JÁTÉKRA FEL!

Simigláné Kalmár Zsófia: Gordiuszi csomó

  1. A játék neve, címe: Gordiuszi csomó
  2. A játék pedagógiai célja: Problémamegoldás fejlesztése, kooperáció
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Nincs
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Teremben hely kialakítása körhöz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kialakítás
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játék menetének ismertetése. Esetleges kerettörténet: Képzeld el, hogy fenn vagy a Mount Everest tetején. El kell indulnod a táborhelyre, de megérkezett a vihar, a lavina. Nem látsz semmit, senkit. Aki nem tudja megfogni két társa kezét, elsodorja a lavina. Ha a melletted álló kezét fogod meg, nem tud visszahúzni. Aki talált kapaszkodó kezet, túlélte a vihart. Igen ám, de közben a kesztyűk összefagytak, s a kezed is belefagyott a kesztyűbe. Úgy tudsz kiszabadulni a körből, ha át tudsz bújni a társaid között-alatt-fölött a kezeddel. Egy idő után már kiolvadsz a táborban, ekkor engedheted el a társadat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A tanulók körben állnak, kezüket kinyújtják a kör közepe felé, és becsukott szemmel lassan lépkednek a kör közepe felé. Ha már összeérnek az ujjaik, minden tanuló megfog két kezet (egyik sem lehet a szomszédé). Mikor már mindenki fog két kezet, kinyithatják a szemüket, és amennyire lehet, hátralépnek, anélkül, hogy elengednék egymás kezét. A feladat, hogy a keletkezett csomót ki kell bogozni úgy, hogy közben nem szabad elengedni a kezeket. A cél, hogy a tanulók egymáskezét fogva körben álljanak.
  18. A játék lezárása: Ideális esetben a tanulók egymás kezét fogva körben állnak, esetleg két, egymásba láncolt kör alakul ki.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játékosok megdicsérése valamely kör kialakulása esetén; biztató megfogalmazású – motivációs dicséret sikertelenség esetén. A játék végén a tapasztalatok megbeszélése a résztvevőkkel: – hogyan születtek a döntések? – ki volt gyorsan aktív? – Ki az, aki inkább csak megfigyelő? – van-e, aki destruktív, vagy ok nélkül pesszimista?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk:
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabály pontos, érthető megfogalmazása, tudatosítása. Olyan csoport, osztály választása, ahol a tanulók jól ismerik társaikat, mivel előfordulhat, hogy hosszabb- rövidebb ideig igen közel kerülnek egymáshoz. Kibogozhatatlan helyzet esetén javaslattételre való biztatás; pl. hol kellene, hogy két tanuló egy pillanatra elengedje egymás kezét. A döntési folyamatba nem szabad beavatkozni a játékvezetőnek!
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Simigláné Kalmár Zsófia