JÁTÉKRA FEL!

Sipos Judit : Hangfelismerős játék. Felismered a társaidat kizárólag a hangjuk alapján, akár a pingvinek?

A játék neve, címe: Hangfelismerős játék. Felismered a társaidat kizárólag a hangjuk alapján, akár a pingvinek?

A játék pedagógiai célja: Hallásfejlesztés, figyelemfejlesztés, a gyerekek lecsendesítése egymást már jól ismerő gyerekek körében.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Nem igényel különösebb biztonsági intézkedést.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Papír és ceruza (vagy tábla és kréta), székek (de lehet állva is játszani).

Technikai igény: Székek, ha szeretnének ülni a játékosok.

Az előkészítés feladatai: Egy tanuló a többieknek háttal áll vagy ül, a többiek mögötte helyezkedjenek el (a tantermeben mindenki pl. a saját helyén ülhet vagy állhat). Szükség van egy jegyzőre, aki a találatok számát jegyzi a táblára, valamint szükség van egy játékvezetőre, aki kijelöli a válaszadót úgy, hogy az elöl ülő játékos ne lássa kiről van szó. Lehet érintéssel vagy rámutatással jelezni, hogy ki legyen a megszólaló.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok maguk közül választhatják ki pl. mondókával a játékvezetőt, a jegyzőt, ill. az első játékost, aki háttal ül a többieknek. Lehet irányított formában is, pedagógus segítségével pl. a játékhoz kapcsolódó találós kérdések megválaszolásával. Pl. Nincsen hangom, nem beszélek, tiszta vízben vígan élek, ha ellenségem felbukkanna, sötét tintám eltakarna. (tintahal) Kinn a parton, mint a kacsa, úgy totyogunk sután. Benn a vízben szélsebesen úszunk egymás után. (pingvin). Girbe-burba tekervényes, a zajokra nagyon kényes, Jobbról, balról hírt hoz neked, megkönnyíti életedet.(fül)

A játék megnyitása, nyitánya: Tudtátok, hogy a pingvinek több millió egyedből álló kolóniában (telepeken) élnek, és kiváló hallásukkal mégis könnyen nyomon követik, megtalálják egymást a tömegben? Ebben a játékban szükség lesz a pingvinekhez hasonlóan, a kiváló hallásotokra, ezért jól nyissátok ki a fületeket! Meglátjuk, ki állná meg a helyét a pingvinek között!

A játék menete, játékszabályok:A játék során pingvin mama (aki háttal ül a többieknek), így szólítja meg a családját (a mögötte ülő játékosokat): Megyek a tengerre, mit fogjak? A válasz erre az, hogy tintahalat. Ha a válaszadó hangját (azaz a hang tulajdonosát) kitalálja a háttal ülő pingvin mama, akkor kap egy pontot. Ha elvéti, helyet kell cserélnie a hangadóval. A helycsere, a pingvinek totyogó járására emlékeztető léptekkel történjen. A játékvezető mutat rá némán arra a játékosra, aki válaszolhat pingvin mama kérdésére. A jegyző a táblára felírja az éppen aktuális pingvin mama nevét és a neve mellé jelöli az elért találatokat. Csendben kell lenni a játékosoknak, hogy pingvin mama jól hallja a válaszból, ki is szólalt meg! Ha mégis bizonytalan lenne pingvin mama, megkérheti a válaszadót, hogy még egyszer ismételje meg a választ. Például így: Erősen zúg a tenger, mégegyszer mondd, kérlek! A második lehetőség után már mondania kell egy nevet. 15-20 perc után összesítjük melyik pingvin mamának a legjobb a hallása, azaz ki ismerte fel a többiek hangját a legtöbbször. A játékvezetőt megkérjük, hogy kerítsen sort előbb vagy utóbb mindenkire, azaz ne mindig ugyanazok legyenek a hangadók. Pár perc után szerepet cserélhet a játékvezető, ill. a jegyző.

A játék lezárása: Na lássuk, pingvinek, melyikőtöknek a legélesebb a hallása? Összesítsük a pontokat!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok megdicsérése, részvétel megköszönése. Ki hogy érezte magát? Melyik szerep volt számára a legjobb és miért?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítésképp a játékosok egymással helyet cserélnek amikor a háttal ülő nem látja, így nem tud következtetni abból, honnan érkezik a hang. A legnehezebb, amikor a játékosok elváltoztatott hangon szólalnak meg. Lehet más kérdést feltenni, vagy más választ kitalálni a következő játék alkalmával. Lehet más állat bőrébe bújni, aminek szintén jó a hallása.

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell, hogy minden gyerek játszhasson, de csak az általa választott szerepben. Kis idő letelte után, lehessen cserélni (játékvezető, jegyző, játékos).

Egyéb/megjegyzés: A játék nagyon nagy csendet és figyelmet igényel, ezért lecsendesíti a gyerekeket, ugyanakkor jól érzik magukat játék közben.

A játékot lejegyezte: Sipos Judit