JÁTÉKRA FEL!

Remetei László: Postás

  1. A játék neve, címe: Postás
  2. A játék pedagógiai célja: Ismerkedés, tanulók beintegrálása a csoportba, kapcsolatépítés, játékos készségfejlesztés, tanult anyagrész gyakoroltatása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A sok szék használata miatt figyelni kell, hogy a tanulók ne hintázzanak, nehogy felboruljanak. A játék egyébként ettől eltekintve teljesen biztonságos.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Mivel szolfézsórán játszottam a játékkal, mindenképpen valamilyen hangszert szerettem volna használni, így esett a választásom a csörgőre. Szükségem volt még egy fénymásolt ötvonalas rendszerre az asztalon, valamint egy hangjegyre, ami most egy 10 Ft-os pénzérme volt.
  12. Technikai igény: 3 asztal és 12 db szék
  13. Az előkészítés feladatai: Teremrendezés, székek pakolása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha páratlan a létszám, akkor lehetőség van arra, hogy egy segítőt válasszak magam mellé, aki leteszi a korongot, így eldöntheti, hogy igaz, vagy hamis állítást mondok-e. Ezt nagyon szokták élvezni a tanulók.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Ti most postásokká változtok és az a feladatotok, hogy minél gyorsabban eljuttassátok az üzenetet a címzettnek.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok szemben ülnek egymással, én pedig az asztal egyik végéből irányítom a játékot. A padok üresek, hogy semmi ne zavarja a figyelmet. A gyerekek megfogják a pad alatt a mellettük ülő kezét. Az ábécés hangok gyakoroltatását szolgálja a játék. A feladat, hogy a hozzám legközelebb ülő 1-1 tanuló nézheti csak a vonalrendszert és feladata, hogy megállapítsa, tényleg arra az ábécés hangra helyezem-e a korongot, mint amit kimondtam. A többiek a másik irányba néznek. Pl: ez a korong a G ábécés hang helyén van. Ha tényleg az a hang, akkor sorban megszorítják a mellettük ülő kezét mindaddig, míg az utolsó játékos meg nem érzi és ekkor minél gyorsabban felkapja a csörgőt és megszólaltatja. Aki hamarabb jelez, azok csúsznak felfelé. Ha akkor jeleznek, mikor hamis az állítás, visszafelé halad az irány. Az a csapat lesz a nyertes, amelyik először körbeér.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha a csapat egyszer körbeért és visszakerül a kiindulási helyzetbe. A kerettörténet vége lehet pl: a nyertes csapat postagalambokat is bevetett a gyorsabb kézbesítésért, ezért ők hamarabb küldték el az üzenetet.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Természetesen nincs vesztes csapat, minden résztvevő egy csillagot kap jutalmul.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A lehetőségek száma végtelen, remekül használható a zeneoktatásban. Például hangközök kottaképről való felismerésére magasabb osztályokban. Gyakorlatilag bármilyen anyagrész játékosan gyakoroltatható a segítségével.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Fontos tisztázni, hogy ne okolják egymást a tanulók a vereségért, mivel csapatmunka és együttműködés eredményeképpen alakul ki a helyezés és nem a nyerés a lényeg, hanem a játékos tanulás, valamint egymás megismerése, a kapcsolatok építése. A szabályosság érdekében fontos figyelni, hogy tényleg csak az első két játékos nézze a táblát.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Remetei László