JÁTÉKRA FEL!

Pósa Kornél: Életfa játék (Dió Judit nyomán)

  1. A játék neve, címe: Életfa játék (Dió Judit nyomán)
  2. A játék pedagógiai célja: Ez a játék egy tökéletes zárása lehet minden foglalkozásnak, csoportnak, hisz egy ívet adhat az összefoglalásnak, zárásnak. Fejleszti az önismeretet, kifejezőképességet, önkifejezést, kialakítja a felelősségtudatot, fejleszti az együttműködést, egymásra figyelést, pozitív hangulatban zárhatja az órát (értékek megismerése, célok, vágyak feltárása).
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Különösebb biztonsági intézkedéseket nem igényel a játék. Figyeljünk egymásra, mindenkinek lesz elegendő ideje a feladat megoldására. Mivel a résztvevők az asztalra helyezett csomagolópapíron (flipchart tábla) dolgoznak elképzelhető tolongás, figyeljünk egymásra, ne lökjünk meg senkit, mindenkinek adjunk teret és lehetőséget!
  6. Résztvevők száma: -8,8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: kisebb terem (tanterem), klubszoba, érdemes olyan helyszínt, helyiséget választani, ami csendes, kevesebb a zavaró tényező. A szabadban nem ajánlom ez a játékot, mert a zajok, ingerek elvonhatják a résztvevők figyelmét, ennek köszönhetően pedig csökkenhet a feladat megértése, feldolgozása. Flipchart tábla vagy nagyméretű csomagolópapír (csoportbontás esetén mindenből annyi kell, ahány csoport lesz), színes (különböző színű) post it (résztvevőként legalább 4-5 lap), íróeszköz, filc (létszámnak megfelelő mennyiségben, érdemes többet rendelkezésre bocsájtani, hogy mindenki azonnal leírhassa a gondolatait)
  12. Technikai igény: flipchart tábla, de ha ez nem elérhető, akkor tökéletesen helyettesíthető a nagyméretű csomagolópapírral, melyet két-három összetolt asztalra helyezhetünk, de ha asztal sincs, az sem gond, a földre is helyezhető a csomagolópapír
  13. Az előkészítés feladatai: Terem berendezése, esetlegesen az asztalok összetolása. Az asztalok mellett, körül ne legyen semmi, hogy könnyen megközelíthető legyen, és ez értendő a flipchart táblára is. Ha a padlón dolgozunk, akkor kicsit tisztítjuk meg azt. Felrajzolunk a táblára vagy a csomagolópapírra egy a létszámnak megfelelő számú ágakkal rendelkező fát. Ez lesz az osztály, csoport Életfája.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevőket megkérhetjük, hogy segítsenek berendezni a termet. A fa rajzolásába ne vonjuk még be őket, ezt a játékvezető/csoportvezető tegye meg.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabály, feladat ismertetése. Másra nincs szükség, hisz a játékot a tanóra, foglalkozások végén alkalmazzuk, zárásként, esetlegesen mindezt elmondhatjuk, hogy ezzel a feladattal szeretnénk lezárni a feldolgozott témát.
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindenki kap több post it-et és írjon le célokat, vágyakat, melyeket szeretne elérni az életben, értékeket, melyek az életben boldoggá teszik őt! Erre hagyjunk nekik elegendő időt, hogy átgondolhassák a felírni kívánt értékeke, vágyakat, célokat. Ezek után megkérjük őket, hogy a táblán vagy a csomagolópapírra felrajzolt fa ágaira tetszés szerint helyezzék fel a lapokat, és közben mondják ki hangosan a társaiknak, amit felragasztanak. Kisebb hangzavar alakulhat ki, de ez nem baj. Ne csitítsuk őket. Ebben a folyamatban, ha lehet, ne zavarjuk meg őket.
  18. A játék lezárása: Miután mindenki felragasztotta a lapokat, a feladatnak/játéknak vége. Több csoport esetén érdemes egymás mellé helyezni az elkészült Életfákat. Tekintsük meg őket. Amennyiben lehetséges, akkor az Életfát helyezzük el az osztályteremben, hogy minden alaklommal, amikor csak lehet, rápillanthassunk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megdicsérem őket, hogy milyen ügyesek voltak, és azt kívánom nekik, hogy minden céljük, vágyuk teljesüljön az életben, ami ezen a fán van. És azt kérem tőlük, hogy ha rossz kedvük van, akkor ne csüggedjenek, hanem tekintsenek rá az Élet fájára! (ezért is fontos, hogy jó látható helyen helyezzük el, hogy az osztályközösség tagja bármikor megnézhessék, amikor szeretnék).
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az Életfát a diákok akár, színezhetik is, képeket is elhelyezhetnek rajta (feladatként otthonról hozhatnak olyan képeket, melyek számukra a boldogságot, vágyakat, célokat jelenítik meg), saját képükre alakíthatják az Életfát.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Játékszabályok/feladat pontos ismertetése. Folyamatosan figyeljük őket, miközben megoldják a feladatot, és akár érdekes dolgokat is megfigyelhetünk: magabiztosság, együttműködés, vezetőszerep felvállalása, empátia, tolerancia stb.
  22. Egyéb/megjegyzés: Eddigi tapasztalok szerint a résztvevők nagyon szeretik ezt a játékot. Ennek a feladatnak van egy közösségteremtő funkciója is, és méltó zárása lehet egy komolyabb osztályfőnöki óra témájának. Minél színesebb és több színű post it-eket használunk, annál látványosabb lesz az elkészült Életfa.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pósa Kornél