JÁTÉKRA FEL!

Seres Nóra: Pozíció/Agree-Disagree game

A játék neve, címe: Pozíció/Agree-Disagree game

A játék pedagógiai célja: Állásfoglalás, vélemény kinyilvánítása, döntés gyakorlása, kommunikációs készség és vitakészség fejlesztése. A nehezebben megnyilatkozó diákok számára is előnyös módszer, mert ezzel a jatékkal őket is rá tudjuk venni állásfoglalásra.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Nincs

Technikai igény: Nincs

Az előkészítés feladatai: Nincs

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A játék megnyitása, nyitánya: A játékot azzal nyitottam meg, hogy a tanterem közepéből a diákokkal együtt az asztalokat és a székeket elraktuk. Ezután két diák jelentkezett, akiknek a tanterem két ellentétes sarkába kellett állniuk. Ők lettek a ‘pro’ illetve a ‘kontra’, azaz az egyikük az adott tézis mellett, a másik pedig ellene foglalt állást.

A játék menete, játékszabályok:A két szónok egymást felváltva érveket sorakoztat fel, szerepüknek megfelelően a tézis mellett, vagy ellen. Minden érv után az eredetileg középen álló tanuló helyet változtat: ha egyetért az érvelővel, akkor egy lépést tesz felé, ha nem értenek egyet, akkor egy lépéssel eltávolodnak tőle.

A játék lezárása: Az utolsó érv (esetünkben 5-5 érv volt) elhangzása után mindenki átgondolja, hogy a végén ‘felvett’ pozíciója megfelel-e a témával kapcsolatos véleményével. Ezek után plénumban megvitattuk, hogy mennyire voltak meggyőzőek a felsorakoztatott érvek, illetve ellenérvek, ezután közösen megvitattuk a problémát. A végén még egy közös csoport-állásfoglalást is hoztunk, mellyel a többség egyetértett.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék vége után a két szónokot jeles osztályzattal jutalmaztam.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha nagyobb létszámú a csoport/osztály, akkor az 1-1 szónok helyett, lehet 2-3 szónok is mindkét oldalon.

A játékvezető speciális feladatai: A jatékvezetőnek minden esetben oda kell figyelnie egy elhabgzott érv után, hogy mindenki átgondolta-e és utána elmozdult-e valamelyik irányba.

Egyéb/megjegyzés: A témánk angol órán a telekommunikációs eszközök. Ehhez kapcsolódik a mobiltelefon használata. Mivel a diákok számára fontos az állásfoglalás kialakítása/megerősítése és a vitakészség, ezért kitűően illeszekedik ez a játék a tanóránkhoz, illetve az emelt szintű szóbeli érettségi feladat 2. részéhez, a vitához. A tézismondatunk, melyet a diákokkal együtt találtunk ki: A mobiltelefon mindig lehessen bekapcsolva az iskolában, azaz Mobile phones can be switched on in the school throghout the day.

A játékot lejegyezte: Seres Nóra