JÁTÉKRA FEL!

Renáta Szűcs: Szabadulás a lufiktól

A játék neve, címe: Szabadulás a lufiktól

A játék pedagógiai célja: Társas kapcsolatok, mozgás, verseny (szabályok alkalmazásával a tudatos fegyelmezettség kialakítása, fejlesztése)

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Fel kell hívni a játékosok figyelmét arra, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: A résztvevők számával megegyező léggömb.

Technikai igény: Játéktér kijelölt térfelekkel (középvonal jelölése).

Az előkészítés feladatai: A gyerekek választhatnak, a színes lufik közül melyiket szeretnék felfújni. Aki nem tud lufit fújni az az előre felfújt lufik közül választ egyet magának. A két csapatkapitány, kijelölésük után, felváltva választ a gyerekek közül. A helyszínen adott a felfestett vonalak által határolt két térfél(tornaterem).A kijelölt térfeleken elhelyezkednek a csapatok, a lufikat a középvonalra teszik.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék résztvevői felfújhatják a lufikat. Részt vesznek a csapatok kialakításában.

A játék megnyitása, nyitánya: Minden tanuló elhelyezi a középvonal mentén a lufiját, majd saját csapata térfelére leül a kerettörténet, a játékszabályok ismertetésének idejére. Kerettörténet: Hencida lakói szeretnék elfoglalni Boncida városát . A tervük az , hogy léggömbökbe töltött álomporral altatják el a szomszédos város lakóit, így szabadon ,ellenállás nélkül elfoglalhatják a települést. A Boncidaiak kémei kihallgatták a tervet, így felsorakoznak a határra és megpróbálják a feléjük záporozó léggömböket visszadobni a városfalon túlra, Hencidába. Mindkét város lakói azért küzdenek, hogy a 2 perc múlva álomport szóró lufikból az ellenség városában legyen több. Vajon melyik város arat győzelmet?

A játék menete, játékszabályok:A játékosok a két térfélen helyezkednek el, a lufijaikat a középvonalon helyezik el. A lufikat csak kézzel lehet érinteni. A játék sípszóra indul majd és sípszóra ér véget. Cél az ellenfél térfelére juttatni minél több lufit. Az a csapat nyer, akinek térfelén kevesebb lufi marad. A játékidő 2 perc.

A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha letelik a 2 perc, amit a játékvezető a sípjába fújva jelez. Ekkor már nem szabad a másik térfélre átdobni lufit.Ezt követi a lufik megszámolása, majd az eredményhirdetés.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Fontos megdicsérni a játékosokat, megkérdezni, hogy érezték magukat a játék során. Ha tetszik nekik a játék, el lehet játszani még egyszer (visszavágó). A játék eszközeit, a lufikat megtarthatják és díszíthetik vagy más mozgásos játékban ( tollasozás lufival) is használhatják.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nem csak kézzel lehet érinteni a lufikat, lábbal is. Másik változat szerint, addig játsszák a játékot, amíg az egyik térfélen el nem fogy. Játék variáció lehet az is, hogy 1 db fekete lufi kerül a többi színes lufi közé, az adott ideig tartó játékban. A játék végén az a csapat győz, akinél kevesebb lufi marad, de ha a fekete náluk van, a másik csapat nyer. Lehet nehezíteni a játékot a játékosok számánál több lufi felhasználásával, vagy a lassúbb lufinál gyorsabban repülő szivacs kézilabdákkal.

A játékvezető speciális feladatai: Fontos, hogy a játékvezető figyelje az időmérő eszközt, és amennyiben az volt a szabály, figyeljen arra is , hogy csak kézzel érjenek a lufikhoz. Továbbá a sípszó után már ne dobjanak át lufit a másik oldalra.

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok alapján a játékosok szeretik, izgalmasnak találják ezt a játékot, szívesen részt vesznek benne.

A játékot lejegyezte: Renáta Szűcs