JÁTÉKRA FEL!

Radimszky Lászlóné: Hettyen-pitty: Az a játék, amiben bekötött szemmel kell kitalálni, ki az a társad, aki az öledben ül.

  1. A játék neve, címe: Hettyen-pitty: Az a játék, amiben bekötött szemmel kell kitalálni, ki az a társad, aki az öledben ül.
  2. A játék pedagógiai célja: Egymás jobb megismerése, az egymás iránti bizalom erősítése. A nem verbális kommunikáció fejlesztése. A játékosok hallgassanak a megérzéseikre.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A székeket kényelmes, nem túl szoros körben helyezzük el. Aki játszani ugyan akart, de látszott, hogy nem szívesen ülne más ölébe, csak sima játékosként vett részt. Játék közben figyelni kellett arra, hogy senki ne kerüljön – nálunk konkrétan volt ilyen tanuló – például a súlya miatt kellemetlen helyzetbe. Úgy alakítottuk, hogy inkább kitaláló legyen.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Kendő, a szembekötéshez.
  12. Technikai igény: Székek
  13. Az előkészítés feladatai: A teremben a padokat a falak mellé húztuk. Körbe raktunk, annyi széket, ahányan játszanak.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A bútorok elrendezése a tanulók bevonásával történt. Még hagytam időt arra, hogy megbeszéljék, ki játszik, ki nem. Néhányan próbáltak kívül maradókat bevonni, rábeszélni.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Először természetesen mindenki a barátja mellé ült. A következőket mondtam: A ti esetetekben összeszokott csapatról van szó, mindenki jól ismeri egymást. Szerintem mégis előfordulhat olyan helyzet, hogy nem ismered fel azonnal a társadat. Pl: Háttal állsz az ajtónak, mikor valaki bejön és náthás, rekedt hangon köszön. Biztos, rögtön tudod, ki jött be? Segíthet más is, mint a társad hangja?
  17. A játék menete, játékszabályok: A kör szélén állva ismertetem a szabályokat. Megkérdezem, van-e kérdés. Az önként jelentkezőnek bekötjük a szemét. A játékosok helyet változtatnak. Ezután már csak mutogatva beszéljük meg, ki ül a bekötött szemű játékos ölébe. A kérdező játékos óvatosan ráteheti a kezét az ölében ülő vállára, majd felteszi a kérdést: „hettyen”, amire elváltoztatott hangon érkezik a „pitty” válasz. Ha ebből kitalálja, helyet cserélnek, ha nem, még 2 lehetősége van. Ha 3 próba után sem találja ki, új önkéntest választunk.
  18. A játék lezárása: Nehéz volt befejezni a játékot, mert mindenkinek nagyon tetszett. Konkrét tétje nem volt, veszíteni nem lehetett. Mivel elég pörgősen játszották, nagyon sokszor sorra kerülhettek azok is, akik nem találtak ki korábban nevet. Úgy tudtuk abbahagyni, hogy megbeszéltük a következő játékalkalmat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megköszöntem a gyerekeknek a játékot, a vállalkozó kedvet. Hangot adtak annak, hogy tetszett nekik, jól érezték magukat. A végén elmondták bekötött szemmel tapasztalt érzéseiket, kit mi vezetett nyomra, mi volt segítség vagy nehezítés.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az ő felvetésük alapján született meg néhány ötlet az eredeti játék megváltoztatására. Ezek a módosítások talán kicsit nehezítik a játékot, nagyobb kihívást adnak. 1.) A bekötött szemű játékos ne tegye a kezét a társa vállára, mert a jó megfigyelők emlékezhetnek arra, ki volt pulóverben, ki ujjatlan pólóban. 2.) A játékos ne üljön a bekötött szemű ölébe, hanem álljon a háta mögé. Így segítség tényleg csak az elváltoztatott hang lesz. (A hát mögött álló játék egyéb variációi: – a hátul álló játékos lazán átnyújtja mindkét kezét, a bekötött szemű válla fölött, aki azt megfoghatja. – a hátul álló játékos fogja meg az ülő játékos vállát.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Az osztályom esetében nagy az eltérés a gyerekek testi adottságában. Vannak nagyon kis- és nagyon nagy termetű tanulók. Figyelni kellet arra, hogy ez ne okozzon problémát a játék folytonosságában és minden gyerek érezze jól magát végig a játék során. Az első körök után kiderült, hogy gond van a hosszú hajakkal. Akadályozták a kérdező játékost a keze vállra tételében, valamint sokat segítettek a kitalálásban. Jobbnak láttam besegíteni még akkor, amikor a játékos éppen beleül a társa ölébe.
  22. Egyéb/megjegyzés: Erre a játékra a ponyvás névtanuló játék után került sor. Az volt a célom, hogy ezzel a játékkal kizökkentsem őket az addigi tevékenységből. (Előtte egy beszélgetős foglalkozást tartottunk.) A váltás kellőképpen felrázta őket és jó hangulatot teremtett a második játékunkhoz. Ott már oldott hangulatban, fesztelenül tudtak játszani. Nagyon jól éreztük magunkat. Nem csak ők, én is nagyon élveztem a játékokat!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Radimszky Lászlóné