JÁTÉKRA FEL!

Póti- Orosz Ágnes: Alkossunk egy egészet!

A játék neve, címe: Alkossunk egy egészet!

A játék pedagógiai célja: A gyermekek szem-kéz, illetve logikai készégét fejlesszem a különböző típusú kirakós feladványok által. A sorrendiség fontosságának kiemelése megtörténik, e területet több szempontból is megközelítettem, fejlesztve a gyermekek kognitív készségeit.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: elegendő mini-kirakó biztosítása (ahány gyermek, annyi darab), elegendő szék és asztal terület, megfelelő hely

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: tábla, kréta, szivacs, ábra kártyák, színes kupakok, zsenilia kukacok, kosár, 6 db mini kirakó, 1 párosítás, táblaragasztó, székek, asztalok

Technikai igény: asztal, tábla, kréta, székek

Az előkészítés feladatai: minik kirakókat kinyomtatni, lelaminálni, kivágni kupakokat kiszúrni, zsenilia drótra kupakból arcot készíteni, a hernyót felragasztani a tábla szélére az összes eszközt kézközelbe tenni a tevékenység előtt

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékhoz kapcsolódó mesével megismertetem a gyermekeket.

A játék megnyitása, nyitánya: A motiváció máris az első résszel kezdődik, hogy az egyik gyermekben felkeltem az érdeklődést a következő mondattal: „látod milyen szép ez a kis hernyó a táblán? ” ezzel már elindul az első része a tevékenységnek. Megkérem a gyermeket, hogy rajzolja le a hernyót a táblára, ezzel felkelteve a többi gyermek figyelmét, akik majd szeretnének bekapcsolódni a játékba.

A játék menete, játékszabályok:A fő játék a kirakós és a pár keresés. Minden gyermek kap egy kupac kirakót, amiből egy, a hernyó átalakulásának a folyamatáról kap információt ( pl báb állapot). Ez után meg kell beszélniük közösen, hogyan történik az átalakulás, melyik fázis az első, a második és így sorban. Ezután a kitett „képeket” vagy fázisokat sorrendbe teszik. Ha helyesen állították fel a sorrendet megkapják a következő játékot, mely a mese ismeretén alapszik. Azonosítaniuk kell mekkora volt a kukac a mese elején és végén, hogy mit evett, illetve a köztes állapotban mekkora volt. Össze kell párosítaniuk a legkisebb kukackát azzal a gyümölcsös képpel, ahol a legkevesebb van, és a legnagyobbat ahol a legtöbb, természetesen nem kihagyca a köztes állapotokat sem.

A játék lezárása: A tevékenység lezárása egy fűzős játék, amikor is követni kell a kukac étkezését a mese alapján. A fejéhez rögzített zsenilia drótra először egy almát ( azaz egy piros kupakot) kell húzni, majd 2 körtét ( azaz 2 citromsárga kupakot) és így kell tovább tenni. Az önellenőrzés miatt egy teljes kukacot előre elkészítettem, amit amikor végzett egy gyermek a feladattal odaadom, és így önmaga össze tudja hasonlítani, jól dolgozott-e vagy sem.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A visszejelzés folyamatos, hiszen ha nem sikerül egy feladat, addig nem tudja a közetkező játékot elkezdeni. Illetve folyamatos dícséretet alkalmazok jó apró tettek, cselekedetek, mozdulatok esetén, hiszen ebben a gyermeki korban nagyon fontos a pozitív megerősítés az önbizalom meglapozására.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot más mesékkel is el lehet játszani, ahol ugyan ilyen folyamatot vélünk felfedezni (erre jó célt szolgálnak pl:.a láncmesék).

A játékvezető speciális feladatai: Fontos a segítségadás. Hiszen a gyermek játszani szeretne újabb és újabb játékokkal, de ha megakad az egyik játékban nem tudja folytatni és nem tudja a következő számára izgalmas eszközöket felhasználni és játszani.

A játékot lejegyezte: Póti- Orosz Ágnes