JÁTÉKRA FEL!

Pólik Anita Berta: Szemtanú

  1. A játék neve, címe: Szemtanú
  2. A játék pedagógiai célja: Új biblia ismeretek szerzése, meglévők ismétlése, rendszerezése; együttműködési képesség fejlesztése; a kommunikáció nonverbális eszközeinek megfigyelése, abból helyes következtetések levonása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 3 bibliai történet szövege külön lapokon; 3, az előző játékban elkészített, képekkel ellátott tabló Babilonról, Silóról és a Vörös-tengerről; segítő kérdések cetliken; blue tack és ragasztó
  12. Technikai igény: Szék minden résztvevőnek; elkülönüléshez szükséges helyszín ( folyosó )
  13. Az előkészítés feladatai: Tabló készítés képek felragasztásával az egyes bibliai helyszínekhez
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A Melyiket a hat közül? játék során egy játékos kihúz egyet a megadott helyszínekhez kapcsolódó képek közül és alaposan megnézi. Ezután találomra mindig 6 képet helyezünk a földre jól látható módon, úgy, hogy a játékos által kiválasztott kép köztük legyen. A játékos megpróbálja az általa kihúzott kép elmutogatásával rávezetni a többieket, hogy melyik is volt az övé. Ha sikerült, megbeszéljük, mit ábrázol a kép, milyen bibliai esemény kapcsolódhat hozzá, majd a képet a megfelelő tablóra felragasztjuk. Így járunk el a többi esetben is. (Legalább 2-2 kép kerüljön fel a tablókra)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok közül kiválasztunk 3 főt, akik közül az egy „valóban elutazik” az egyik általuk kiválasztott bibliai helyszínre (Siló, Vörös-tenger, Babilon), ahol szemtanúja lesz egy bibliai eseménynek, amit a játékvezető által adott lapon olvashat el.
  17. A játék menete, játékszabályok: A három kiválasztott fő elvonul és eldöntik, ki lesz a szemtanú. A szemtanú figyelmesen elolvassa a történetet, majd a lehető legrészletesebben elmeséli a másik két társának. (Eközben a bent levő gyerekek a játék zárásához szükséges kommunikációs csoportok neveit fejtik meg betűrejtvény, puzzle és rajzkészítés segítségével.) Miután a kiválasztott gyerekek visszatérnek a többiekhez, a bent maradtak egyiküket megkérik, hogy mesélje el „mit látott” az adott helyen. Utána kérdéseket tesznek fel a hallott történettel kapcsolatban a másik két gyereknek is, hogy megtudhassák, valójában ki volt a szemtanú. (Aki tényleg olvasta a történetet, tehát a legrészletesebben emlékszik rá.) Ha nehezen menne a kérdezés, a nyomozó gyerekek a játékvezető által előre elkésztett, az adott történethez illő kérdésekből is választhatnak, amit papírcetliken megkapnak.
  18. A játék lezárása: A történet lapját felragasztjuk a tablóra, illetve megbeszéljük, melyik kommunikációs csoportba (Isten-ember, ember-Isten, ember-ember közötti kommunikáció) illik az adott esemény.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, mi alapján tudtak rájönni, vagy éppen nem rájönni arra, hogy ki volt a szemtanú. Milyen verbális és nonverbális jelek segítették a nyomozó gyerekeket, illetve milyen előzetes bibliai ismeretek könnyítették munkájukat. A feldolgozás során maguk is adhatnak további ötleteket, hogy miként tudtak volna eredményesebbek lenni, akár mint szemtanú, akár mint álszemtanú, akár mint nyomozó
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Csapatmunkában is feldolgozható, ha van a gyerekeknek elég türelme mind a három történet szemtanúját kideríteni. Ebben az esetben mind a három csapat egyszerre kapja meg a történetét, majd felkészülnek. (A felkészülés alatti kommunikációs csoportot kitaláló játékok vagy elmaradnak, vagy a leggyorsabban felkészült csapat tagjaival kerülnek lejátszásra.) A csapatok felváltva kérdezgetik először az első, majd megfejtés után a második, illetve végül a a harmadik csapat tagjait.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Segíteni kell a gyerekeket abban, hogy jól olvasó gyereket válasszanak ki szemtanúnak. Figyelni kell, vajon a gyerekek által feltett kérdések és a kapott válaszok alapján tudnak -e haladni a megfejtés irányába, vagy esetleg szükség van az előre elkészített segítő kérdésekre.
  22. Egyéb/megjegyzés: Amennyiben a gyerekek nyitottak, és nem a csapatmunkás verzió kerül levezetésre, a többi bibliai helyszínhez tartozó történet is feldolgozásra kerülhet, minden alkalommal más-más 3 gyerek kiválasztásával. (Jelen esetben kettő történetet tudtunk feldolgozni.)
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Pólik Anita Berta