JÁTÉKRA FEL!

Sedróné Halustyik Erika: Fülelő

  1. A játék neve, címe: Fülelő
  2. A játék pedagógiai célja: Az egymásra való figyelés fontossága. Szavak, fogalmak rögzítése. Értelmes, érthető beszélgetés rövid mondatokkal.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az ellenfél tagjának tiszteletben tartása, megengedve neki, hogy elől álljon és jól látható legyen. Az ordibálás és kiabálás közti különbség megértetése.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 8 kisebb lap (páronként különböző színű, a gyorsabb ellenőrzés miatt a játék végén), 4 db amin a szavak vannak (jelen esetben rajzos formában), 4 db amire a Fülelők ráírják/rárajzolják a meghallott szavakat, ceruza (jelen esetben színesek)
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség speciális technikai eszközre, jó ha van a Fülelők közelében asztal, hogy kényelmesebben írjanak, rajzoljanak.
  13. Az előkészítés feladatai: A terem sarkait szabaddá tenni a 4 csapat számára.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A szavak, fogalmak előzetes megismertetése pl. történet elolvasásával, rövid video megnézésével, jelen esetben helyi kiállítás megnézésével.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A tanteremben a kiállított rajzaik megnézése, régi játékok felismerése, neveik felsorolása. Kerettörténet: A Futrinka utca lakói izgatottan várják a gyerekeket. Meg kell őket tanítaniuk régi játékokra. Kíváncsiak, hogy modern technikai eszközök, hangosítás nélkül is sikerül-e megértetniük magukat. Meghallják-e a vendégeik, amit mondanak? Kinek a legélesebb a füle? Ezért próba elé állítják őket. Az a legügyesebb csoport, aki Fülelője a legpontosabban megérti a neki szemből kiabált szavakat úgy, hogy az ellenfél csapata megpróbálja beszélgetéssel zavarni a szavak megértését.
  17. A játék menete, játékszabályok: 4 csoportra osztjuk a résztvevőket (osztályt), a terem 4 sarkába irányítva őket (akik nem férnek meg egymással, külön csoportba kerüljenek). A csoportok kiválasztják a Fülelőt, akik a terem közepén megvárják, amíg a csoportok megkapják a szavakat tartalmazó kártyákat és suttogva elgyakorolják a 2-2 szót (korosztálytól függően lehet több is). A Fülelők az átellenben lévő csoporthoz mennek a saját csoportjuk kártyájával megegyező színű lappal (sima papír is lehet), amire majd leírják/lerajzolják a szemben lévő, saját csoportjuk által nekik kiabált szavakat. Az ellenfél tagjai, akik körülállják a Fülelőt, amíg hallgatja a szavakat, normál hangerejű beszélgetéssel (nehezítés: az adott témáról kell beszélni pl. Retro játékok, Pünkösd stb. –ezt a Játékvezető ellenőrizheti úgy, hogy odaáll a csoporthoz) zavarják a szavak megértését. Fontos: A Játékvezető az átellenben lévő csoportnál áll és onnan adja az utasítást a szavak kiabálásának elkezdésére. Így arra is van lehetősége, hogy hallgassa, mit, miről és hogyan beszélget a Fülelő mögötti csapat. A csoport 3-szor kiabálja el egymás után a 2 szót. A szemben lévő Fülelő akkor kezdi el leírni/lerajzolni, ha befejezte a csoportja a szavak kiabálását.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha mind a 4 csoport elkiabálta a szemben lévő, ellenféllel körülvett társának (Fülelő) a szavait és a Fülelők azt lerajzolták. A Fülelők ismét középre jönnek a papírjaikkal ellenőrzés céljából. Nagyobb gyerekek esetén, a leírt szavak helyesírását is értékelhetjük.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Arany- ezüst és bronzéremmel jutalmazom a csoportokat. Általában mindenki dobogós helyen végez, mivel nem tilos, hogy holtverseny legyen. Korosztályonként változhatnak az értékelési szempontok pl. értékelem a helyesírást is. Jelen esetben a rajzok felismerhetősége, esztétikus kivitelezése adott lehetőséget a helyezések eldöntésére. A helyezettek megtapsolják egymást.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez egy továbbfejlesztett játék. 4. évfolyamos korcsoporttal játszottam először egy bemutató tanítási óra keretén belül, ahol a Pünkösd volt a téma, 3-3 szóval játszottuk, a szavakat leírták a Fülelők és a helyesírás is számított. A kerettörténetet a bibliai Szent Péter apostol szónoklata és szavainak hallhatósága/érthetősége a tömegben szolgáltatta.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A jelen változat esetén a Retro játékok el voltak rejtve a tanteremben. Amikor megtalálták szabadon játszhattak velük. Speciális feladatom a rendezettség fenntartása a szabad játék során.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevők (1. osztályosok és 4. osztályosok is) szeretik a játékot. Ahogy fejlődnek a tanítványaim, lehet nehezíteni a játékot. Új téma fogalmainak elsajátítása esetén új kerettörténettel lehet frissíteni a játékot.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Sedróné Halustyik Erika