JÁTÉKRA FEL!

Sallai István: Rendszám-szó

A játék neve, címe: Rendszám-szó

A játék pedagógiai célja: A nyelvi kompetencia fejlesztése.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Amennyiben a játék úttest mellett valósul meg, olyan helyről figyeljük az elhaladó kocsikat, ahonnan ez biztonságosan megtehető. Fontos, hogy ezt a helyet senki se hagyja el!

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Számítógép vagy okos telefon.

Technikai igény: Számítógép vagy okos telefon.

Az előkészítés feladatai: Szabad téren biztonságos helyet kell keresni.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékvezető saját gépkocsijának vagy másénak a rendszámából alkotott szót említ megfelelő szövegkörnyezetben tálalva (pl. így hívja az autóját), majd a kérdő tekintetekre válaszolva elmondja, hogy a rendszámból alkotta meg ezt a szót, és egyébként is ez egy játék…

A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető elmagyarázza a szabályokat. Kerettörténet nem szükséges hozzá.

A játék menete, játékszabályok:A játékvezető a közeledő autók közül kiválaszt egyet, lehetőleg akkor, amikor a rendszáma még nem látszik. Például ezt mondja: Az a piros kocsi ott, a fekete mögött! Amikor láthatóvá válik a rendszám, a betűiből a sorrendet megtartva értelmes szót kell alkotni, mégpedig minél hamarabb, minél rövidebb és minél frappánsabb szót. Aki először mondja ki az ő változatát, és az megfelel a magyar nyelv szabályainak, az kap két pontot. A második leggyorsabb játékos megfelelő minőségű szó estén egy pontot kap. Ha azonban az utóbbi válasz tömörebb, ötletesebb, mint az előző, a játékvezető döntése alapján ő is megkaphatja a két pontot. A bemondás sorrendjétől függetlenül a játékvezető jutalompontot is adhat a tömör, frappáns, elegáns szavakért. A játékvezető dönti el az esetleges nem egyértelmű helyzeteket (ki volt előbb, kié jobb, én is ezt akartam mondani, azt nem is így kell leírni stb.), ő mondja ki, hogy lépjünk a következő fordulóba, mivel senkinek sem sikerült szót alkotnia egy nehéz betűkombinációból, ő számolja a pontokat, és ő dönti el, hogy mikor van vége a játéknak. Az idegen nyelveket is be lehet vonni a játékba. Ha valaki olyan szót mond, amit a többiek nem ismernek, számítógépen vagy okos telefonon lehet ellenőrizni az indoklás helyességét.Egy egyszerű példa a játékra: Egy HTL-223 rendszámú autó tűnik fel. Józsi reagál először: HITTEL. Andrea másodikként: HITEL. Ő is megkapja a két pontot, mivel megoldása tömörebb, mint a Józsié. A következő rendszám az ECC-756 lesz. Kálmán: HECC. Mire Emese: ECCE (ekce). Ez latinul azt jelenti: íme. Szükség esetén telefonon utána lehet nézni. Andrea is próbálkozott: HECCEL. Ez hosszabb, mint a Kálmán megoldása, ráadásul csak harmadikként hangzott el, ezért ő nem kap pontot. Az Emese megoldása viszont nagyon tetszik a játékvezetőnek, ezért ő is két pontot (esetleg hármat is ) kap. Hogy lehet-e a szóban ékezetes betű, az megállapodás kérdése. Az is, hogy például a W helyett lehet-e V-mondani stb.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor a játékvezető ezt kimondja. Többféle oka lehet ennek: időhiány, a játékosok elfáradtak vagy megunták stb.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nincs erre szabály. A visszajelzéseket mindenesetre nem kell erőltetni, de ha van, azt meg kell hallgatni.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A számokat is be lehet vonni a játékba évszámként. Egy 1-est az elejére téve például a második évezred történelmi eseményeire tudunk utalni. Így ez a játék már különleges odafigyelést igényel. A játékot számítógép segítségével is lehet játszani teremben. Ekkor a játékvezető az internet segítségét veszi igénybe a rendszámok megkereséséhez.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek szó szerint észnél kell lennie.

A játékot lejegyezte: Sallai István