JÁTÉKRA FEL!

Semjéni Éva: Lábadozó verslábak

  1. A játék neve, címe: Lábadozó verslábak
  2. A játék pedagógiai célja: Az elvont fogalmak, ismeretek rögzítése, alkalmazása. Szókincsfejlesztés, a versek megszerettetése. Figyelem, emlékezet, gondolkodás, kreativitás fejlesztése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs szükség biztonsági intézkedésre.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: dobókocka, 10-15 db szótagkártya
  12. Technikai igény: asztal, szék minden résztvevőnek
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése a játékhoz: egy asztal és résztvevőnként egy-egy szék az asztal körül úgy, hogy mindenki jól lássa a szótagkártyákat. A kellékek kiosztása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín kialakításában, a szótagkártya és a dobókocka kiosztásában segíthetnek a résztvevők.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az ismert verslábak átismétlése. A verslábak azonosítása a dobókocka számaival, ezek memorizálása közösen. (Pl. 1-jambus, 2-trocheus, stb.) A szótagkártyák elhelyezése az asztal közepén úgy, hogy mindenki jól lássa. A játék felvezetése, kerettörténet: Az asztalokra „lábadozó” verslábakat helyeztem el. A verslábak „meggyógyítása” lesz a feladatotok.
  17. A játék menete, játékszabályok: A legfiatalabb játékos dob először a dobókockával. Az egyik szótagkártyából a dobásnak megfelelően alkoss egy olyan szót, amely megfelel az adott versláb ritmusának! A középen elhelyezett szótagkártyákból szabadon választhatsz, és a szótag bárhol lehet a szóban. Egyetlen feltétel az, hogy megfeleljen az adott verslábnak. Aki először alkot jó szót, az elveheti az adott kártyát az asztalról, és ő dob a dobókockával.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden kártya elfogyott az asztal közepéről. Az lesz a győztes, aki a legtöbb kártyát gyűjti.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenki megszámolja, hogy hány kártyát „gyógyított meg”. A győztes kihirdetése, megdicsérése. A többi játékos megdicsérése.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A) Meghatározzuk, hogy a szótag hol lehet a szóban. (A szótag csak az elején lehet, a szótag csak a végén lehet.) Ezzel nehezíthető a játék. B) Amennyiben több csapat játszik, akkor a játék közben le is jegyezhetik a szavakat egy lapra. (Ez lassítja egy kicsit a játékot.) A lejegyzett szavak felhasználásával írjanak egy négysoros verset, majd olvassák fel a többieknek. Meghatározhatjuk azt is, hogy a lejegyzett szavakból hány szót kell felhasználni a versben.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék indítása előtt célszerű egy próbajátékot játszani.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék más témakörben is jól alkalmazható. A tapasztalat az volt, hogy minden játékosnak volt sikerélménye, a nehezen megjegyezhető, elvont fogalmakat is könnyen megjegyezték. A játszva tanulást nagyon élvezték.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Semjéni Éva, (semjenieva@gmail.com)