JÁTÉKRA FEL!

Schneider Attila: Zászlószerzés – Kalózok harca

A játék neve, címe: Zászlószerzés – Kalózok harca

A játék pedagógiai célja: örömszerzés, szabálykövetés, együttműködés, közösségformálás, személyiségfejlesztés

A játék jellege: Csoport- vagy párképző

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék során vigyázni saját és a társak testi épségére. Nem szabad a játék hevében fellökni, buktatni a játéktársakat.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 1 zászló, jelölő mezek

Technikai igény: a játékidő méréséhez stopperóra.

Az előkészítés feladatai: játékterület kijelölés, csapatok elosztás, játékszabály ismertetése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: csapattársak kiválasztása szimpátia alapján

A játék megnyitása, nyitánya: 2 kalózhajó harca a zászlóért. Cél a másik kalózhajó zászlajának megszerzése.

A játék menete, játékszabályok:Két csapat játssza egymás ellen, egy kb. 15×20 m nagyságú játéktéren, amely két térfélre van osztva. Egyik csapat az egyik, a másik a másik térfélen helyezkedik el,a kijelölt (félkörrel ) jelzett területen belül. Az egyik csapat jelzőszalagot visel. A játék megindításakor az egyik csapat igyekszik saját térfelére áthozni az ellenfél zászlóját és a másik csapat igyekszik megakadályozni a saját zászló elrablását. Amelyiknek ez sikerül, az a csapat egy pontot kap. Minden játékmenet után a vesztes csapat visszakapja zászlóját, s új menettel folytatódik a játék.

Zászlószerzés felváltva

Sorsolással kell eldönteni, hogy a két csapat közül melyik lesz először a támadó, illetve védő. A támadó csapat – a legügyesebb, legmozgékonyabb játékosok közül – „kalóz kapitányt” választ, akit jól láthatóan kell jelölni (feltűnő mez). Mindkét csapat a „kalózhajóra” vonul és megbeszélik a következő taktikát. A védők helye a zászlóhoz közelebb eső kalózhajó.

A támadó csapat tagjai arra törekednek, hogy a zászlót megszerezzék, és saját kalózhajójukba juttassák. A támadó csapat minden sikeres zászlószerzésért 1 pontot kap, továbbá abban az esetben, ha a védők teljesen elfogytak, mindnyájan fogságba esnek.

A védő csapat minden játékosa jogosult arra, hogy a támadó játékosok közül megérintéssel foglyot ejtsen. A védő csapat 1 pontot kap, ha a zászló birtokában levő támadó játékost sikerül megfogniuk, továbbá abban az esetben, ha a támadók mindegyikét foglyul ejtették.

A „kalóz kapitány” különleges szereplője a játéknak, a támadók közül csak ő ejthet foglyot, de őt nem lehet megfogni. Ez a különleges helyzete teszi lehetővé, hogy biztosítsa a támadó játékosokat, távol tartsa a védőket a zászlótól, felszabadítsa a szorongatott helyzetben levő támadókat. A kalóz kapitány nem viheti el a zászlót, csak a védők távol tartásával segíthet társainak a zászló megszerzésében és a kalózhajóba vitelében. Az ő kötelessége az is, hogy a zászlót eredeti helyére állítsa vissza olyan esetben, ha egy támadó kénytelen a kalózhajóba visszafutás közben eldobni a zászlót.

A játék kezdetén és minden pontszerzés után a kalóz kapitány fut ki elsőként a hajóból, közvetlenül utána az egész támadó csapat megkezdi a zászló megközelítését és elrablását. A védők is kifutnak várukból, hogy megvédjék a zászlót. A játékidő 2×10 perc, mely időtartamot pedagógiai célzattal és a helyi sajátosságoknak megfelelően lehet változtatni.

A támadók és védők szerepcseréje a félidőben történik.

Fogságba esik az a játékos, akit bármelyik védő megérint, illetve az a védő játékos, akit a kalózkapitány érintett meg.

A foglyok mindaddig a fogolytáborban maradnak, míg valamelyik csapat pontot ér el, ekkor mindkét csapat foglyai ismét visszaáll hatnak csapatukba.

Fogolyszerzés csak a két kalózhajó határvonalain kívül lehetséges. A megfogás nem érvényes, ha a játékos legalább egyik lábával bármelyik hajó határvonalán belül érinti a talajt.

Ha menekülő játékos elhagyja a játékteret, fogollyá válik.

A játék lezárása: Győz az a kalózcsapat, amelyik több pontot szerzett!Vagyis többször sikerült megszerezni a másik kalózcsapat zászlaját.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes kalózcsapat kezdheti a következő játékot , mint támadó.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet növelni a játékteret , a csapattagok létszámát, esetleg 2 kapitányt választunk a támadó csapatból.

A játékvezető speciális feladatai: szabályok pontos betartatása, folyamatos figyelem a balesetveszély biztosítása érdekében

A játékot lejegyezte: Schneider Attila