JÁTÉKRA FEL!

Pula Tamásné: Légycsapó

A játék neve, címe: Légycsapó

A játék pedagógiai célja: A résztvevők megismerkedjenek egymással, megtanulják egymás nevét. A kezdeti feszültség, szorongás oldása.

A játék jellege: Ismerkedős

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét felhívni, hogy a mozdulat elvégzésekor bevitt erő mértékére figyeljenek. Az egymásnak okozható fájdalom így elkerülhető.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Egy összetekert újság vagy A/4-es méretű füzet, esetleg néhány fénymásolólap. Ez lesz a légycsapó.

Technikai igény: Ehhez a játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszható, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet.

Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők készíthetnek maguknak névtáblát. Azt a becenevet írják/rajzolják rá, ahogy szeretnék, hogy a társaik szólítsák őket. Ez az egészen egyszerűtől a túldíszítettig mindenféle lehet (ez a ráfordítható idő mennyiségétől és a résztvevők igényétől változhat). Többféle technikát is alkalmazhatnak a névtábla elkészítéséhez (pl. színes újságlapok kivágása és ragasztása, rajzolás/festés, textil/bőr darabokkal való díszítés…) Ez a plusz feladat plusz időt igényel!

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevő mutatkozzon be a névtáblára írt nevével. Ezt egy másik névtanulós játékkal lehet rögzíteni a résztvevőkben, hogy megjegyezzék egymás nevét. Természetesen ennek szabályait is szükséges ismertetni. Ha már ismerik egymást, akkor találjanak ki maguknak egy fantázianevet.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak/ülnek, a játékvezető pedig a kör közepéről indítja a játékot, úgy, hogy a kezében lévő légycsapóval (összetekert újság vagy füzet) a részvevők közül valakinek a fejére próbál ütni (hogy lecsapja a legyet). Ez a játékos még mielőtt hozzáérne a légycsapó a fejéhez gyorsan egy másik résztvevő nevét mondja. A kör közepén álló játékosnak ekkor az elhangzott nevű játékos fejéről kell lecsapnia a legyet, aki szintén mond egy másik résztvevőt (aki nem lehet az imént elhangzott), mielőtt hozzáérne a légycsapó. Ezt addig folytatjuk, míg végül sikerül valamelyik játékos fejét megérinteni a „légycsapóval” vagy valaki eltéveszti a nevet és olyat mond, aki nincs a jelenlévők között. Ekkor a két játékos helyet cserél, s folytatódik a játék.

A játék lezárása: Ajánlott addig játszani, amíg mindenki egyszer a kör közepére kerül. Ez nagy létszámú csoportnál nem szükséges, mert a játék túl sokáig tart és csökken az élmény. A játéknak a játékvezető vet véget a külső körülmények és a résztvevők visszajelzései alapján.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén mindenkit megdicsér a játékvezető és megköszöni a részvételt. Fontos, hogy beszéljük meg, hogyan érezték magukat a résztvevők, mit tapasztaltak, mennyire volt könnyű vagy nehéz, mi okozott nehézséget stb.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a résztvevők már ismerik egymást, akkor a játékosok kitalált nevekkel is (pl. mindenki választ magának egy mesehős, állat- vagy fantázianevet) játszhatják névtábla nélkül. Jégtörő játékként akár minden foglalkozás előtt játszható az adott témakörhöz igazított nevekkel.

A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok szóbeli ismertetése után, a játék kezdetekor ő maga kezdje a játékot a légycsapást lassú mozdulattal imitálva, hogy minden játékos számára legyen idő a szabályok gyakorlati megértésére is a kezdeti sikertelenséget elkerülve. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban mozdulni a kör közepén, hogy más is helyet cserélve kipróbálhassa a „légycsapó” szerepét. Ettől lesz igazán izgalmas a játék!

Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők nagyon szeretik ezt a játékot minden variációban. Nagy nevetések vannak közben és a végén is.

A játékot lejegyezte: Pula Tamásné