JÁTÉKRA FEL!

Popovicsné Márkus Krisztina: Kecske a káposztáskertben

  1. A játék neve, címe: Kecske a káposztáskertben
  2. A játék pedagógiai célja: Ennél a résznél kell megjegyeznem, hogy ennek a csoportnak heti egy órában tanítok Tánc és mozgás címszó alatt magyar néptánc alapokat, népi játékokat, hagyományokat. Nagyon összetett csoport, tele érdekes személyiségekkel. Mielőtt ezt a képzést elkezdtem, nem tudtam olyan játékot bevinni foglalkozásra, amit mindenki hajlandó lett volna játszani. Ezek a gyerekek nem voltak képesek kört alakítani, mert nem fogta meg senki senkinek a kezét. Nagyon nehéz így körjátékokat, és kör formában táncot tanítani. Szinte lehetetlen. Azért is választottam őket célcsoportomnak, mert abban bíztam, hogy ezáltal együttműködőbbek lesznek és kialakul egy kis közösség, akik szívesen játszanak együtt. Össze szerettem volna őket fogni. Nem volt minden játékválasztásom sikeres, de egyre jobban ráéreztem, hogy mi az, amit érdemes velük elkezdeni. A kerettörténetek magukkal ragadták a játékosokat. Valóban nagyon jó módszer. Célom tehát az együttműködés megvalósítása és az, hogy gyerekek örömmel játszanak együtt.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A teremben lévő székek összerakása, és oldalra húzása, hogy a játékosok a fogó résznél ne szaladhassanak neki semminek.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: nincs
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Teremrendezés.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az első játéknál én választom ki a szereplőket, de utána már önkéntes jelentkezés alapján nevezem meg, ki milyen szerepet kapott. A játékot addig játsszuk, amíg mindenkire rákerül a sor.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kedves Gyerekek! A mai foglalkozásunk játéka egy fogós játék lesz. Formáljunk egy nagy kört, alsó kézfogással. Arra kérlek benneteket, hogy ne húzzátok egymást, mert könnyen elránthatjátok egymást. Képzeljétek el, hogy ti magatok lettetek egy nagyon jól elkészített kerítés, amit János gazda készített, hogy megvédje veteményese féltve őrzött kincseit.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kérek két jelentkezőt! (a jelentkezők közül kiválasztok kettő gyereket) XY lesz a huncut, jóllakott kecskegida, aki az éjjel belopózott a kertbe és megdézsmálta a gazda féltve őrzött káposztáját. VZ lesz a mérges gazda, aki el akarja kapni a kecskét, mert megette a kertjéből az illatos, friss káposztát. Tehát XY beáll a kör közepére, VZ pedig a körön kívülre áll. A kör elindul jobb menetirányba. A gyerekek énekelnek: Kecske ment a kiskertbe, a káposztát megette. Vigyázz kecske ugorj ki! Jön a gazda megfogni. A dal végén megáll a kör, mindenki a kör belseje felé fordul. Bekiált a kertbe a gazda: – Kecske, mit csinálsz a kis kertben? A kecske válaszol: -Káposztát ennél, ha volna! Gazda: – Kapáltad-e? Kecske: – Még most is kapálom! ( kapál a sarkával) Gazda: – Öntözted-e? Kecske:- Még most is öntözöm! Gazda: – Akkor itt is lyuk, ott is lyuk, én meg ottan beugrok: Ekkor a karok megemelkednek, így ki és be lehet szaladni a kertbe, és el kell kapni a gazdának a kecskét. A kör körül is lehet kergetni a kecskét. A játék véget ér, ha a kecskét elkapták. Ekkor jelentkezés alapján új kecskét és gazdát választ a játékvezető.
  18. A játék lezárása: Még soha nem láttam ennyi ügyes kiskecskét, és gazdát. Mindenkit megdicsérek, mert szépen, és vitatkozás nélkül játszottatok együtt!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mivel ilyen ügyesen és veszekedés nélkül játszottatok, jutalmul következő alkalommal is ezt a játékot fogjuk játszani, de teljesen más szereplőkkel. Az pedig, hogy kik lesznek a szereplők, meglepetésnek szánom.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kecske és a gazda helyett lehet a várban élő királylány, akiért be akar jutni a sárkány, hogy elrabolja, vagy a tyúkudvarban rekedt róka, akit a kutya fog elkapni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék irányítása, szerepek kiosztása, és a folyamatos balesetveszély források jelzése és megszüntetése.
  22. Egyéb/megjegyzés: –
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Popovicsné Márkus Krisztina