegyes korcsoportban) egymás, és a kicsik védelmére

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Pásztor kalapok piros-zöld jelöléssel, bárányoknak piros-zöld színű nyakba akasztható kolomp, csörgődob (vihar közeledtének jelzésére)

Technikai igény: A tornaszobában rendelkezésre álló bordásfal előtti részt és a szemközti oldalon levő radiátor előtti részt felhasználjuk a bárányokat gyűjtő akol kinevezéséhez.

Az előkészítés feladatai: Kellékek elkészítése – előkészítése a játékhoz, csoportszobából átvonulás a tornaszobába

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kellékek közös elkészítése jó ráhangolódás a játékra. A mi csoportunk vegyes csoport, ebben a tanévben nagyon sok a kiscsoportos, így én készítettem el a kellékeket. A gyülekező idő alatt készültek a nyakba akasztható kolompok, pásztor kalapok. Nagyon érdeklődtek az érkező gyerekek, hogy mit készítek. Elmondtam nekik, így nagyon várták a játékot. Mi így hangolódtunk a játékra.

A játék megnyitása, nyitánya: Kedves gyerekek, köszöntelek titeket! Ma egy nagyon aranyos játékot hoztam nektek. Emlékeztek, hogy a gyülekezőben eszközöket készítettem? Igen!!! Színes kolompokat! Ezekkel fogunk játszani!

A játék menete, játékszabályok:Tavasz van! Gyönyörű idő, süt a nap, zöldül a fű, csobog a hűs vizű patak. A pásztorok kiterelik nyájukat a dús füvű mezőre. A báránykák élvezik a tágas teret: ugrálnak, kergetőznek, megpihennek, jót lakmároznak a zsenge fűből és isznak a patak vizéből. Egyszer csak hirtelen beborul az ég és közeledik a vihar.(Csörgődobot megszólaltatom) A pásztorok az akolba terelik juhaikat. Választunk két pásztort, akik pásztor kalapot kapnak piros és zöld jelzéssel. A többiek a báránykák, akiknek piros vagy zöld színű kolomp kerül a nyakukba. A bárányok a kijelölt területen (tornaszobában) szaladgálnak, ügyelve a kicsik testi épségére. Amikor megszólal a csörgődob, a pásztorok elindulnak a bárányok keresésére. De csak a saját színű bárányaikat foghatják el, és vihetik el a saját színű akolba, ahol a bárányok biztonságban lehetnek. A bordásfal előtti rész a piros, a radiátor előtti rész a zöld akol.

A játék lezárása: Ha minden bárány akolba került, vége a játéknak, a pásztorok ügyesek voltak, a juhok megmenekültek. Ha nem sikerül minden bárányt elfogni, a bárányok voltak ügyesebbek.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék megköszönése, Játékosok dicsérete, Játék megbeszélése: Hogy érezték magukat? Báránynak, vagy pásztornak jobb lenni? Miért? Érdekes volt megtudni, hogy volt aki bárány szerepben érezte jobban magát. (Mindkettőt kipróbálta.) Kérdésemre azt válaszolta, hogy gyorsabban kellett futni és kicselezni a pásztort.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ezt a játékot lehet egyszerűsíteni és nehezíteni is. Ha csak kiscsoportosokkal játszom, egyszerű fogó játékként, egy pásztor keresi a bárányait. A nagycsoportos pásztorokkal nehezítés – figyelem fejlesztés! Jön a vihar! -Először a saját színű kis bárányokat (kiscsoportosokat) kell biztonságba helyezni, majd jöhetnek a nagyobbak. -Szín alapján választani, először a saját színű világos gyapjas, majd sötét gyapjas bárányok (szőke hajúakat, barna- fekete hajúak) kerüljenek az akolba. Gyorsaság fejlesztés – versenyhelyzet teremtés Ki gyűjti össze hamarabb a saját bárányait? vagy Adott idő alatt ki gyűjttöbb bárányt? Ősszel is lehet játszani, a kerettörténetet átalakítom kicsit. Mihály napi népszokáshoz kapcsolódóan a bárányokat téli szállásukra terelik.

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni a játékosok épségére, ha nagyon eldurvul a játék leállítani és megbeszélni az adott helyzetet. Figyelni, hogy a szabályokat betartsák, csak saját színű bárányokat fogjanak el, és saját akolba vigyék őket.

Egyéb/megjegyzés: Nagyon élvezték a játékot, több fordulót is lejátszottunk, mindenki szeretett volna pásztor lenni. Az idő rövidsége miatt (át kellett adnunk a tornaszobát másik csoportnak) nem került sor mindenkire, de másnap újból játszottunk!

A játékot lejegyezte: Sirokné Gilyán Zsuzsanna