A játék neve, címe: Vak papucsállatkák
A játék pedagógiai célja: együttműködés, mozgáskultúra, kreativitás, fantázia fejlesztése, felelősségérzet kialakítása, érzékenyítés
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos kihangsúlyozni a vezetőknek, hogy vigyázniuk kell a becsukott szemű társaikra. A terepet előzetesen át kell vizsgálni, az esetleges gödröket, akadályokat eltávolítani. A résztvevőkön legyen biztonságos, kényelmes lábbeli.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: szék, egy zacskó cukorka, esetleg szemkendők
Az előkészítés feladatai: A teret ellenőrizni, a lehető leginkább akadálymentesíteni. Egy széket bekészíteni, rajta egy zacskó cukorkával.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tereprendezésbe be lehet vonni őket.
A játék megnyitása, nyitánya: Kedves papucsállatkák! Köszöntelek titeket a mikroszkópunkban egy korszakalkotó kísérletben. Ebben a játékban papucsállatkák fognak versenyezni egymással. Két csapat fog egy-egy papucsállatkát alkotni. A papucsállatkák szinte teljesen vak teremtmények, egyedül a fej fog látni belőlük. A fejnek lesz a dolga vezetni a papucsállatka testének többi részét. Kísérletünkben a papucsállatkák mozgását fogjuk vizsgálni. A két papucsállatka maga fogja kitalálni a saját mozgását, aminek biztonságosnak, de gyorsnak kell lennie. Tudjuk ugyanis, hogy a papucsállatkák fő tápláléka a cukorka, amiért versenyezni fognak. A papucsállatka testének tagjai nem válhatnak szét mozgás közben.
A játék menete, játékszabályok:Két csapat alkotása. A két csapat egy-egy vezetőt választ magának, akik nyitva tarthatják a szemüket. A többi csoporttag becsukja a szemét, vagy bekötjük nekik. Mindkét csapat kitalál egy kreatív mozgásformát, ami nem lehet sima futás vagy séta. Szabály még, hogy mozgás közben végig érintkezniük kell egymással valamilyen módon. Ha szétszakadnak, akkor vissza kell menniük a pálya elejére. A két csapat a székig versenyzik, meg kell szerezniük a cukorkát.
A játék lezárása: A játék valamelyik csapat győzelmével zárul, illetve a jutalmazással (cukorka). Igény esetén visszavágót játszunk.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Cukorka, dicséret. Feldolgozás: Irányított kérdések segítségével megbeszéljük, hogy mi is lehetett a játék célja, mire lehet használni, mit változtathatnánk rajta.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot lehet nem versenyként is használni időre, vagy esetleg egymás mozgásának értékelésével, pontozásával. Kisebbeknél néhány adott szempont szerint lehet mozgásokat kitalálni. Könnyítésként el lehet hagyni kezdetben a csukott szemet. A nehézségi szint alapján lehet növelni a versenyteret is. Kisebb önbizalmú résztvevőt meg lehet tenni vezetőnek, hogy önbizalmat nyerjen.
A játékvezető speciális feladatai: Előzetesen fel kell hívni a figyelmet a csukott szemű résztvevőknek az óvatosságra, a vezetőknek pedig a felelősségteljes vezetésre.
Egyéb/megjegyzés: A játék speciális feladata az érzékenyítés a látássérültek helyzetére vonatkozóan. Megtapasztalhatják az egymásra hagyatkozást, a vezetettség érzését. Ennek külön részt szentelünk a feldolgozásban is.
A játékot lejegyezte: Ráczné Kovács Leila