JÁTÉKRA FEL!

Recskó Mihók Hilda: Állati nagy utazás

  1. A játék neve, címe: Állati nagy utazás (Görögország – tenger, Anglia – London, helyi járat – Szabadka stb.)
  2. A játék pedagógiai célja: meglévő tudás ismétlése/alkalmazása az életben, nevelés együttműködésre, ügyesség és kommunikáció fejlesztése, gyors döntéshozatal játékos gyakorlása, egymás elfogadása, illetve a másik fontosságának felismerése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a figyelmet, hogy mozgás, tárgyválasztás közben ne lökdössék egymást.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: színes kártyák, filc, biztosítótű, nagy hátizsák (közös), kosár (ebbe rakok bele mindent), labda, napszemüveg, esőköpeny, mobil, gyertya, szendvics, víz, távcső, dezodor, csavarhúzó, törülköző, hajcsat, óra, WC-papír, sapka, könyv, naptej, strandpapucs, takaró, csoki, körömlakk, úszószemüveg, kispárna, térkép, nagyító, zokni, bikini, ragtapasz, fakanál, gyékény, sátor, hálózsák, zacskós leves, fogkefe, fésű, pohár, szívószál, kötött kesztyű, sál, útiszótár, szalmakalap, plüss, esernyő, légycsapó, zseb- lámpa, tusfürdő, konzerv stb.
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: A játékvezető előkészíti a kellékeket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kellékeket a játékosok is kihozhatják a térre; a játék tényleges megkezdése előtt saját névtáblát készítünk, amelyre az állatövi jegyünk (horoszkópunk) neve kerül olvashatóan, s ezt fel is tűzzük.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt mindenki bemutatkozik, a játékvezető is (Skorpió, Kos, Bika stb.). Elmondom a játékszabályokat. Ismertetem a keretmesét: Egy forró nyári délután az a döntés születik az állatok körében, hogy elutaznak a görög partokra hűsölni. Gyorsan kell csomagolni, mert a településről kivezető utakat felújítás miatt hamarosan lezárják, s őszig nem lehet utazni sehova. Időszűke miatt csak egy közös hátizsák bepakolására van idő, méghozzá tíz másodperc, ezért mindenki válasszon két-három olyan dolgot a kosárból, amire szerinte mindenképpen szükség lesz, és tegye a zsákba! Kell egy vezető, aki a hátizsákot felügyelve sürgeti a többieket, nehogy otthon rekedjen végül a társaság, mert valaki piszmog. A játékvezető megkezdi a visszaszámlálást. A játékosok gyorsan kivesznek két-három dolgot a kosárból, beleteszik a hátizsákba, és már indulhatnak is a tengerre. Már akár utazás közben is megnézhetjük, mit hoztunk magunkkal, eljutunk-e a végcélhoz, szomjan halunk-e, s túléljük-e a nyaralást, de a kicsomagolást hagyhatjuk a megérkezés utáni percekre is. – Mit hoztunk magunkkal a görög tengerpartra? (a vezető kicsomagol) – Mit kezdünk pl. egy légycsapóval vagy egy sállal? (ha van a csomagban) – Odapakolták-e az útiszótárt? – Ki hátráltatta a csapatot a pakolásban pl. azzal hogy sokat beszélt vagy piszmogott, esetleg lökdöste a többieket? – Szerintetek mindenki tisztában volt vele, hogy mire van szükség egy tengerparti nyaraláson? Ha hosszabb játékot, játéksort szeretnénk, akkor itt nincs megállás! – Mivel még nincs vége a nyárnak, s nem is tudunk hazautazni az útlezárás miatt, mit szólnátok, ha továbbállnánk? – Elutazhatunk együtt pl. Angliába, Londonba? Milyen járművel? Ismertetem a keretmesét: Egy délután az a döntés születik az állatok körében, hogy el-/továbbutaznak Angliába, Londonba. Gyorsan kell csomagolni, mert a településről kivezető utakat felújítás miatt hamarosan lezárják, s hónapokig nem lehet utazni sehova/indul a repülő Európa másik felébe. Időszűke miatt csak egy közös hátizsák bepakolására van idő, méghozzá öt másodperc, ezért mindenki válasszon két olyan dolgot a kosárból, amire szerinte mindenképpen szükség lesz, és tegye a zsákba! Kell egy vezető, aki a hátizsákot felügyelve sürgeti a többieket, nehogy otthon/Görögországban rekedjen végül a társaság, mert valaki piszmog. A játékvezető megkezdi a visszaszámlálást. A játékosok gyorsan kivesznek két dolgot a kosárból, beleteszik a hátizsákba, és már indulhatnak is Londonba. Már akár utazás közben is megnézhetjük, mit hoztunk magunkkal, eljutunk-e a végcélhoz, szomjan halunk-e, de a kicsomagolást hagyhatjuk a megérkezés utáni percekre is. – Mit hoztunk magunkkal Angliába? (a vezető kicsomagol) – Mit kezdünk pl. a naptejjel? (ha van a csomagban) – Odapakolták-e az útiszótárt? – Ki hátráltatta a csapatot a pakolásban pl. azzal hogy sokat beszélt vagy piszmogott, esetleg lökdöste a többieket? – Szerintetek mindenki tisztában volt vele, hogy mire van szükség Londonban? Ha hosszabb játékot, játéksort szeretnénk, akkor itt nincs megállás! – Mivel még nincs vége a nyárnak, s nem is tudunk hazautazni az útlezárás miatt, mit szólnátok, ha továbbállnánk? – Elutazhatunk együtt Szabadkára, pl. sínbusszal? A keretmese hasonló! A csomagolásra szánt idő most legyen három másodperc!
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindannyian körben állunk. A játékvezető az utazásról kezdeményez beszélgetést a játékosokkal. Hogy ne egyszerre beszéljünk, és figyeljünk egymásra, egy plüssmaci a mikrofon. Csak az beszélhet, akinél „mikrofon” van. -Hol jártál már életedben? Oda hogyan utaztál (jármű)? -Hova utaznál szívesen? -Van kedvetek együtt elutazni a görög tengerpartra? -Milyen járművel induljunk (kerékpár, motor, autó, busz, vonat, repülő), esetleg gyalog vágjunk neki az útnak, stoppolunk? Csak egy közös hátizsák bepakolására van idő, méghozzá tíz másodperc, ezért mindenki válasszon két-három olyan dolgot a kosárból, amire szerinte mindenképpen szükség lesz, és tegye a zsákba! Kell egy vezető, aki a hátizsákot felügyelve sürgeti a többieket, nehogy otthon rekedjen végül a társaság, mert valaki piszmog. A játékvezető megkezdi a visszaszámlálást. A játékosok gyorsan kivesznek két-három dolgot a kosárból, beleteszik a hátizsákba, és már indulhatnak is a tengerre. Már akár utazás közben is megnézhetjük, mit hoztunk magunkkal, eljutunk-e a végcélhoz, szomjan halunk-e, s túléljük-e a nyaralást, de a kicsomagolást hagyhatjuk a megérkezés utáni percekre is. – Mit hoztunk magunkkal a görög tengerpartra? (a vezető kicsomagol) -Mit kezdünk pl. egy légycsapóval vagy egy sállal? (ha van a csomagban) -Odapakolták-e az útiszótárt? – Ki hátráltatta a csapatot a pakolásban pl. azzal hogy sokat beszélt vagy piszmogott, esetleg lökdöste a többieket? – Szerintetek mindenki tisztában volt vele, hogy mire van szükség egy tengerparti nyaraláson? Ha hosszabb játékot, játéksort szeretnénk, akkor itt nincs megállás! -Elutazhatunk együtt pl. Angliába, Londonba? Milyen járművel? Csak egy közös hátizsák bepakolására van idő, méghozzá öt másodperc. A játékvezető megkezdi a visszaszámlálást. A játékosok gyorsan kivesznek két dolgot a kosárból, beleteszik a hátizsákba, és már indulhatnak is Londonba stb.(mint az előzőnél). Ha hosszabb játékot, játéksort szeretnénk, akkor itt nincs megállás! -Elutazhatunk együtt Szabadkára, pl. sínbusszal? A csomagolásra szánt idő most legyen három másodperc!
  18. A játék lezárása: Az élményért játszunk, nincs kizárás vagy kiesés. Ha hosszan szeretnénk játszani (pl. tananyag begyakorlása a cél), akkor bővíthető az úticélok listája. A kerettörténet lezárható azzal, hogy az otthonunkhoz egyre közelebbi úticélt jelölünk meg, s végül őszre hazajutunk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékvezető megdicséri a játékosokat, megköszöni a részvételt, megkérdezi, ki hogyan érezte magát, tanult-e valami újat, szerintük ki volt a legügyesebb… Jutalmul mindenki kap egy fagyit!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha versenyjátékot játszunk, akkor a leglassúbb játékos kiesik, vagyis nem utazhat a társasággal. Másik lehetőség: aki haszontalan dolgot pakolt be, az legközelebb nem utazik a többiekkel. További változatok: Mindez átültethető pl. sütésre-főzésre (Mi kell a piskótához? stb.), szerelésre (Javítsunk kerékpárt!), irodalomra (Élj Kreón udvarában! – ókor) stb. A kellékek természetesen igazodnak a témához. További változat: Ha sokan játszanak, akkor lehet pl. Halak raját, Oroszlánok falkáját, Skorpiók családját, Bakok csapatát stb. kialakítani, s így versenyhelyzetet teremteni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az első utazás után lehet gyorsítani a játékot, pl. csak öt másodperc áll rendelkezésre a csomagolásra.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékosok a csomagolási idő rövidülése miatt pörögnek be igazán, mert tíz másodpercig viszonylag kényelmesen lehet válogatni, míg három másodperc igen kevés, tehát sietni kell, csökken a gondolkodásra szánt idő.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Recskó Mihók Hilda