JÁTÉKRA FEL!

Rózsahegyi Ágnes: Cowboy-os játék

  1. A játék neve, címe: Cowboy-os játék
  2. A játék pedagógiai célja: Egyrészt a figyelem fejlesztése, másrészt a már tanult számkörben, az alapműveletek gyors elvégzésének gyakorlása.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Játékosok figyelmének felhívása, hogy amikor leguggolnak, majd felállnak nehogy megsérüljenek.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: nincs kellékigénye a játéknak
  12. Technikai igény: nincs szükség technikai dolgokra
  13. Az előkészítés feladatai: A terem elrendezése, hogy kényelmesen körbe tudjanak állni a gyerekek.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Elmondani, hogy ma egy izgalmas, érdekes játékot fogunk játszani.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabályok ismertetése. Én (játékvezető) leszek egy ‘cowboy’, akik szeretnek lövöldözni, de én nem pisztollyal, vagy puskával fogok lőni, hanem matematikai feladatokkal. A Ti dolgotok pedig az lesz, hogy ezeket a ‘lövedékeket’ elkapva, minél gyorsabban válaszoljatok.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, én pedig a kör közepén állva hirtelen „rálövök” az egyik játékosra az ujjammal, akinek az a dolga, hogy leguggoljon. Miközben „lövök”, azzal egy időben mondok egy matematikai műveletet a tanult számkörben. A „lelőtt” játékos mellett álló két szomszédjának az a feladata, hogy az általam mondott művelet helyes eredményét minél gyorsabban megmondja. Aki a gyorsabb, bent marad a játékban, aki lassabb, az leül ott a helyén a körben és kiesett a játékból. Akire „rálőttem” felállhat ezután és így folytatódik a játék. Figyelni kell, mert ahogy egyre többen kiesnek a játékból, már lehet, hogy elég messze fog állni tőled a körben a Te szomszédod, de akkor is neked kell válaszolnod gyorsan a feladatra!
  18. A játék lezárása: A végén, amikor már csak két játékos maradt, ők „párbajoznak”, úgy hogy a kérdezett művelet eredményét gyorsabban helyesen megválaszoló játékos lesz a győztes.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok megdicsérése, hogy már milyen gyorsan, ügyesen számolnak és biztatása, hogy csak így tovább
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet más matematikai művelet, pl. szorzótábla tanulásakor is játszani, vagy magyar órán, nagyobb gyerekeknél pl. a „lelőtt” játékos szomszédainak főnevet, igét, melléknevet stb. kell mondania, de idegen nyelv tanulásánál szavakat is lehet így gyakoroltatni a gyerekekkel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékmenet előrehaladásával lehet egyre gyorsabban kérdezni, izgalmasabb, pörgősebb lesz a játék, jobban kell figyelniük a résztvevőknek.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon szeretik a gyerekek játszani és így szinte észrevétlenül gyakorolják a matematikát.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Rózsahegyi Ágnes