JÁTÉKRA FEL!

Rácz-Antal Nikolett: Szomszédoló

A játék neve, címe: Szomszédoló

A játék pedagógiai célja: Az óvodáskorú gyermekek figyelemének, koncentrációjának fejlesztése játékos formában, a gyorsaságuk, és reakciókészségük erősítésével.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Kísérjék figyelemmel a gyermekek a labda útját, a labda elkapásakor ügyeljenek a labdát kapó gyermek szomszédai guggoló testhelyzet felvételére.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: A játék lebonyolításához egy darab közepes méretű labdára van szükség, amit az óvodás korú gyermekek biztonsággal el tudnak kapni.

Technikai igény: A játék speciális eszközt nem igényel, mindössze egy darab közepes méretű labdára van szükség a játék levezetéséhez.

Az előkészítés feladatai: Köralkotás álló helyzetben

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Magyar-német két tanítási nyelvű óvodai csoport lévén a német nyelven elhangzó, játékba hívó dal (Leis, leis, leis, wir machen einen Kreis…) megfelelő motivációt nyújt a csoport gyermekei számára a játék elindításához.

A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabályok ismertetése, a játék bemutatása, bemutattatása a csoport gyermekei segítségével.

A játék menete, játékszabályok:Az óvodapedagógus a kör egyik tagját alkotja, beolvad a gyerekek közé. A játékot a labda eldobásával ő indítja. Akihez a labda kerül, és elkapja, annak a bal és jobb oldali szomszédja leguggol. Ha a labdát elkapó mindkét szomszédja megfelelően figyel, egyszerre vesz fel guggoló testhelyzetet. Ilyenkor nincs kieső személy. Ha valamelyik szomszéd lassabban reagál az adott szituációra és később guggol le, mint a társa, kiesik a játékból. A játék nehezíthető oly formában, hogy a labdát dobó a dobás pillanatában a labda elkapó nevét kiáltja, a labdát elkapók a guggolás pillanatában pedig saját nevüket kiáltják. Ebben az esetben többirányú koncentráció valósul meg.

A játék lezárása: A játék lezárása a legügyesebben koncentráló gyermek talpon maradásával történik. Mindez ösztönzi a gyermekek monotónia és kudarctűrő képességét, amely az iskolába lépés egyik alapfeltétele.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az értékelés általános, majd egyénre szabott, pozitív megerősítéssel történik.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Heterogén összetételű óvodai csoportok esetén, fejlesztő játékok tekintetében is figyelmet kell fordítani a differenciált feladatadásra. Ezért a fiatalabb, vagy lassabban haladó gyermekeknél a labda dobásnál csak a labdát elkapó gyermek nevét kell kiáltani a dobás pillanatában. Az idősebb, vagy gyorsabban haladó gyermekeknél a labdát elkapó gyermek neve mellé, a két guggoló szomszédnak a guggolás pillanatában a labdát elkapó gyermek jelét is kiáltania kell. Nehezítésképpen a labdát elkapó gyermek óvodai jelét német nyelven is kiálthatják a guggoló helyzetbe került társai.

A játékvezető speciális feladatai: A játékot, ha még a gyermekek még nem ismerik, magyarázat után be szoktam mutatni, majd mutattatni a gyermekekkel. A valódi játékot három-négyszeri ismétlés és megértés után indítom.

Egyéb/megjegyzés: Csoportom tagjai szívesen csatlakoznak a játékhoz, gyakran önállóan is kezdeményezik. Az idősebb, iskola előtt álló gyermekek örömmel, felszabadultan játsszák,a fiatalabb gyermekeknek azonban sokszor nehézségbe ütközik a szabályok megértése.

A játékot lejegyezte: Rácz-Antal Nikolett