JÁTÉKRA FEL!

Robár Etelka: Munka-játék- kirándulás-ebéd

  1. A játék neve, címe: Munka-játék- kirándulás-ebéd
  2. A játék pedagógiai célja: Az önállóság és az együttműködésre törekvés fontosságának beláttatása (családi életre nevelés).Koncentráció, irányérzék fejlesztése, feladattudat erősítése. Futógyorsaság és irányváltás gyakorlására szolgál.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nagy tér biztosítása, hogy legyen elég hely a két kör között. Szerepcsere és a párkeresés során egymás testi épségére vigyázni kell, ne sodorják el egymást. Padlóra nem kerülhet senki (ez kieséssel jár).
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: az alapjátéknak nincs eszközigénye, de a továbbfejlesztéskor (az ebéd beépítésekor fele annyi karika mint ahány pár van, és 1 kosárlabda páronként. Esetünkben: 7 karikában összesen 14 labda)
  12. Technikai igény: nincs speciális igény, de a karikákban lévő labdákat (az „ebédet”) a kettős körtől legalább 5 m-re kell elhelyezni.
  13. Az előkészítés feladatai: a teremben az eszközök elhelyezése, színes ragasztócsíkok felragasztása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Talpacska –díj elkészítése: egy sportcipő díszes talp rajza (mandala-jellegű mintázattal), melyet ők színezhettek ki változatos színekkel a technika órán. – A testnevelés órába beépített játék eszközeit egy sorverseny keretében már elhelyezettnek tekintjük. Az ebédnek való labdákat „Gombócot a tálba/tálból”sorverseny keretében a karikákba kell juttatni, majd eltávolítani labdavezetéssel, vagy egyszerű gurítással, cipeléssel. Így a játék kerettörténete kezd utalni a kettős körben futás szerepjátékára. Ehhez lehetséges kerettörténet 1-2. osztályosoknál: Macipapa és a kis Brumi maci az erdőben szamócát gyűjtenek, mialatt Macimama otthon gombócokat főz a családnak, de a huncut gombócok kiugrálnak a fazékból. Segítsünk Macimamának! Kiugrott a gombóc a fazékból, utána a molnár azekastul, stul, stul, stul, fazekastul mondóka elmondása után indul a sorverseny, vagy ezt a mondókát mondja az a csapat, amelyik elsőnek végez, tehát megnyeri a menetet. Lehetséges kerettörténet 3-4. osztályosoknál: A karikákba juttatott labdák jelképezik a finom ebédünket, a gombócot. Vegyük ki, majd juttassuk vissza a tálba a gombócokat! (Sorverseny, melynek végén a csapatok a saját gombócfajtájuk nevét kiálthatják: pl.: túrógombóc, szilvásgombóc,…stb – előzetes megegyezés szerint)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az előző sorversenyben –Megfőztük- az ebédünket, de mielőtt elfogyasztanánk, mindenkinek el kell látnia a feladatát is, mint ahogy azt a családban is megszokhattátok. Szerepeket vállalhattok: egy képzeletbeli családban vagy szülők, vagy gyermekek lehettek. A szabad választás lehetősége is megfelelő, de a véletlenszerű páralakítás célravezetőbb, mert kikerülhetjük vele a sértődöttséget, ha nem a kívánt társat sikerül megszerezni. Ezt a véletlenszerű páralakítást javaslom a csoport 2 részre osztására: Egy nagy kört alakítunk és egymás után az 1 és a 2 számokat mondják a gyerekek. Aki 1-et mondott gyermek lesz és kört alakít. Köréjük állnak azok, akik 2-est mondtak: ők a szülők. A kettős körben mindig a szülő szerepben lévők állnak kívül (a gyermekeik védelmét így biztosítják). Ha ugyanannyi a létszámuk, könnyen alakíthatnak majd párt, ha eljön annak az ideje. Ha páratlan számú a csoportunk, akkor 1 fő várakozó= megfigyelő státuszba kerül a játékvezető segítőjeként működik, de bekerülhet a játékba mások kiesésekor.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető a kettős körön kívülről irányít. Állhat magasabban is (zsámolyon, padon) A játékosok kettős körben állnak. Külső körben a szülők, belső körben a gyerekek. (Tisztáznunk kell, hogy a játék elején nem alakulnak ki az állandó szülő-gyermek párok, hanem a párválasztást egy jelszó elhangzásakor kell majd megtenniük valakivel.) – A MUNKA kiáltás elhangzásakor a külső körben álló szülők mindig menetirányban futnak. – A JÁTÉK kiáltás elhangzásakor a belső körben lévő gyerekek menetiránnyal ellentétesen futnak. Ezt a gyakorlatot 2-3- szor eljátsszuk. A menetek között van lehetőség tisztázni az esetleges hibázások okát, és azokat kiküszöböltetni a játékosokkal. – A MUNKA és JÁTÉK együttes elhangzásakor a két kör egyszerre fut ellentétes irányban. – A KIRÁNDULÁS szó elkiáltása után lehet szülő-gyerek párba állni, párt választani. (ekkor van lehetőség a páratlan létszám miatt kimaradt gyereknek bekerülni a játékba, mert helyet cserélhet a pár nélkül maradt gyermekkel). – A kirándulás után ismét játszunk 2-3 MUNKA-JÁTÉK körbefutós menetet és a következő – KIRÁNDULÁS párválasztási akciója után fordított szerepben állnak vissza a körökbe a gyerekek. – Végül beépítjük az EBÉD jelszót, melynek elhangzásakor nemcsak párt kell választaniuk, hanem a pároknak egy GOMBÓCOT (1 kosárlabdát) is kell szereznie és egymással szemben állva tartani a hasukkal összenyomva eljutni a megjelölt asztalig ( ez lehet egy vonal mögötti tér). – Amelyik páros GOMBÓCA (labdája) ki/leesik az ASZTAL-hoz jutás közben, az kiáll a játékból. – Ebéd után vissza kell tenni a labdákat a karikákba, majd az ezt megelőző szerepben visszaállni a kettős körbe, és indulhat újra a játék.
  18. A játék lezárása: Egy nagy körben állva mindenki rámutathat azokra a társaira, akikkel párt tudott alakítani a játék teljes menete során. Ezzel összesíti, hogy hány társa volt. Beszámolást akciónként is végeztethetünk: Kivel voltál kirándulni? Kivel voltál ebédelni? Ki tudott helyet cserélni?(Köszönjük ennek is a lehetőségét, és ügyelni kell rá, hogy ne sikertelenségnek éljék meg, ha véletlenül kimaradtak, hanem sikernek,a másik áldozatkészségének, hogy bekerülhettek)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret a jó együttműködésért, a szabálytartásért jár. A kitartó futásért Talpacska –díjat kaphat mindenki.(Ez egy sportcipő díszes talp rajza (mandala-jellegű mintázattal), melyet ők színezhettek ki változatos színekkel a technika órán.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Sportmozgásokkal való bővítéssel továbbfejlesztve: Mivel ez a játék ún. CSALÁD- játék, lehet bővíteni a család tevékenységi feladatait a diákok ötletelése segítségével pl.: gyermekek feladata: virágszedés=guggolva járás, szülők feladata: autóvezetés= kormányzással körbefutás, párosban:biciklizés=párban ülésben lábbal, …stb… Lelki egészség megőrzése miatt: Ha konfliktusok jelennek meg a véletlenszerű párválasztás miatt, akkor lehet a játék egyszerűbb változatához is visszatérni, amikor állandó párral játszanak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékot fokozatosan bővíthetjük óráról órára többet adagolva a szabályokból, a jelszavakból. A csoport tagjainak fokozatos bevonása a játékot bővítő szerepvállalások és a problémák megbeszélése során. Csak addig játsszuk, amíg örömüket lelik benne, és amíg nem túl bonyolult számukra, még átlátják a szabályszókat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot A játék nem játék! c. játékgyűjteményben talált Ebéd-arat- játszik című játékleírás(Tadity Enikő) variációjaként még alapjátékként játszottuk csak. A fentebb leírt lehetséges bővítései kipróbálás alatt vannak.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Robár Etelka