JÁTÉKRA FEL!

Reiblné Horváth Márta: Mit hozott a kis vonat?

  1. A játék neve, címe: Mit hozott a kis vonat?
  2. A játék pedagógiai célja: Jó hangulat teremtése, szórakoztatás, egy kis "agytorna"
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyeljenek egymásra a "vonatozás" közben, ha már hosszabb a "szerelvény".
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Semmilyen kellékre nincs szükség.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Akkora helyet kell biztosítani, ahol a játékosokat, akik körben állnak, kívülről is körbe lehet járni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Biztosan mindenki ismeri a „Megy a gőzös Kanizsára” c. dalt. Ez a gőzös, ez a vonat szállít valamit. Hogy éppen mit szállít, azt a játékosok mondják meg, nekik kell kitalálni. Először közösen elénekeljük a dalt, aztán ismertetjük a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak. Te vagy a kis vonat, azaz a kérdező, aki körbejár ( a körön kívül „zakatol”) , amíg a játékosok éneklik a Megy a gőzös, megy a gőzös c. dalt. Amikor vége a dalnak, akinél a vonat = kérdező megáll, attól kérdezi meg : „Mit hozott a kis vonat A-val?” A játékosnak gyorsan kell válaszolnia. Pl. ezt : „Autót!” – Ha valaki nem tud hirtelen válaszolni, még nem esik ki, először megfogja a bal kezével a jobb fülét. – Ha második alkalommal sem tud gyorsan válaszolni, a jobb kezével megfogja a bal fülét. – Ha harmadjára sem tud válaszolni, akkor kiáll a körből, de nem esik ki, hanem a kérdező után áll, ill. kapaszkodik, vagon lesz belőle. A kérdezett csak olyan szóval felelhet, amit valóban hozhat a kis vonat! Fontos, hogy mindig más szóval kell válaszolni, akkor is, ha esetleg ugyanazt a kezdőbetűt kapja a játékos, ami már korábban elhangzott. A vonat (kérdező) sebessége attól függ, hogy a játékosok milyen gyorsan énekelik a dalt. Ha gyorsan, akkor „gyorsvonat” lesz, ha lassan, akkor lassabban halad a játékosok körül. Tehát ők tudják irányítani, milyen gyorsan zakatoljon/haladjon. Néhány „bemelegítő” kérdés után fokozatosan nehezítjük a kérdéseket, pl.: – „Milyen gyümölcsöt hozott a kis vonat C-vel?” (pl.citromot) Aztán váltunk: – „Milyen zöldséget hozott a kis vonat R-rel?” Pár válasz után : – „Milyen állatot hozott M-mel?” Majd később: – „Milyen négylábú állatot hozott K-val?”, stb.
  18. A játék lezárása: A játékot addig lehet játszani, amíg több a körben álló játékos, mint a „szerelvény” , azaz a mozdony, és az utána kapaszkodó vagonok/ játékosok. Illetve a résztvevők visszajelzéseit figyelembe véve a játéknak a játékvezető vethet véget.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat megdicsérjük és megköszönjük a részvételüket. Megkérdezzük, hogyan érezték magukat.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már valaki „kiesett”, azaz vagon lett, akkor lehetősége van visszakerülni a körbe úgy, ha a válaszadással megelőzi a körben álló kérdezettet. Erre azonban mindig csak a mozdony (játékvezető) mögött elsőként kapaszkodónak van lehetősége.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Minél jobban megy a játék, érdemes annál nehezebb kérdéseket feltenni. Folyamatosan figyelni kell a játékosok visszajelzéseit.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Reiblné Horváth Márta