JÁTÉKRA FEL!

Renczes Nikoletta: Békamentés

  1. A játék neve, címe: Békamentés
  2. A játék pedagógiai célja: Személyiségformálás (együttműködés, csapatszellem (ki)alakítása, problémamegoldás, döntési helyzetek megoldása, kreativitás), kommunikáció fejlesztése és környezeti nevelés.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tanulók ne ütközzenek össze a játék során, figyeljenek egymásra.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Bóják (különböző méretben) gyemeklétszámnak megfelelően, 100db színes kislabda=béka, 4 db zsámoly, 4 színű gumi korong (piros, kék, zöld, narancs), szivacs akadályok darabjai (pálya lezárásához)
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A játéktér kijelölése, szivacs akadályokkal, hogy a labdák ne guruljanak messzire.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Bepakolás: gyerekek a szertárból a terembe viszik a szükséges eszközöket. (bóják, gumikorongok)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A tavaszias időjárás a békákat is előcsalogatta telelőhelyeikről. A kétéltűek már megindultak szaporodóhelyeik, a közeli állóvizek felé. Útjuk a forgalmas autóúton vezet. Sajnos az autósok nem mindig veszik észre őket, pedig védett állatok. Segítsünk nekik minél hamarabb visszajutni a tóhoz! A 100db kislabda lesz a béka. A zsámoly pedig a tó.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. Mindenki válasszon magának egy bóját. Találsz kisebbet és nagyobbat is. A békákat a bóják, békahordók segítségével kell a tóba terelni (bójával húzva a talajon). Egyszerre csak egy békát kísérhetsz a tóhoz. „Brekk”-re indul a játék. 2. Ugyanaz, mint 1. feladat, viszont két tó is található a közelben. Te döntöd el, melyikbe szeretnéd vinni a békákat. Választhatsz a bóják közül is. Melyikkel könnyebb a játék? Miért? (Nagyobb bójánál nem kell akkorát hajolni.) Az első vagy a második játékban sikerült gyorsabban megmenteni a békákat? ( 1. játék 58mp, 2.játék 38mp) Miért? (Mindig a közelebbi tavat választották a gyerekek.) 3. 4 tóba (zsámoly) lehet vinni a békákat. A tavakat korongokkal megjelölve határoztuk meg, melyik tóba, milyen színű béka (kislabda) kerülhet. 4. Mint a 3. feladat, de nem látod előre, hogy melyik tóba, milyen színű békát tehetsz. Csak akkor látod, mikor odavitted a tó partjára, mivel a belsejében elrejtett kislabdák mutatják a színt. Ebben a körben már vinni is lehet a békákat, de kizárólag csak bójában, békahordóban, illetve a talajon is lehet húzni. Te döntesz. (Csukd be a szemed, míg kijelölöm a tavak színét.) Minden játék előtt kijelöltem, hogy kik döntik ki a labdákat középre. A játék „Brekk”-re indult, a végén közösen beszéltük meg a megvalósítást.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden béka a megfelelő tóba került, és a játékosok ülve elhelyezkedtek a játéktér közepén.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék közben is folyamatos az értékelés, pl.: Szabálytalan, ha több kislabdát húz egyszerre a bójával. Kiemeltem a legbecsületesebb gyerekeket, illetve jutalmul ugrálhattak, mint a békák a terem végében elhelyezett nagy szivacsról (part) a kék szivacsokra (tó).
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Egyszerre több béka szállítható a tóhoz. 2. Gólyák kijelölése, akik nehezítik "gólyajárással" a mentőakciót. Ahol a gólya lépked, a békamentőnek meg kell állnia vagy másik utat kell választania. 3. Verseny: 2 csapat, minden csapatnak saját tava (1-1 zsámoly). Feladat: a középre kiöntött békák elhordása a csapat saját tavába. Melyik csapat ment több békát? (Számolás, kivonás 100-ból…) Jelzőtrikók szükségesek az egyik csapatnak. Csapatok létrehozása: A 2 tó tulajdonosa felváltva választ játékost maga mellé. Miután elfogytak, a választott játékosok helyet cserélnek, vagyis az ellenfélnek választottak csapatot! 🙂
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése, időmérés.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek motiváltak voltak a játékok során, ötleteikkel, javaslataikkal további variációkat kaptunk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Renczes Nikoletta