JÁTÉKRA FEL!

Schieszler Anna: Játék a betűkkel

  1. A játék neve, címe: Játék a betűkkel
  2. A játék pedagógiai célja: Ábécé sorrend átismétlése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Az ábécé betűit bemutató kártyák
  12. Technikai igény: A játék nem igényel technikai eszközöket
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése oly módon, hogy a résztvevők elférjenek egymás mellett egy sorban. Az ábécé betűit irányítottan kell kiválasztani, hogy értelmes kétbetűs szavakat is ki lehessen majd alakítani a játék második felében. (A, Á, É, Í, Ó, Ú, Ü, D, G, K, L, M, N, R, T, V) Érdemes két betűsort is összeállítani arra az esetre, ha a gyerekek ügyesek, és nagyon hamar véget ér a játék. (A, Á, E, I, Ő, Ú, Ű, B, CS, F, H, K, N, P, SZ, Z)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék résztvevői egy előző foglalkozáson egyforma méretű kártyákra felírhatják, megrajzolhatják, sőt ki is színezhetik az ábécé betűit. Fontos, hogy messzebbről is jól láthatók, jól olvashatók legyenek ezek a betűk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Érdemes a játékot azzal kezdeni, hogy a játékosok - még az asztaloknál ülve - egyszer közösen, hangosan elmondják az ábécét. A játékvezető ezután ismerteti a játék menetét a résztvevőkkel.
  17. A játék menete, játékszabályok: A tanulók az asztaloknál ülnek. A játékvezető odamegy az első játékoshoz a lefelé fordított betűkártyákkal. A játékos húz egy kártyát, hangosan felolvassa a rajta látható betűt, majd kimegy az asztalok elé, a többiek felé fordul, és felmutatja a nála található betűt. Ezután a második játékos húz egy kártyát, és az ábécé sorrendnek megfelelően a társa jobb vagy bal oldalára áll. Majd a harmadik játékos húz kártyát, és megkeresi a helyét az ábécé sorrendben. Ez így folytatódik tovább, amíg minden tanuló meg nem találja az általa kihúzott betű helyét a sorban. Ezután az ábécé első betűjét tartó játékos álljon szembe a többiekkel. Ekkor lépjen mellé az a társa, akinek a betűjével egy értelmes kétbetűs szót tudnak alkotni. (Lehet, hogy több ilyen is lenne, de aki elsőként találja ki a szót, azzal kell párt alkotni.). A kétbetűs szót alkotó páros álljon félre. A megmaradt betűkből az ábécé sorrend szerinti első álljon a többiek elé, egy értelmes szót alkotó másik betű álljon mellé. Ők is álljanak félre. Folytatódjon tovább a játék, míg minden betű el nem fogy.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha elfogynak a betűket tartó játékosok. Ha maradt olyan játékos, aki nem alkotott párt egyik betűvel sem, álljon szembe a kétbetűs szavakkal, és próbáljon meg olyan helyet keresni magának, ahol értelmes hárombetűs szót alkothat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Fontos megdicsérni a játékosokat, megkérdezni, hogy érezték magukat a játék során. Ha tetszik nekik a játék, el lehet játszani még egyszer egy másik, előre bekészített betűkészlettel
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A „kétbetűs szavak” álljanak ezután ábécé sorrendbe, mint ahogy a lexikonban, szótárban állnak egymás után a szavak. Megpróbálhatnak a játékosok akár három vagy négybetűs szavakat is kialakítani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Először csak a játék első felét ismertesse a játékvezető a játékosokkal. Fontos, hogy a játékvezető minden lépésnél ellenőrizze, helyes-e az ábécé sorrend, illetve értelmesek-e a kialakított kétbetűs szavak.
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok alapján a játékosok szeretik, érdekesnek találják ezt a játékot, szívesen vesznek részt benne.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Schieszler Anna