JÁTÉKRA FEL!

Sárközi Cecília: Békászás

  1. A játék neve, címe: Békászás
  2. A játék pedagógiai célja: A metakommunikáció finomítása, a koncentráció fejlesztése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét arra, hogy amikor a béka áldozatává válnak és hátradőlnek, azt úgy tegyék, hogy ne üssék meg magukat (főleg a fejükre vigyázzanak)!
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: A csoportlétszám (ez esetben 30) mínusz 1 (ez esetben tehát 29) db legyet ábrázoló pici kártya, 1db békát ábrázoló pici kártya, ami kényelmesen elfér egy gyerekmarokban.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A terep kialakítása, biztonságossá tétele, ha szükséges. A legyes, békás kártyák elkészítése. Ez történhet rajzolással, vagy nyomtatással.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek megrajzolhatják a játék kellékeit, a méretre vágott kis kártyákat. Kikötés, hogy a legyeket csak grafit, a békát csak zölden fogó ceruzával szabad rajzolni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Üljetek le egy nagy körbe! Mindenki lássa a másik szemét, tekintetét! Most mindannyian átvarázsolódtok egy kis léggyé. Kivéve egyikőtöket, aki béka lesz. Nem tudjátok majd, hogy ki a béka, ki kell találnotok! Tegyétek hátra a kezeteket, amibe beleteszek egy kis kártyát! Vagy légy van rajta, vagy béka. Ne áruld el senkinek, jól rejtsd el a tenyeredben! A képen levő állattá változol.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben ülnek és folyamatosan egymás szemét, arcát figyelik. A béka meg akarja enni a legyeket, méghozzá úgy, hogy egy pillanatra kinyújtja a nyelvét az áldozatára. Ha valakire kinyújtotta a béka a nyelvét, az a légy hanyatt fekszik, és sajnos kiesik a játékból. Nagyon kell egymásra figyelni, mert ha valaki elkezdi gyanítani, hogy ki a béka, vagyis észreveszi a nyelvöltögetést, az jelentkezzen! Ha már hárman, vagy többen gyanakodnak, (jelentkeznek), megállítom a játékot, és háromig számolok. Nekik háromra, egyszerre kell kimondaniuk a béka nevét.
  18. A játék lezárása: Ha tényleg Ő a béka, akkor a legyek győztek, mert leleplezték. Aki a jelentkezők közül nem találja el, hogy ki a béka (más nevet mond), az szintén kiesik a játékból.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megtapsoljuk azokat a játékosokat, akik leleplezték a békát alakító játékost, hiszen ők figyeltek, ők koncentráltak a legjobban, ők nyerték meg a játékot. Mindenkit megdicsérek, aki betartotta a játékszabályokat. Külön dicséret jár azoknak a legyeknek, akik becsületesen hanyatt feküdtek, mert bekapta őket a béka. Külön dicséret jár a békának a metakommunikációért, akinek, valljuk be, nem volt könnyű dolga. Megbeszéljük, hogy ki hogy érezte magát az egyes szerepekben. Mi tetszett, mi nem tetszett?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha szeretik a gyerekek a játékot, és már bizonyos rutint is szereztek benne, akkor létszámtól függően 2 vagy 3 békát is elrejthetünk a játékosok között.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játék tisztaságát (főleg kicsiknél, hogy vitás helyzetekben döntésképes legyek), és a résztvevők lelkiállapotát, lelki biztonságát.
  22. Egyéb/megjegyzés: Érdemes ezt a játékot egy mozgásos, feszültségoldó játékkal levezetni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Sárközi Cecília, (sarkozi.cecilia@gmail.com)