JÁTÉKRA FEL!

Rigó András: Mit esznek a madarak?

  1. A játék neve, címe: Mit esznek a madarak?
  2. A játék pedagógiai célja: koncentráció fejlesztés, társas kapcsolat fejlesztése, megtanult tudás gyakorlása- gondolkodás fejlesztése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: sík, nem csúszós terepet válasszunk, pontos szabályismertetés, melynek során hívjuk fel a figyelmet az összefejelés veszélyére. Az esetleg nagyon nyerni akaró (túlpörgött) játékost intsük figyelemre a játék során.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: színes kötél vagy papírszalag, nálam konkrétan narancssárga krepp papír csík, illetve kis plüssfigura vagy párna
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: mivel tanteremben folyt a játék, így a padok és székek átpakolásában segítettek a diákjaim
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mobiltelefon- internet segítségével megnéztünk néhány madárfotót, azokról a madarakról melyek majd előfordulnak a játékban
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet elmesélése: Nevemből adódóan a madarak életébe tekintünk bele, s a madarak életüknek jelentős részében, de különösen ősszel a vonulásra, télre való felkészülés miatt igen mohóan, táplálékot keresnek. Sajnos előfordul, hogy ugyanaz a táplálék több fajtársnak is megtetszik. Ennek nehézségeit éljük most át.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék alapját a Plüsselkapó játék adja, itt is az a szabály, hogy egy a talajra feltetetett kötél, papírcsík két oldalán felsorakozik egy-egy vonalban a két csapat. A két csapat között két méter távolság van és középen húzódik a papírcsík/ kötél. Minden csapattag választ magának egy-egy madárfajt a következők közül: parlagi sas, tőkés réce, füsti fecske, házi veréb. Tisztázzuk, melyik állat milyen típusú táplálékot fogyaszt. A sas kisemlősöket, a réce vízi állatokat, a fecske repülő rovarokat és a veréb növényi magvakat. A játékvezető mond egy táplálékot és annak kell elkapnia a kötél/ papírszalag közepére letett tárgyat (plüssfigurát) akinek a tápláléka. Aki elkapja a plüssfigurát azé a csapaté a pont, amennyiben a plüssfigurát elkapó játékost az ellenfél megérinti a pont az utóbbi csapaté.
  18. A játék lezárása: A játék tíz pont begyűjtéséig tart. Azaz a tíz pontot összegyűjtő csapatnak sikerül felkészülnie a télre vagy felkerekedhet Afrikába.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék során kialakult érzések, szituációk megbeszélése történt a játék után. Például mi kitértünk arra, hogy a természetben milyen nehéz lehet naponta táplálékot szerezni, milyen könnyen lehet megsérülni egy párharcban és ennek milyen következményei lehetnek. Nagyon sok hasznos gondolatuk volt tanítványaimnak ezen témákkal kapcsolatosan. Ez azért is volt meglepő, mert egy hétköznapibb órán nem igazán jelentkeznek válaszokkal.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Felmerült, hogy hogy lehet kiszűrni a tévesen mozdulót, ezt megbeszéltük (ha ketten mozdulnak egy csapatból az árulkodó jel) de valóban jónak gondolom azt az ötletüket, hogy fejdísz segítségével be lehet öltözni az adott madárnak. Illetve lehet olyan táplálékot is mondani, amit senki sem eszik és aki bemozdul az a másik csapatnak szerez pontot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Igyekezzen minden madártípusnak legalább egy táplálékot mondani.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Rigó András