JÁTÉKRA FEL!

Schmidt Franciska: Mentő szó

  1. A játék neve, címe: Mentő szó
  2. A játék pedagógiai célja: Mozgáskoordináció, figyelemkoncentráció, gyors gondolkodás, emlékezet, szabálytudat fejlesztése. Adott gyűjtőfogalomhoz megfelelő szavak válogatása. Az eddig tanult tantárgyak tananyagát, fogalmait figyelembe véve szókincsgazdagítás.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét, hogy futás és megállás közben figyelni kell egymásra. Be kell tartani a megfelelő távolságot egymás között.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során.
  12. Technikai igény: Speciális technikai kelléket nem igényel a játék. A játékosok számától függően megfelelő nagyságú játéktérre van szükség.
  13. Az előkészítés feladatai: A játéktér behatárolása tornateremben jól látható határvonalak meghúzásával, ragasztószalaggal. Füves udvaron vastagabb kötelek elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Különböző gyűjtőfogalmak alapján minél több szó gyűjtése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Fogójátékot fogunk játszani. A fogó kergeti a játékosokat. Ők szabadon futkározhatnak a játéktéren belül. Aki veszélyben érzi magát, gyorsan megáll, jobb kezét oldalra felemeli és mondd egy, a játék elején közösen megbeszélt gyűjtőfogalomba illő szót. Ő ezzel már nem fogható meg. De addig kell állva maradnia, míg valamelyik társa ki nem váltja őt. Ez úgy lehetséges, hogy ráüt az álló játékos kezére és megismétli az álló által korábban mondott szót. Ezután újra folytathatja a játékot. A már kimondott szavakat nem lehet megismételni. Aki újra kimondja, megállása nem érvényes, meg lehet őt fogni. Akit megfogtak, kiesik a játékból. Határozzuk meg, ki legyen a fogó és milyen gyűjtőfogalommal játsszunk!
  17. A játék menete, játékszabályok:
  18. A játék lezárása:  Aki utoljára bent marad, ő a győztes. A következő játéknál ő határozza meg, milyen gyűjtőfogalomhoz kell szavakat mondani.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Folyamatosan értékelek, ellenőrzöm a szabályok betartását. Ha szükséges, beavatkozom. Dicsérek. A játék végén megdicsérem a játékosokat, kiemelem a sportszerűen játszók nevét. Megbeszéljük a tapasztalatokat, ki, hogyan érezte magát. Közösen levonjuk a következtetéseket, megfogalmazzuk a tanulságokat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A választható fogalmak körét újabb tantárgyak anyagához kötve bővíthetjük. Matematika: páros szám, páratlan szám, kerek tízesek, Nyelvtan: ige, főnév,város nevek,…..melléknév, számnév, természet ismeret: élőlény – élettelen dolog, állat, növény, madár, élelmiszer, gyümölcs, zöldség,……….. egyéb: színek, autómárkák, fiúnév – lánynév, adott betűvel kezdődő szavak, hangszer, …………
  21. A játékvezető speciális feladatai: Próbajátékot játszat a szabályok ismertetését követően. Ha minden játékos áll, ő oldja fel egy varázsszóra egyszerre valamennyit,hogy a játék folytatódhasson. A játékosok számának csökkenésével a játéktér méretét szűkíti. Folyamatosan figyeli a játékosok erőnlétét, számon tartja fizikai és lelki biztonságukat.
  22. Egyéb/megjegyzés:A játékosok szívesen játsszák.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Schmidt Franciska