A játék neve, címe: Visszhangok barlangja
A játék pedagógiai célja: Koncentráció és figyelem fejlesztés (ének-zene)
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A tanteremben a gyerekekkel a játékhoz felállunk, a székeket be kell tolniuk, hogy ne akadjanak bele, a pad mellé állni, hogy minél kevésbé kelljen a padok között sétálni.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Ritmuskártyák (és/vagy dallamkártyák), tábla vagy nagy méretű (mindenki számára látható) ritmuskártyák
Az előkészítés feladatai: Kártyák elkészítése (esetleg laminálása)
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kártyákat a gyerekekkel közösen el lehet készíteni, rajzolni, megírni.
A játék megnyitása, nyitánya: Miután elkészültünk a kártyákkal, elkezdek nekik mesélni. A történet egy barlangban játszódik, ahová elkirándulunk. A barlang egyik hatalmas termében egy türkizkék vizű tó található, amit körbesétálunk. Kipróbáljuk, hogyan visszhangzik a barlang terme, ezért tapsolunk és átkiabálunk egymásnak. (tapsolok ritmusokat a gyerekek visszatapsolják, ha mondok valamit, azt visszamondják). A tó közepén átível egy híd, ezen is átsétálunk egyszer, de csak óvatosan, libasorban, nehogy leessenek róla.Utána ismét a visszhangot próbálgatjuk, amikor egyszer csak eltűnik a híd és a tó partján falak emelkednek a gyerekek között. Senki nem tud átmenni senkihez, csak úszni lehetne, de azt nem szabad, a kijárat is bezáródott mögöttünk. A kezdeti pánik után, amikor megnyugszunk, körbenézünk, mi van körülöttünk. A gyerekek felállnak és elhelyezkednek a padok mellett, sorokban. Ahogy körbenéznek észrevesznek egy szépen faragott követ, amin egy violinkulcs rajzolódik ki (egy nagy kártya, amit játékvezetőként a kezemben fogok). Biztosan véletlenül rálépett valaki erre a kőre és azért alakult át a barlang. Megkérem őket, hogy nézzenek még körül, látnak-e máshol is hasonló jeleket. Megtalálják a kártyákat, amiket a játékhoz készítettünk, hiszen azokon ritmusok vannak.
A játék menete, játékszabályok:A játékban játékvezetőként a ritmuskártyákon szereplő ritmusokat tapsolom el. A gyerekek csoportokban vannak, minden csoportnak (sornak) megvan a saját ritmusa. - egymás után két csapat ritmusát tapsolom el. (ezt kell felismerniük, magukra ismerni) - a két csapat között megjelenik a híd, amin keresztül ők helyet cserélhetnek. - csak lassan szabad közlekedni, aki fut, az alatt leszakad a híd és nem történik csere. (ha ügyesek, a csapatok ritmusain kívül extra ritmusokat is lehet bevezetni, amire nem kell helyet cserélnie senkinek, hiszen nem mindkét csapat ritmusa hangzott el, hanem pl az egyiké és egy extra, de értelemszerűen az extrával nem tudnak helyet cserélni) - ha a játékvezetőnél lévő ritmus elhangzik, a gyerekeknek hozzá kell átmenniük a hídon. - aki a játékvezetőhöz került, onnan már nem cserél helyet senkivel.
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor minden csapat átkerült a játékvezetőhöz, hiszen mögötte van a kijárat. Ekkor kinyílik az ajtó, eltűnnek a falak és kijutunk a barlangteremből.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Természetesen ez esetben az órai munkájukat értékelem, dicsérettel, hiszen komoly odafigyelést igényel a csapatok részéről, hogy mikor és kinek kell, vagy kinek nem kell helyet cserélni.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az első lehetséges tovább fejlesztés az extra ritmusok bevezetése, amikor figyelemmel kell kísérni, hogy kell-e egyáltalán helyet cserélni valakivel? A második lehetőség az, hogy minden csapatnak több jele van. Van pl egy ritmuskártyája és egy dallama. A kettő közül bármelyik ha elhangzik, a csapat kezdheti a cserét. Ekkor előfordulhat, hogy valakinek a ritmusa, valakinek a dallama hangzik fel.
A játékvezető speciális feladatai: A hídon való átkelés szabályainak betartására oda kell figyelni, illetve arra, hogy az eltapsolt ritmusok végül a kijárathoz vezessenek.
Egyéb/megjegyzés:
A játékot lejegyezte: Rácz-Szabó Klára Erzsébet