JÁTÉKRA FEL!

Sikó-Fehérvári Csilla: Evolúciós játék

  1. A játék neve, címe: Evolúciós játék
  2. A játék pedagógiai célja: Csapatmunka erősítése, szemlélet formálás
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék baleseti kockázata alacsony, azért fel kell hívni a gyerekek figyelmét arra, hogy a játék során fokozottabban figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nem igényel plusz kelléket.
  12. Technikai igény: Nem igényel technikai eszközt.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék a felvétel során a tanteremben játszódott, éppen ezért szükség volt a terem átrendezéséhez, vagyis a padokat a falhoz toltuk, illetve a székeket is eltettük az útból.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremberendezésben tudnak segíteni a gyerekek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Osztályfőnöki óra keretén belül játszom a gyerekekkel. A játék, nagyon egyszerű de sok témában szerepeltethető. Egy mese felolvasásával kezdem a játék bevezetését. Ez a mese az Így jár, aki irigy című magyar népmese. A mese tanulságát kiemeljük, a szegény ember szerénységéből, jószívűségéből adódóan elnyeri méltó jutalmát, gazdag ember lesz belőle. A gazdag irigy testvére pedig kapzsiságából adódóan feleségével együtt örök szegénységre kényszerül. Megbeszéljük a fordulatokat, az emberi viselkedés mintákat, illetve az élethelyzeteket. Ezután jön az összekapcsolás az evolúciós játékkal. Elmondom a gyerekeknek, hogy a játékunk címe evolúciós játék lesz. 4 különböző evolúciós állomáson fog zajlani a játék. Az első evolúciós szint az amőba, második a csiga, harmadik a majom, negyedik az ember. A játék különböző szintjein különféle formában kell ábrázolni a figurákat. Az első amőba szinten a kezeket a törzs előtt ollószerűen kell váltani. A Második szinten a fejnél a két kéz, előre hátra járva csiga utánzás. A harmadik szinten a mellkast majomszerűen óvatosan üti mindenki magának, a negyedik szinten aki emberré vált, félre áll egy előre megbeszélt helyre. A történet úgy kapcsolódik az evolúciós játékhoz, hogy elmondom, rávezetem a gyerekeket, hogy szerintük miért játsszuk ezt a játékot a történet után. Többféle megoldás született, de legtöbbjük értette, hogy mindig fel kell vállalni a döntésünk, nem szabad fukarkodni, mert nem tudhatjuk ki mikor kerül nehéz helyzetbe. Például a lecke átadása is jó példaként szolgál, ha nem adom oda a társamnak, aki beteg legközelebb én sem kapom meg. A játék végén minden szinten kell hogy maradjon egy amőba egy csiga és egy majom, ha nem marad csalás történt, amit újra megmagyarázunk, nagyon szerették a gyerekek többször eljátszottuk már. A mai világban nagyon fontos, hogy az emberi méltóságunk megmaradjon, ne elégedjünk meg az amőba, csiga, majom szinttel tudjunk úgy élni, hogy tetteinkért vállalhassuk a felelősséget.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékban résztvevők egymással párban állnak, de nem baj az sem, ha páratlan számú a résztvevő. Mindenki az amőba szinten kezd. Egymással szembe fordulnak a gyerekek (szimpátia alapján), majd kő-papír-olló játékot játszanak. Aki nyer szintet léphet. Így lesz amőbából csiga, csigából majom, majomból ember. A vesztes kő-papír játékosok keresnek egy ugyanazon a szinten maradt fajt és azzal játszanak újra kő-papír- olló játékot. A játékot addig játsszuk, amíg minden szinten egy-egy játékos marad. Ha nem így lenne akkor megbeszéljük, hogy valaki csalt.
  18. A játék lezárása: A játék akkor fejeződik be, az egyes szinteken már csak egy-egy gyermek van, így már nincs ellenfele.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén egy nagy kört alkotunk, és megbeszéljük, mennyire fontos volt a játék során az őszinteség, mert rögtön kiderült, ha valaki csalt. Az idő függvényében teszek fel kérdéseket a gyerekeknek: Mi volt a legemlékezetesebb pillanat a játék során? Milyen képességekre, tulajdonságokra volt szükség?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Rendkívül egyszerű, ugyanakkor sokoldalú játék, különféle kerettörténetekkel, háttér-történetekkel színesíthető.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a gyerekek biztonságát, tiszta játékát.
  22. Egyéb/megjegyzés: –
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Sikó-Fehérvári Csilla