JÁTÉKRA FEL!

Simon IldikóTünde: Ludas Matyi

  1. A játék neve, címe: Ludas Matyi
  2. A játék pedagógiai célja: Vidám, önfeldt játékélmény megélése, beszédészlelés, beszédmegértés figyelem, koncentráció
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a figyelmet, hogy helyváltoztatásnál figyeljenek egymásra
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kalap tolldísszel (ha nincs, elhagyható)
  12. Technikai igény: nem szükséges
  13. Az előkészítés feladatai: Pl a csoportszoba szőnyegét szabaddá tenni
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Játékvezetőként játékba hívom a gyermekeket azzal, hogy elkezdem énekelni a Gi-gá gúnárom,elveszett a vásáron c dalt, és magam köré gyűjtöm a gyerekeket. Li-li-li-li libuskáim!
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékvezetőként játékba hívom a gyermekeket azzal, hogy elkezdem énekelni a Gi-gá gúnárom,elveszett a vásáron c dalt, és magam köré gyűjtöm a gyerekeket. Li-li-li-li libuskáim!
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyerekek/játékosok körben állnak. Első játékpróbaként én leszek a Ludas Matyi(kalapban) és kezdem el a történetet. • Sétál Ludas Matyi a vásárban (sétálok a játékosok mögött) viszi magával a libáit -a liba, lúd, gúnár szavaknál a gyerekeknek gágogniuk kell és a szárnyukat (behajlított karral) mozgatni. • A vásárban lát egy kutyát, lát a vásárban a macskát dorombolni, látja, hogy a vásárban disznóra alkusznak,….ezek hallatán le kell guggolniuk/fel kell állniuk. • A történetbe változatosan szövöm bele a liba/lúd/gúnár szavakat. Pl: A vásárban látom, hogy a gúnaram pislog, látom, hogy a lúdjaim szomjasak, … • Arra jön Döbrögi uraság! -erre mindenkinek gágogva, karokat mozgatva el kell kezdeni sietve másik helyet keresnie a körben. • Folytatom a történetet, amíg a legkevesebb a hibázás. • Ludas Matyi hazamegy a libáival a vásárból és a libák lefeküdtek aludni. -a végén leguggolnak és elcsendesednek.
  18. A játék lezárása: Mivel a játékban az élményszerzés a figyelem, beszédészlelés gyakorlása a cél, ezért következmény nélkül játszható. Vagyis, ha valaki téveszt, folytathatja a játékot. A gyerekek lelkesedését, fáradtságát visszajelzéseit figyelve vagy a történetből kifogyva zárom le a játékot. Lehet cél a versenyhelyzet fokozása is. Ilyenkor a tévesztő/hibázó játékosok kiesnek a játékból. Ilyenkor a játéknak akkor van vége, ha már csak egy játékos marad játékban.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyermekeket. Kiemelve a figyelmüket, annak tartósságát. Megkérem,hogy egymást és magukat is tapsolják meg. Megköszönöm, hogy együtt játszottunk. Megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, és mit tanultak belőle. (Pl: Mi történhet egy vásárban, mi mindent árulhatnak ott.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már gyakorlott játékosokról van szó, kiszámolhatunk másik játékvezetőt az Egy, petty, libapetty c kiszámolóval. Ha versenyjátékos verziót játsszuk akkor nehezíthető a játék azzal, hogy a tévesztő/hibázó játékosok nem esnek ki a játékból, de a játékvezető mellé kerülnek és zavarják a bent maradtakat azzal, hogy az egyéb állatok hangját utánozzák.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályokat fokozatosan, lassan magyarázom, szemléltetem. Először rövid, lassú, könnyen értelmezhető próbával gyakorolunk, majd, ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bővítem. Minél ügyesebben megy a játék, annál gyorsabban vezetem. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Folyamatosan figyelem biztonságukat, különösen a helycserénél.
  22. Egyéb/megjegyzés: A projektünkhöz köthető kerettörténet és a játék előzményei, már kíváncsivá tette a gyermekeket az aktív részvételre. Újonnan kitalált, eddig nem játszott tapasztalata alapján, nagyon élvezetes játék volt számukra. A kezdetben általam vezetett játékra hamar ráéreztek, de jó volt többféle verziót hallgatniuk a piacos történetre, mert így könnyebb volt szerepet vállalniuk a történetszövésben. Érdekes, hogy minél jobban nehezedett a játék, annál jobban élvezték. Egyértelműen azt a verziót kedvelték a legjobban, amikor minden állathang megszólalt és az egy libára voltak kíváncsiak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Simon IldikóTünde