JÁTÉKRA FEL!

Réz Istvánné: Ki a karmester?

  1. A játék neve, címe: Ki a karmester?
  2. A játék pedagógiai célja: Daltanulás, figyelem koncentráció fejlesztése, szerepjátékon keresztül egymás elfogadása, önfeledt éneklés öröme.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Amikor mozdulatokkal imitáljuk a dal szövegét, figyeljenek szomszédjaikra, hogy ne ütközzenek össze!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség a játék során. Továbbfejlesztett változatában szemceruza, masni.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Terem berendezése, középen üres hely biztosítása a körben álláshoz.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékhoz kapcsolódó dalt megtanuljuk. A játék előtt a padokat a terem szélére rendezzük, székeket egymásba pakoljuk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékvezető éneklés közben megmutatja a szerepjátékhoz kapcsolódó mozdulatokat. A gyerekek a játékvezetővel szemben állva egyszer elpróbálják a mozdulatokat és a dalt. Játékszabályok ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak, a játékvezető középen állva irányítja énekével és mutogatásával a folyamatot. Most én vagyok a karmester. Énekeljük közösen a „Hegedül a kis legény” kezdetű dalt. Közben mozdulatokkal imitáljuk a hegedül, penget, csellón, vonó, zenekar, táncot kifejezéseket. A dal második részében a szomszédjával párt alkotva előbb jobbra, majd balra indul a forgás. A játék tovább fejlesztésében a figyelem kap hangsúlyt. A játékvezető beáll a körbe, rámutat egy gyerekre, aki most már egyedül mutatja az imitációt, majd tetszőlegesen tovább adja egy társára rámutatva az imitálást. Most már ők a karmesterek. Ez a folyamat három éneklés alatt körülbelül mindenkit érintett. A játék továbbfejlesztése: a fiúk lesznek a legények, nekik bajuszt rajzolunk, a lányok lesznek a macskák nyakukba masnit kötünk. Fiút csak a legénynek megfelelő szövegnél választhatunk, lányt csak a macskás szövegnél. Még koncentráltabban kell figyelniük, hogy kit választ a karmester.
  18. A játék lezárása: • A játék élményéért játszunk, következmény és versenyhelyzet nélkül! • A dal tanulás, a figyelem koncentráció a játék fokozásával maradéktalanul megvalósult, célomat ezzel elértem. A játékot 15 perc után lezárom.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt, láttam jól érezték magukat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Több dalt is ilyen játékos módon tudunk tanulni, a mozgás és az egymásra való figyelem örömével.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetni a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék!
  22. Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Réz Istvánné