A játék neve, címe: Szomszédoló
A játék pedagógiai célja: Az óvodáskorú gyermekek figyelemének, koncentrációjának fejlesztése játékos formában, a gyorsaságuk, és reakciókészségük erősítésével.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Kísérjék figyelemmel a gyermekek a labda útját, a labda elkapásakor ügyeljenek a labdát kapó gyermek szomszédai guggoló testhelyzet felvételére.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: A játék lebonyolításához egy darab közepes méretű labdára van szükség, amit az óvodás korú gyermekek biztonsággal el tudnak kapni.
Technikai igény: A játék speciális eszközt nem igényel, mindössze egy darab közepes méretű labdára van szükség a játék levezetéséhez.
Az előkészítés feladatai: Köralkotás álló helyzetben
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Magyar-német két tanítási nyelvű óvodai csoport lévén a német nyelven elhangzó, játékba hívó dal (Leis, leis, leis, wir machen einen Kreis…) megfelelő motivációt nyújt a csoport gyermekei számára a játék elindításához.
A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabályok ismertetése, a játék bemutatása, bemutattatása a csoport gyermekei segítségével.
A játék menete, játékszabályok:Az óvodapedagógus a kör egyik tagját alkotja, beolvad a gyerekek közé. A játékot a labda eldobásával ő indítja. Akihez a labda kerül, és elkapja, annak a bal és jobb oldali szomszédja leguggol. Ha a labdát elkapó mindkét szomszédja megfelelően figyel, egyszerre vesz fel guggoló testhelyzetet. Ilyenkor nincs kieső személy. Ha valamelyik szomszéd lassabban reagál az adott szituációra és később guggol le, mint a társa, kiesik a játékból. A játék nehezíthető oly formában, hogy a labdát dobó a dobás pillanatában a labda elkapó nevét kiáltja, a labdát elkapók a guggolás pillanatában pedig saját nevüket kiáltják. Ebben az esetben többirányú koncentráció valósul meg.
A játék lezárása: A játék lezárása a legügyesebben koncentráló gyermek talpon maradásával történik. Mindez ösztönzi a gyermekek monotónia és kudarctűrő képességét, amely az iskolába lépés egyik alapfeltétele.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az értékelés általános, majd egyénre szabott, pozitív megerősítéssel történik.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Heterogén összetételű óvodai csoportok esetén, fejlesztő játékok tekintetében is figyelmet kell fordítani a differenciált feladatadásra. Ezért a fiatalabb, vagy lassabban haladó gyermekeknél a labda dobásnál csak a labdát elkapó gyermek nevét kell kiáltani a dobás pillanatában. Az idősebb, vagy gyorsabban haladó gyermekeknél a labdát elkapó gyermek neve mellé, a két guggoló szomszédnak a guggolás pillanatában a labdát elkapó gyermek jelét is kiáltania kell. Nehezítésképpen a labdát elkapó gyermek óvodai jelét német nyelven is kiálthatják a guggoló helyzetbe került társai.
A játékvezető speciális feladatai: A játékot, ha még a gyermekek még nem ismerik, magyarázat után be szoktam mutatni, majd mutattatni a gyermekekkel. A valódi játékot három-négyszeri ismétlés és megértés után indítom.
Egyéb/megjegyzés: Csoportom tagjai szívesen csatlakoznak a játékhoz, gyakran önállóan is kezdeményezik. Az idősebb, iskola előtt álló gyermekek örömmel, felszabadultan játsszák,a fiatalabb gyermekeknek azonban sokszor nehézségbe ütközik a szabályok megértése.
A játékot lejegyezte: Rácz-Antal Nikolett