JÁTÉKRA FEL!

Rásóné Újlaki Edit: Szivárvány

  1. A játék neve, címe: Szivárvány
  2. A játék pedagógiai célja: Gyorsaság, szorzó bennfoglaló tábla mélyítése kerek tízesekkel. Jobb bal kezesség gyakorlása. Logikus gondolkodás fejlesztése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hely kialakítás, kör alakításhoz.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: létszámnak megfelelő színes lap A5-ös méretben, minden színből kettő, számolópálcák kosár, tavaszkoszorú.
  12. Technikai igény: A játékban nincs szükség speciális technikai eszközökre.
  13. Az előkészítés feladatai: Terem elrendezése, a kör biztonságos kialakításához, a szőnyeg szabaddá tétele, számolópálcák középre helyezése a kosárba.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Teremrendezés, székek betolása, kör alakítás, pálcák előkészítése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kör alakítás. Játék szabályainak ismertetése, próbajáték.
  17. A játék menete, játékszabályok: Keretmese: A nevelő fején tavaszkoszorú. A gyerekek körben ülnek a szőnyegen, buksijuk lefelé hajtva, aki szeretné szeme becsukva. A tavasz eljöttével kisütött a napocska, melynek sugarai simogatják buksitokat. (A nevelő körbe jár és megsimogatja a gyerekek buksiját) Közben eleredt a tavaszi langyos eső, mely csiklandozza orrodat. (Amelyik tanulónak a buksija felemelődött a nevelő megcsiklandozza az orrát) Néhány perc múlva a Nap ismét kisütött és szivárványt varázsolt az égre. Elhoztam nektek a szivárvány színeit, talán még többet is. Válasszatok egy-egy színt a kártyákból. (Ha az idő engedi, elmondhatják, van-e jelentősége számukra a színeknek, miért éppen azt a színt választotta.) A szivárvány színeiből egy szín nevét fogom mondani, és egy műveletet Pl: 70×5, 810:9 stb. A játék során nem a színt tartó tanulónak, hanem valamelyik közvetlen szomszédjának kell válaszolnia. Egyszerre két szín van játékban, így négy tanuló versenyezhet gyorsaságban a feladat megoldásáért. Aki jó megoldást mond, vehet egy számolópálcát a kör közepén lévő kosárból. Cél: minél több számolópálca gyűjtése. A legtöbb pálcát összegyűjtött tanuló aznap viselheti a tavasz koszorút. Olyan gyorsak legyetek a számolásban, amilyen gyorsan váltja a szivárvány a színeit. Kezdődhet a játék?
  18. A játék lezárása: Mindenki ügyes volt, de számoljuk meg kinek lett a szivárványa a legszínesebb-ki gyűjtött a legtöbb számolópálcát?
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékelni a tanulókat egyenként aktivitásuk, gyorsaságuk és tudásuk alapján lehet. A győztes jutalma, a nap folyamán viselheti a tavaszkoszorút.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Korosztály függően, és aktualitásnak megfelelően a művelet jellege változhat. Például: A keretmese jellege is változhat: „Seriffes játékká”, „színpárbajjá”, stb. Seriffes játéknál körben állnak a gyerekek, ahol a seriff kalap a nevelőn van a két ujját, mint egy puskát feltartva a gyermekre mutat, melynek két szomszédja válaszolhat a feladványra. Aki ügyes állva marad, aki rosszul válaszolt, vagy lassabban azt a nevelő lelövi, leguggol. Jutalmazás az utoljára állva maradt tanulónak a seriff kalap az napi viselése. Színpárbajnál a húzott színek párjai csatáznak egymással gyorsasági szorzóban. Aki a gyorsabb újabb csatában vehet részt, majd az utoljára talpon maradó tanuló színkoszorút kap, stb.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Gyorsaság, változatosság, biztatás, mindenki szerepeljen a játékban.
  22. Egyéb/megjegyzés: nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Rásóné Újlaki Edit