JÁTÉKRA FEL!

Sándorné Erőss Hajnal: Turbó-bumm!

  1. A játék neve, címe: Turbó-bumm!
  2. A játék pedagógiai célja: Közös élmény a különböző korcsoportoknak, figyelem-koncentráció fejlesztése, közvetlen hangulat megteremtése
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Szabadban olyan tér kiválasztása, kijelölése, ahol a talaj egyenlő( nincs járdaszegély, vagy gödrök), ahol elfér a csapat körben állva kényelmesen.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény:
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A csapat összetételét figyelembe véve, a tervezett fogalmak rögzítése( ne ott kelljen kitalálni, mert kizökkentheti a játékosokat), a kiválasztott szoborformák testhelyzeteinek betanulása, hogy magabiztosan lehessen bemutatni,(segítség beszervezése fotózáshoz)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Egy izgalmas vadászatra hívom a vegyes korcsoportú közösséget. Biztosítom arról, hogy ebben a játékban senki nem válik áldozattá, sőt minél többször találat ér valakit, annál inkább feltelik energiával, azaz felfrissül, igaz szüksége lesz ehhez igazi jó szomszédokra is. Megnyugtatásként elmondom, hogy nem kell szaladgálni, nem lesz megerőltető senkinek sem. Az" óvatosabbaknak" felajánlom a játék megfigyelését és biztosítom, hogy bármikor beállhat a játékban, ha úgy dönt.
  17. A játék menete, játékszabályok: (A játékot három egységből állítottam össze, amit a különböző korcsoportú játékosok sajátosságainak figyelembe vétele indokolt. Vadász-bumm, szószóró-bumm és szobor-bumm.) A kialakított kör közepén állva ismertetem a szabályokat, mégpedig ha valakire rálövök azonnal leguggol, vagy fejet hajt. A két szomszéd a karjaival a megcélzott játékos feje fölött tetőt, azaz védelmet nyújt. Aki elkésik, az kiesik. Amennyiben a megcélzott játékos esik ki, az őt lövő célozhat ismét. A próba játék ideje alatt senki nem esik ki, ha már mindenki megértette, akkor jelzem, hogy élesbe megy a játék. Ha már csak négy játékos marad akkor újra játszik mindenki, de ez már a szószóró-bumm lesz. Játékszabály már ismert, a változás csak annyi, hogy gyűjtőfogalmakkal fogok lőni és a leguggoló játékos szomszédai megfelelő szóval válaszol, azaz lő egymásra. Pl: gyümölcs- alma, körte. Ezt is kiesésre játsszuk. A harmadik részben nem lesz kieső, itt az egyre gyorsuló lövések és a szobor váltakozások okoznak izgalmat. A szobor-bumm játékot is fokozatosan mutatom be, vagyis amikor már jól begyakoroltunk egyet, akkor ismertetem a többit. Ebben a játékban az elefánt, a kakas és a király szerepel. Elefántra a megcélzott játékos egyik karját előre nyújtja ormánynak, a másik kezével a kinyújtott karját átölelve megfogja az orrát. A két szomszéd a távolabb eső karját a saját feje fölött átívelve az ormányos játékoshoz hajol fülnek. A kakasra a játékos széttárt ujjaival taréjt mutat a feje tetején és kukorékol, míg a szomszédok a távolabbi karjukkal szárnyat formálnak és csapkodnak vele. A királyra a megcélzott személy koronát formál a fején, míg szomszédai meghajolnak előtte.
  18. A játék lezárása: A játékot akkor állítom le amikor úgy látom egyre több a tévesztés, de még viccesnek hat, vagyis ne kifáradásig tartson. A mai vadászat sikeresnek mondható, mert a vadász sem, a megcélzott szereplők sem sérültek meg, de azért izgalmas kalandban volt részünk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Felüdülés után, vagy pihenés közben kéréseket teszek fel,mint például: Kinek mi tetszett a legjobban? Mi okozott nehézséget? Melyik játékot játszanák szívesebben? Milyen ötleteket lehetne még gazdagítani a játékot? Megköszönöm az együttműködést és biztosítom őket, hogy én jól éreztem magamat a játék során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet úgy is játszani, hogy miután ismertetem a szabályokat én is a játékosok közé állok, és ilyenkor a meglőtt játékos fog lőni. Lehet játszani strázsa-bummot is, akkor a megcélzott játékos vigyázzba vágja magát és a szomszédok feléje fordulva karjaikat a magasban emelve kezüket összeérintik őrbódét formázva. Kotlós-bumm, játékos a karjait kitárva szárnyként a szomszédok csipogva alábújnak. Harang-bumm, amikor a játékos jobbra-balra dől, ő a harang nyelve és a szomszédok megtartva őt, vissza kell lökjék. Lehet tematikusan összeállítani szobor-bummot. Pl :meseszereplőkkel, mesterségekkel, foglalkozásokkal, sporttal, stb. A sportos-bumm játékelemei lehetnek: Ugrókötél, azaz a játékos ugrál, míg a szomszédok hajtják az elképzelt kötelet. Vívás: a játékos leguggol, a szomszédod vívó pózban egymás felé támadást mutatnak be. Futás: a játékos helyben fut, a szomszédai előtte megfogják a kezüket célszalagnak. Kalapácsdobás: a játékos maga körül pördül egyet és eldobja a kalapácsot, míg a szomszédok azonnal leguggolnak. Egy alkalommal elég 3-4 játékelemet játszani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ha ezt a játékot tanulásban akadályozott, vagy mozgásukban korlátozott résztvevőkkel játsszuk, akkor ne kiesős legyen, hanem jól teljesítésre játsszuk. Például, ha az adott szobrot megtudják formázni még ha abban módosítás is került, de esetleg nem várható el több az adott személyektől, akkor tapssal lehet jelezni, hogy elfogadtuk a formációt. Figyelni arra, hogy mikor kell esetleg segítséget nyújtani, vagy éppen ideje háttérben maradni a játékvezetőnek. Ha megoldható játékosnak is érdemes beállni, mert akkor megtapasztalják, hogy a játékvezető is eltévesztheti a feladatot, hibázhat, mint ők, és így több önbizalmuk lesz játszani. Ráadásul derültséget, felszabadító érzést válthat ki a résztvevőkből.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék közösség építő jellegének köszönhetően a társalgás gördülékenyebb a játék után, mint előtte, főleg ha nagyobb a korkülönbség a játékosok közt, vagy ha csak felületesen ismerik egymást.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://1drv.ms/f/s!AhM_XS1PVRbfgjIt2DP2ZQ6FKmA-
  24. A Játékot lejegyezte: Sándorné Erőss Hajnal